۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

2میلیون بشکه نفت به مقصدی نامعلوم حمل می‌شود/ تخلیه بار در دریا شرط اصلی بازگشت آدریان به خانه

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 376218
2میلیون بشکه نفت به مقصدی نامعلوم حمل می‌شود/ تخلیه بار در دریا شرط اصلی بازگشت آدریان به خانه

درحالی نفتکش آدریان دریا هر روز مقصد جدیدی برای محموله دو میلیون بشکه ای خود اعلام می کند که بدون سبک کردن بار خود نمی تواند از کانال سوئز گذشته و به خلیج فارس برگردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سوپر نفتکش آدریان دریا که حامل دو میلیون بشکه نفت خام ایران است همچنان با مقصدی نامعلوم در مدیترانه به حرکت خود ادامه می دهد. این در حالی است که روز گذشته منابع خبری مدعی شده‌اند که کشتی آدریان دریا (گریس 1) به سمت بندری در ترکیه تغییر مسیر داده است. در این خصوص وب‌سایت ردیابی کشتی‌ها نشان داده که آدریان دریا در جنوب سیسیل در دریای مدیترانه قرار دارد و با همین روند حرکت آن، تخمین زده شده است که حدود یک هفته دیگر به مرسین برسد.اما به دلیل ترس از پیچیده تر شدن روابط ترکیه با آمریکا، به نظر می رسد این نفتکش مقصد جدیدی را برای خود تعریف کرده است.

گفتنی است؛ این نفتکش که بیش از یک ماه در جبل‌الطارق توقیف شده بود چند روز پیش این تنگه را ترک کرد چراکه دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق طی حکمی دستور رفع توقیف آدریان دریا را صادر و اعلام کرد که دیگر دلیلی برای نگه داشتن این نفتکش وجود ندارد اما مقامات آمریکایی تلاش کردند تا مانع از رفع توقیف آدریان دریا شوند و خواستار جلوگیری از حرکت آن شدند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزای فرانسه  در پاسخ به سوالی درباره مقصد نفتکش آدریان دریا که نزدیک به دو ماه پیش توسط نیروهای انگلیس در جبل‌الطارق توقیف و هفته گذشته سرانجام آزاد شد، اظهار داشت: ما مقصد این کشتی را اعلام نمی‌کنیم چراکه آمریکا بیش از این دست به تخریب فعالیت‌های اقتصادی ما خواهد زد. پس از این بود که برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آدریان دریان به سمت بندر کلاماتا در یونان حرکت کرده است.اما دولت یونان نیز به جهت تهدیدهای آمریکا نتوانست پذیرای این نفتکش باشد.

از سوی دیگر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش درباره آمادگی ارتش برای اسکورت کشتی آدریان دریا گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی آمادگی دارد که اگر توسط مسئولین بالای کشور تشخیص داده بشود در هر جایی که لازم باشد این کشتی را اسکورت کند.

اما نکته حائز اهمیت، بار این نفتکش و وزن سنگین آن است که سبب شده تا آدریان دریا نتواند از کانال سوئز عبور کرده و به خیج فارس برگردد. در نتیجه به نظر می رسد پیش از رسیدن به خانه این نفتکش باید محموله خود را به نفتکش های دیگری منتقل کند.