۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

جدیدترین اخبار از پتروشیمی در صف عرضه به بورس/ بررسی روند تولید و فروش در شیمی بافت

۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۴
کد خبر: 372848
جدیدترین اخبار از پتروشیمی در صف عرضه به بورس/ بررسی روند تولید و فروش در شیمی بافت

شرکت پتروشیمی شیمی بافت از شرکت های تابعه شستا با برنامه فروش صادراتی 25 میلیون دلاری خود را برای حضور در بازار سرمایه آماده می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز گذشته طی مراسمی با حضور حسن محمدی مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و سید وحید موسوی مدیر روابط عمومی تاپیکو، سیدمحسن شمس مدیرعامل پتروشیمی شیمی بافت به ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد و چشم انداز این شرکت تابعه شستا پرداخت.

روند تولید MTBE در شیمی بافت

مدیرعامل پتروشیمی شیمی بافت با اشاره به اینکه رکورد تولید ماهانه این شرکت در سال 97 شکسته شد، گفت:  واحد اول تولید MTBE با ظرفیت ۴۵هزار تن در سال ۱۳۸۱ و واحد دوم با همان ظرفیت و در سال ۱۳۸۵ به تولید رسید که در مجموع هم اکنون MTBE بعنوان محصول اصلی این مجموعه با ظرفیت 90 هزار تن در سال تولید می شود. وی در ادامه افزود: باوجود مشکلات تحریمی در سال گذشته رکورد تولید ماهانه به 8300 تن رسید که عدد بسیار قابل توجهی است. شمس همچنین گفت: این روند رشد تولید در سال جاری نیز پیگری شده و در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز بیشترین رکورد تولید رد سه ماهه شکسته شده است.

تلاش برای دستیابی به هدف صادرات 25 میلیون دلاری در سال جاری

وی در خصوص صادرات محور بودن محصولات شیمی بافت نیز گفت: به رغم تحریم های سخت توانستیم دو کشور دیگر را نیز به مقاصد صادراتی خود بیافزاییم که نتیجه این امر، صادرات بیش از 38 هزار تن محصول به ارزش 18 میلیون دلار در سال 97 شد. مدیرعامل در ادامه گفت: البته استراتژی صادراتی در سال جاری نیز پیش گرفته شده که در سه ماهه ابتدایی امسال بیش از 10 هزار تن محصول به ارزش 6 میلیون دلار از این شرکت صادر شده است که پیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری به عدد 25 میلیون دلار فروش صادراتی دست یابیم. وی افزود: شرکت های صادراتی می بایست 70 درصد از ارز صادراتی خود را در سامانه نیما ارائه کنند ولی ما در شیمی بافت به جهت همکاری بیشتر با دولت بیش از 85 درصد ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما ارائه کردیم.

شمس همچنین با اشاره به رشد فروش محصولات شرکت در سال گذشته گفت: در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۳ درصد افزایش فروش داشتیم که این موضوع سبب افزایش سود خالص این شرکت در سال ۹۷ به میزان ۲۸۳ درصد شد. وی افزود: در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز 5 درصد بیشتر از میزان بودجه شده فروش داشتیم که پیش بینی می شود این روند تا پایان سال ادامه یابد.

روند تولید در شیمی بافت از نگاه آمار

نگاهی به روند تولید محصول در این شرکت نشان می دهد که در سال 94 تقریبا 8700 تن MTBE در این مجموعه تولید شده که در سال بعد تولید بیش از 27 هزار تن رافینت به رقم سال 94 افزوده شده است. اما در سال 96 در شیمی بافت بالغ بر 48 هزار تن محصول تولید شد که از این رقم 44 هزار تن به تولید رافینت اختصاص یافته است. در سال 97 اما با جهش قابل توجه، تولید MTBE از سه هزار تن به 14 هزار تن افزایش یافته است. همین موضوع سبب شد تا سود خالص سال 97 به میزان 283 درصد رشد کرده و از 23 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز سود خالص با رشد 234 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده به این صورت که سود خالص در سه ماهه ابتدایی سال گذشته در شیمی بافت برابر با 13 میلیارد تومان بود که این رقم برای سال جاری به عدد 43 میلیارد تومان افزایش یافته است.

تولید محصول منحصر به فرد در زیرمجموعه شیمی بافت

مدیرعامل در ادامه به شرکت شیمی تکس که 85 درصد سهام آن متعلق به شیمی بافت است اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا پیش از ورود به بورس، 100 درصد از سهام شیمی تکس را از آن خود کنیم. محصول اصلی شیمی تکس MEK است که با راه‌اندازی این مجتمع در سال ۹۲ نیاز کشور بهMEK رفع شده است. گفتنی است در حال حاضر MEK در سطح خاورمیانه تنها در شیمی تکس تولید می شود که به گفته شمس با افزایش ظرفیت می توان این محصول را به بازارهای صادراتی نیز عرضه کرد. MEK محصول استراتژیک است که در صنعت رنگ‌سازی، چسب، چاپ و صنایع دفاعی کاربرد دارد.

پهن شدن فرش قرمز بورس برای شیمی بافت تا پایان سال

شمس ابزار امیدورای کرد پس از ادغام کامل شرکت شیمی تکس در شیمی بافت ، تا پایان سال جاری سهام شیمی بافت در بورس عرضه شود.

تلاش برای تعیین تکلیف نرخ تسعیر وام ارزی دو میلیون دلاری

مدیرعامل در پایان با اشاره به وام ارزی دو میلیون دلاری مربوط به شیمی تکس، گفت: برای راه اندازی مجموعه شیمی تکس 2 میلیون دلار وام ارزی گرفتیم که بعد از جهش نرخ ارز با چالش نحوه تسعیر آن مواجه شدیم. سال گذشته از سوی بانک صنعت و معدن مقرر شد به جهت عمل به ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، در صورت پرداخت مبلغ 700 میلیون تومان بصورت یکجا، تمهیداتی برای وام ارزی مذکور در نظر گرفته شود که تا کنون انجام نشده و نرخ تسعیر این وام ارزی بلاتکلیف است. شمس با بیان این مسئله ابراز امیدواری کرد که تسعیر وام ارزی مذکورهرچه سریعتر تعین و تکلیف شود.