۰ نفر

وضعیت بد اقتصادی عامل تحمیل قرار داد‌های سفید امضا

۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۲
کد خبر: 374007
وضعیت بد اقتصادی عامل تحمیل قرار داد‌های سفید امضا

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وجود کارگران بدون قرار داد و بیمه، گفت: وضعیت بد اقتصادی و معیشتی و امنیت شغلی اولویت اصلی بازار کار است و نبود امنیت شغلی اجازه اعتراض را از کارگر گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، روح‌اله بابایی صالح در رابطه با صحبت‌های اخیر یکی از اعضای شورای عالی کار مبنی بر وجود 3.5 میلیون کارگر بدون قرار داد و بیمه، گفت: متاسفانه در کشور کارگران زیادی هستند که بدون بیمه کار می‌کنند اما آمار دقیق و مشخصی از تعداد آنها  نداریم، از طرفی آمار 3.5 میلیونی کارگر بدون قرار داد و بیمه هم بسیار زیاد است و نمی‌توانم صحت آن را تایید کنم.

نماینده بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجود کارگران بدون قرارداد و بیمه یک معضل و آسیب جدی برای کشور است، افزود: برخی از شرکت‌ها نیروهای خودشان را بیمه می‌کنند اما حق بیمه آنها را به موقع نمی‌پردازند و همین موضوع باعث شده دفترچه بیمه‌شان بی اعتبار شود.

وضعیت بد اقتصادی عامل تحمیل قرارداد‌های سفید امضا

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش  قرارداد‌های سفید امضا،  افزود: بسیاری از پیمانکاران و کارفرمایان بدون تعارف قرارداد سفید امضا طلب می‌کنند تا زمانی که به آن نیرو نیاز نداشته باشند بدون درد سر برکنارش کنند. از طرفی امروز با وجود وضعیت بد اقتصادی و معیشتی امنیت شغلی اولویت اصلی بازار کار است و نبود امنیت شغلی اجازه اعتراض را از کارگر گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس، تصریح کرد: ساماندهی وضعیت کارگران بدون بیمه ، بارها و بارها در جلسات و نشست‌های کمیسیون مطرح شده است. همچنین برای رفع موانع و رونق تولید و سرمایه در گردش کارفرمایان تلاش بسیار شده است تا صاحبان مشاغل بتوانند درآمد داشته باشند و بیمه و حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون پیمانکاران و کارفرمایان مکلف‌اند نیروهای کاری خودشان را بیمه کنند اما متاسفانه این قانون عملاً اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: قراردادهای یک طرفه و عدم واریز به موقع حق بیمه‌ها توسط برخی از کارفرمایان یکی از مشکلات عمده کارگران است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.  

نماینده بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی، افزود: گمان نمی‌‎کنم کسی عمداً حق و حقوق کارگران را تضییع کند و بی تردید صاحبان مشاغل هم مشکلاتی دارند که باید به آن توجه شود، اما با این حال هیچ‌گاه نباید حق کارگران به تاخیر بیفتد و مطابق با فرمایش حضرت رسول اکرم (ص) عرق کارگر قبل از اینکه خشک بشود باید مزدش را بپردازند حق بیمه هم جزو همین دستمزد است که باید به موقع واریز شود تا در زمان بیماری مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

وضعیت کارگران باید در اولویت کاری دولت باشد

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه کارگران با مشکلات و معضلات بسیار زیادی رو برو هستند، خاطرنشان کرد: رسیدگی به وضعیت کارگران باید در اولویت کاری دولت باشد چرا که این افراد از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند و نیاز به حمایت ویژه دولت دارند.