۰ نفر

پیشنهادات استاندار کرمان برای رفع کم آبی

۸ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۳
کد خبر: 370009
پیشنهادات استاندار کرمان برای رفع کم آبی

استاندار کرمان برای جلوگیری از جیره‌بندی آب در استان راهکار موجود را انتقال آب از حوزه مجاور کرمان به ویژه سد صفارود عنوان و تاکید کرد: برای تامین آب شرب کرمان غیر از اجرای این پروژه راه‌حل دیگری وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد فدایی به مهم‌ترین مسائل کرمان اشاره و اظهار کرد: کرمان در بین استان‌های خشک کشور از استان‌های بزرگ و پهناور است. به لحاظ خشکی ۱۱ درصد خاک کشور در کرمان و به لحاظ جمعیت ۴ درصد جمعیت در این استان قرار دارد. وسعت زیاد و جمعیت به طور نسبی کم، تراکم جمعیت را در استان کرمان کاهش داده است همین عامل باعث شده خدمات‌رسانی به استان به لحاظ هزینه و سرعت کار با مشکل مواجه باشد.

وی افزود: با مشکلات موجود به طور نسبی در سال‌های گذشته با تلاش همکاران توانستیم به طور قابل قبول خدماتی را در استان ارائه کنیم. ما در برخی شاخص‌ها از متوسط کشوری پایین‌تر هستیم. از جمله گازرسانی که ۳۵ درصد از شاخص متوسط کشوری پایین‌تریم که دلیل عمده آن گستردگی استان و فاصله از مراکز کشور باعث شده که در سال‌های گذشته توجه کافی به استان صورت نگیرد.

وی با بیان این‌که ۷۰ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند، افزود: در استان ۳۵ درصد گازرسانی صورت گرفته است. با تلاش شرکت گاز پروژه‌های زیادی در دست اقدام است که امیدواریم در مهلت معقولی این عقب‌افتادگی جبران شود.

۴۰ درصد ارزش افزوده معدن متعلق به استان کرمان است

فدایی با بیان این‌که استان کرمان به لحاظ تنوع مواد معدنی به بهشت معادن کشور معروف است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از پارامترهای معدن مانند تعداد شاغلین، ذخایر، تولید کاتد مس رتبه اول کشور را داریم. هم‌چنین ۴۰ درصد ارزش افزوده معدن متعلق به استان کرمان است که باعث شده در بحث استخراج و اکتشاف و صنایع معدنی فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و پروژه‌های متعددی در دست انجام است که افتتاح خواهد شد.

وی افزود: این استان در بخش کشاورزی علی‌رغم کم‌آبی پیشرفت‌های خوبی در بعضی از محصولات از جمله پسته، خرما، محصولات جالیزی و کشت گلخانه‌ای رتبه اول کشور را دارد. در تولید گردو و گل محمدی رتبه دوم و در تولید مرکبات رتبه سوم کشور را داریم.

استاندار کرمان تغییر الگوی کشت و کشت‌هایی که با کم‌آبی سازگار باشند را یکی از برنامه‌هایی عنوان کرد که با توجه به منابع کم آبی استان با جدیت در حال انجام است و در این زمینه افزود: در حال حاضر سازمان‌های کشاورزی تلاش می‌کنند تا کشاورزان را به کشت گلخانه‌ای در شمال و جنوب استان تشویق کنند چون کشت گلخانه‌ای باعث می‌شود میزان تولید حفظ و افزایش پیدا کند.

صادرات محصولات گلخانه‌ای جنوب استان به روسیه

وی افزود: در شمال استان حدود ۲۰ هزار هکتار در کشت گندم کاهش سطح کشت داشتیم، اما در تولید کاهشی نداشتیم، حتی افزایش هم پیدا نکرده این برنامه‌ای است که استان دنبال می‌کند، در جنوب استان در رودبار واحدهای تولید کشت گلخانه‌ای داریم که محصولات‌شان را به روسیه صادر می‌کنند. اشتغال خوبی در این زمینه به وجود آمده و مصرف آب هم کاهش پیدا کرده است.

