۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

محدود کردن برجام به فروش یک میلیون بشکه نفت/ بزرگترین برگه برنده ایران می‌سوزد

۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 376560
محدود کردن برجام به فروش یک میلیون بشکه نفت/ بزرگترین برگه برنده ایران می‌سوزد

درحالی ایران در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی خود با آمریکا قرار دارد که در صورت وقوع هرگونه مذاکره پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاو گرفتن امتیاز اندکی همچون مجوز فروش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت، این امتیاز طلایی برای مدت طولانی دیگر نصیب ایران نخواهد شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روزهای اخیر اخبار متعددی از تلاش فرانسه برای ایجاد فضای مذاکره میان ایران و آمریکا منتشر شده است. در این رابطه مکرون رئیس جمهور فرانسه ضمن انتشار توئیتی از تلاش‌های زیاد فرانسه در جهت ایجاد فضای مذاکره میان ایران و آمریکا پرده برداشت و گفت: من و رئیس‌جمهور ترامپ موافق هستیم که ایران هرگز نباید دارای سلاح هسته‌ای باشد.هیچ چیز قطعی نیست، اما شرایط به گونه‌ای است که می‌توان جلسه‌ای بین حسن روحانی و دونالد ترامپ برگزار کرد و به این ترتیب می‌توان به یک توافق رسید.

در این رابطه وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی گفت: در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست.

البته ترامپ نیز این موضوع را با رشته تویئت‌های خود تایید کرده و در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که منظور از ملاقات با روحانی در هفته‌های آتی چیست گفت: ایران دچار محدودیت در منابع مالی خود شده است و یادتان باشد من چیزی به آنها پرداخت نخواهم کرد. 

وی افزود: {آنها به ما نیاز دارند نه ما} و اگر قرار ایجاد یک کانال برای فروش محدود نفت تایید شود، این کانال در مدت زمان محدود تعریف خواهد شد و خیلی زود منقضی خواهد شد {تا ایران بتواند کمی نفت بفروشد}.اما من چیزی به آنها پرداخت نخواهم کرد. ترامپ البته تاکید کرد این کار نه با مشارکت آمریکا بلکه با حضور چند کشور صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر اما خبرها حاکی از رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص افزایش فروش نفت ایران به حداقل ۷۰۰ هزار بشکه در سفر اخیر به فرانسه دارند.

اما آیا واقعا اکنون زمان مناسبی برای بهره‌برداری از مقاومت در برابر آمریکاست؟! برخی کارشناسان معتقدند ایران باید از فرصت پیش آمده در بازی با آمریکا بیشترین بهره را ببرد. چراکه شاید تا سال های آینده چنین زمان طلایی که ایران بتواند چنین برگ برنده‌ای را داشته باشد. اما این برگه برنده چیست؟

در حال حاضر ایران به یکی از بزرگترین چالش‌های سیاست خارجی ترامپ تبدیل شده این موضوع شانس برنده شدن ترامپ در دور بعدی ریاست جمهوری آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

در نتیجه تمام تلاش ترامپ در این مسیر قرار گرفته تا با مذاکره و دادن اندک امتیازی به ایران، چالش اصلی سیاست خارجه که موضوع ایران است را به یک مسئله فرعی تبدیل کند و این امتیاز اندک می تواند اجازه فروش نفت در حد ۷۰۰ هزار بشکه باشد. توئیت‌ها و پاسخ  ترامپ نیز این موضوع را تایید می کند که تنها امتیاز آمربکا می تواند ایجاد یک راه تنفس محدود برای ایران باشد. راه تنفسی که به محض برنده شدن مجدد ترامپ در دور بعدی ریاست جمهوری ترامپ مجددا بسته خواهد شد.

از سوی دیگر اما  سید محمد نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از آنجاکه جمهوری اسلامی ایران در توافق برجام به تمام تعهدات خود عمل کرده است، انتظار دارد که طرف های غربی نیز به وعده های خود عمل کنند که در غیر این صورت هیچ منطقی برای حضور در توافق برجام باقی نخواهد ماند.

وی یکی از اصلی ترین شروط ایران برای ادامه حضور در توافق برجام را فروش نفت خام دانست و گفت: درست است که در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه، فروش ۷۰۰ الی ۱.۵ میلیون بشکه نفت مطرح شده اما این یکی از شروط ایران برای مذاکره و پایبندی به برجام بوده و تنها شرط آن نیست.

حسینی تاکید کرد: در صورتی که اروپایی ها نتوانند به تعدات برجامی خود پایبند بوده و تحریم های آمریکا را نقض کنند، ما نیز با قدرت به سمت کاهش تعهدت برجامی خود پیش  خواهیم رفت.

در ادامه نیز کارشناسان داخلی تاکید بر ادامه مقاومت ایران در برابر آمریکا داشته و نسبت به عواقب مذاکره پیش از موعد با آمریکا هشدار داده اند. در نتیجه پذیرش هر مذاکره ای قبل از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بزرگترین فرصت ایران را از بین خواهد برد.