۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت نفت به روند فرسایشی افول/ اولین اعمال تعرفه چین بازارها را سیاه کرد

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 375727
بازگشت نفت به روند فرسایشی افول/ اولین اعمال تعرفه چین بازارها را سیاه کرد

اعلام تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین علیه واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار، از جمله واردات نفت از آمریکا به چین، از مهمترین عوامل کاهش قیمت نفت در لحظات پایانی معاملات هفته گذشته بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، پس از آنکه روز جمعه چین اعلام کرد که برای اولین بار بر واردات نفت از آمریکا تعرفه اعمال می کند، قیمت نفت به دلیل نگرانی از تاثیر تشدید جنگ تجاری بر کند شدن رشد تقاضا برای نفت، حدود 2  درصد کاهش یافت.

در همین راستا هر بشکه نفت برنت با افت دو دلاری نسبت به معاملات روز پنجشنبه در رقم 80 دلار و 18 سنت به کار خود در روز گذشته پایان داد.

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با نیز با افت 1.5 دلاری نسبت به معاملات روز پنجشنبه در محدوده 54 دلار و 17 سنت متوقف شد.

اما مهم ترین دلیل ناکام ماندن نفت از تثبیت در کانال 60 دلاری، اعمال تعرفه 5 الی 10درصدی چین بروی 75 میلیارد دلار کالای آمریکایی بود. چین به تلافی برنامه آمریکا ، از 1 سپتامبر (8 روز دیگر) اقدام به اعمال تعرفه افزایشی بروی 75 میلیارد دلاری (5078 قلم کالای وارداتی از آمریکا) می کند. جالب اینجاست که با توجه به گردش زمین، افزایش تعرفه گمرکی چین یک روز زودتر از آمریکا اعمال خواهد شد.

 در این بین نفت نیز جزء کالاهای مشمول تعرفه 10 درصدی چین بر وادرات آمریکا خواهد بود و این به معنی توقف صادرات نفت آمریکا به چین و جبران کسری از سایر کشورها مانند ایران است.

چین همچنین در نظر دارد که تعرفه 25 درصدی بروی واردات خودرو از آمریکا را مجددا برقرار کند. بعلاوه 5 درصد تعرفه گمرکی بروی دانه های سویای وارداتی از امریکا به چین نیز اعمال خواهد شد.

این موارد سبب شد تا ترامپ دو اقدام تلافی جویانه در نظر بگیرد که شامل موارد زیر است:

1- افزایش تعرفه گمرکی آمریکا بروی 250 میلیارد دلار کالای چین از 25درصد به 30درصد

2- افزایش تعرفه گمرکی بروی 300 میلیارد دلار کالای چینی از 5درصد به 10درصد

البته گفتنی است اعلام ترامپ بعد از بسته شدن بازارهای مالی آمریکا بود و لذا اثر این تغییر عامل سقوط بازارهای مالی دنیا در اوایل هفته جاری (دوشنبه) خواهد بود. اما همان خبر اعمال تعرفه از سوی چین در روز گذشته سبب شد تا شاخص داووجونز در لحظات پایانی معاملات با افت 0.58 درصدی مواجه شود.

از سوی دیگر همچنین ارزش یوان چین با افت 0.07 درصدی در دومین هفته متوالی به کمترین رقم خود در 11 سال گذشته رسید. این درحالی است که وزارت بازرگانی چین بیان داشته که اقدامات متقابل چین برای تنبیه شرکت های آمریکایی آماده اجرا است و بلافاصله اجرایی می شود.

انرژی

انرژی