تامین آب استان کرمان از اولویت‌های اساسی

فدایی تامین آب استان را از اولویت‌های اساسی دانست و اظهار کرد: در این زمینه برنامه‌هایی انجام شده است. کرمان در نزولات جوی جزو استان‌های خشک کشور است. بارندگی متوسط کشور ۲۴۰ میلیمتر است ما نصف متوسط کشور بارندگی داریم. حدود ۱۵ تا ۲۰ سال با خشکسالی مواجه بودیم. امسال برای اولین بار متوسط بارندگی نسبتا زیاد بود از طرف دیگر متاسفانه در سال‌های گذشته برداشت آب از منابع زیرزمینی توسعه پیدا کرده است. از ۳۴ هزار حلقه چاه که حفر شده ۱۱ هزار چاه غیرمجاز است و چاه‌های مجاز هم متاسفانه برداشت اضافه بر پروانه دارند؛ مجموع این‌ها باعث شده حدود ۹ هزار میلیون مترمکعب در سال اضافه برداشت آب از منابع زیرزمینی داشتیم. اضافه برداشت باعث شده با افت سطح آب زیرزمینی مواجه شویم.

تبدیل کشاورزی به کشت گلخانه‌ای برای مقابله با اضافه برداشت‌ها

وی افزود: به لحاظ علمی تغذیه سفره‌ها مشکل پیدا کرده ضمن این‌که کیفیت آب هم تغییر یافته و حتی در چاه‌های آب آشامیدنی هم املاح و هم فلزات سنگین بالا رفته بنابراین اولویت ما این است که اولا برداشت از منابع را کنترل کنیم. از سوی دیگر برای مقابله با اضافه برداشت‌ها به برنامه‌های دقیقی نیاز داریم از جمله تبدیل کشاورزی به کشت گلخانه‌ای تا مصرف آب را کاهش دهیم. اجرای این طرح باعث می‌شود هم معیشت کشاورزان حفظ شود و هم اضافه برداشت‌ها کاهش پیدا کند.

تامین آب شرب از چاه‌ها امکان پذیر نیست

وی در ادامه گفت: تامین آب شرب، از چاه‌ها به لحاظ مشکلات موجود امکان‌پذیر نیست. مسئولان از سال‌های گذشته بر روی این مسئله کار کرده و به این نتیجه رسیدند که چاره‌ای نداریم به جز این‌که از حوزه‌های دیگر آب را تامین کنیم.

استاندار کرمان درباره راهکارهای موجود برای جلوگیری از جیره‌بندی آب شرب استان اظهار کرد: با روش‌هایی که شرکت آب و فاضلاب در دست دارد سعی کردیم پاسخگوی مردم باشیم و در عین حال آب جیره‌بندی نشود برای این کار طرح انتقال آب از حوزه مجاور کرمان یعنی از سد صفارود به کرمان در نظر گرفته شده که این طرح از سال‌ها قبل مورد مطالعه قرار گرفته است. بهترین قسمت این طرح حفر تونلی در حدود ۶۷ کیلومتر بود به دلیل این‌که در سال‌های گذشته تکنولوژی اجرایی با این ابعاد طولی وجود نداشت قرار شد با پیمانکاران خارجی کار انجام شود اما به دلیل مشکلات ارزی این قرارداد به نتیجه نرسید سپس طرح تعویض و قرار شد با خط لوله، آب را منتقل کنند اما اشکالی که پیش آمده این بود که ارتفاع مسیر زیاد بود و نیاز به چندین ایستگاه پمپاژ داشت و باعث می‌شد هزینه‌های جاری مصرف برق بالا برود در نتیجه بخش بینابینی در نظر گرفته شود به طوری که برای بخشی از پروژه‌ پمپاژ و بخشی تونل در نظر گرفته شد این بار حفر تونل به ۳۸ کیلومتر تبدیل شد که با تعویض این طرح، تکنولوژی اجرای تونل هم پیشرفت کرد به طوری که تصمیم گرفته شد قرارگاه خاتم به لحاظ تجربیاتی که در حفر تونل در کشور داشت به وسیله دو دستگاه تی وی ام حفاری تونل را آغاز کند.

وی افزود: کارهای اجرایی این طرح در سال ۹۳، آغاز و همزمان با آن احداث سد نیز شروع شد. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد کار انجام شده است. برای اجرای این پروژه ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که برای تکمیل آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از طریق تسهیلات ماده ۵۶ و ده بانک، یک کنسرسیوم تشکیل شده و بانک و صنعت و معدن مدیریت این بانک‌ها را بر عهده گرفته این بانک‌ها قرار بود صد میلیارد تومان پرداخت کنند دولت هم بازپرداخت وام را تضمین کرده بود و تفاهم‌نامه‌ای هم بین بانک‌ها و وزارت نیرو به امضا رسیده بود اما در هنگام پرداخت پول از سوی بانک‌ها دادستان کرمان اعلام کرد که پروژه به لحاظ فنی زیر سوال بوده و اشکالاتی هم دارد. بانک‌ها هم بر اساس نامه دادستانی از پرداخت وجه خودداری کردند، در نتیجه پروژه به علت عدم تامین مالی تعطیل شد.

