۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روزگار فرسایشی نفت در بحبوحه‌ی جنگ تجاری/ نزول قیمت‌ها با شیبی کند ادامه می‌یابد

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 371466
روزگار فرسایشی نفت در بحبوحه‌ی جنگ تجاری/ نزول قیمت‌ها با شیبی کند ادامه می‌یابد

قیمت انواع نفت خام در اولین روز معاملاتی هفته با کاهش یک درصدی در پی تشدید لفاظی های ترامپ در خصوص جنگ تعرفه‌ای، مواجه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اولین روز معاملاتی هفته جاری بازارهای جهانی، معاملات انواع نفت خام را در محدوده منفی گزارش کردند.

در این میان هر بشکه نفت خام برنت با افت 1.16 درصدی به رقم 61 دلار و 17 سنت رسید. هفته گذشته بیشترین قیمت نفت برنت به رقم 65 دلار و 23 سنت رسید.

WhatsApp Image 2019-08-05 at 04.23.45

همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با عقبگرد 1.02 درصدی به عدد 55 دلار و 9 سنت بازگشت. این در حالی است که شاخص نفت برنت در بیشترین قیمت خود هفته گذشته در سقف 58 دلار و 38 سنت ایستاد.

WhatsApp Image 2019-08-05 at 04.23.38

هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، از ماه سپتامبر تعرفه‌های ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی اعمال خواهد کرد و اگر چین فورا توافق تجاری را امضا نکند، ممکن است این تعرفه‌ها باز هم افزایش پیدا کنند.

مطابق با آمار منتشر شده از سوی اقتصاد کشورهای بزرگ همچون چین، نمی توان امید چندانی به رشد تقاضای انواع محصولات از سوی بازار این کشورها داشت. از سویی دیگر با شدت یافتن تولید نفت در آمریکا و تبدیل شدن این کشور به یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت خام در دنیا، تا حدود زیادی نگرانی ها از افت عرضه این ماده کاهش یافته است.

از این رو باتوجه به کاهش ریسک عرضه نفت خام و افزایش فشار بر تقاضای انواع کامودیتی ها از جمله نفت در دنیا، دیگر نمی‌توان گفت که نگرانی از عرضه، قیمت نفت را تعیین می کند. چراکه در هفته های اخیر تنش های ژئوپولتیک در منطقه خلیج فارس که تاحدی ریسک های سیستماتیک سمت عرضه را پُررنگ کرد نیز نتوانست تاثیر بلندمدتی در افزایش قیمت نفت داشته باشد.

در نتیجه این طور به نظر می رسد که با افزایش بیش از حد تولید از سوی کشورهای بزرگ در حوزه استخراج نفت خام، این تقاضا است که نقش اول را در افت و خیز قیمت نفت بازی می کند. 

اما از منظر تکنیکالی، همانطور که ابتدای هفته گذشته از سوی اقتصادآنلاین نیز پیش بینی شد، محدوده حمایتی 55 دلار برای شاخص وست تگزاس بسیار حساس و در عین حال شکننده است که در صورت از دست رفتن این کف حمایت باید منتظر رقم 54 دلار و 50 سنت در این هفته باشیم. اما نکته مهم اینجاست که باتوجه به فرسایشی شدن افت قیمت ها در بازارهای جهانی، پیش بینی می شود موج جدید کاهش قیمت نفت با شیب کندتری نسبت به گذشته ادامه یابد.