انتقال آب از سد صفارود تنها راه‌حل موجود برای جلوگیری از جیره‌بندی آب در استان

فدایی با تاکید بر این‌که تامین آب شهر کرمان غیر از اجرای این پروژه راه حل دیگری ندارد، گفت: اگر قرار به انجام این پروژه نباشد. دو راه حل دیگر نیز وجود دارد منتهی اجرای آنها بسیار طولانی مدت بوده و هزینه‌بر است. یکی انتقال آب از سرشاخه‌های کارون از منطقه خراسان به کرمان است که فاصله آن زیاد بوده و ۱۸ هزار میلیارد هزینه دربر دارد و در میان مدت نمی‌توان آب کرمان را از این طریق تامین کرد. راه دیگر انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از طریق دستگاه شیرین‌کن آب است که این کار در حال حاضر برای صنعت انجام می‌شود. این پروژه در مجموع در حال احداث است و پیشرفت فیزیکی خوبی داشته امیدواریم تا سه چهار ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: هزینه تامین این آب بسیار بالاست و مردم توان پرداخت آن را ندارند. دولت باید بتواند ما به‌التفاوتی را پرداخت کند و یا این‌که ما باید کاری کنیم تا قیمت تمام شده را مردم پرداخت کنند.

وی در خصوص اقدام دادستانی در مورد انتقال آب صفارود اظهار کرد: اجرای این پروژه باعث نگرانی مردم جیرفت و راور شده آنها نگرانند که انتقال آب برای آنها مشکل ایجاد کند. ایرادی که دادستان اعلام کرده مشکلات محیط زیست است، در حالی که در مطالعاتی که برای اجرای این پروژه صورت گرفته همه این نکات دیده شده و مجوزهای اولیه در این زمینه داده شده است. پرونده‌ای که مردم شکایت کردند در مرحله دادستانی نیست و قاضی حکم به ادامه کار داده است. در حال حاضر دادستان در این زمینه اظهارنظر کرده و بانک‌ها چون در ارائه تسهیلات احتیاط می‌کنند به همین دلیل فعلا دست نگه داشتند و قرار شده از طریق صحبت با وزیر کشور در سطح ملی این قضیه را پیگیری کنیم و به زودی این پروژه به مرحله اجرا بازمی‌گردد.

۹۰ درصد ساخت تالار مرکزی شهر انجام شده است

فدایی درباره آخرین وضعیت ساخت تالار مرکزی شهر و ساخت باند دوم فرودگاه کرمان هم گفت: متاسفانه تالار مرکزی کرمان از پروژه‌هایی است که اجرای آن بسیار طولانی شده، سال گذشته جلسه‌ای با مسئولان وزارت ارشاد داشتیم که توافق کردیم این پروژه امسال به بهره‌برداری برسد و مطالبات پیمانکار نیز تا سال ۹۹ پرداخت شده است. خوشبختانه این توافق خوب پیش رفته و طی بازدید که در چند روز گذشته داشتم ۹۰ درصد پروژه انجام شده و تنها ۱۰ درصد آن باقی مانده تاکید ما این بوده که در هفته دولت این طرح افتتاح شود که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد.

پروژه باند دوم فرودگاه در چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد

وی افزود: این تالار دارای یک سالن استاندارد موسیقی، سالن نمایش، سالن همایش و پلاتوهایی است که افتتاح آن می‌تواند در توسعه فرهنگ و هنر کرمان موثر باشد. در مورد باند فرودگاه نیز قرار بود در بهمن ماه سال قبل به بهره‌برداری برسد اما به دلیل مشکلات کشور در تامین قیر آسفالت این فرودگاه، پروژه تا چند وقت عقب افتاد. در حال حاضر قیر تامین شده و در حال آسفالت کردن آن هستند و این پروژه نیز در چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

تشکیل دفاتر تسهیل‌گری در حواشی شهر کرمان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

استاندار کرمان مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کرمان را اعتیاد، طلاق و کودکان کار عنوان کرد و گفت: منشاء همه این آسیب‌ها بیکاری است. از اواخر سال ۹۶ کشور برنامه‌ای تحت عنوان تشکیل دفاتر تسهیل‌گری در مناطق مختلف به ویژه در حواشی شهرها آغاز شده که تعداد ۱۰ باب از این دفاتر در حواشی شهر کرمان ایجاد شد که طبق آن استاندار با جهاد دانشگاهی قراردادی برای راه‌اندازی این دفاتر امضا کردند. این دفاتر کارهای مختلفی در زمینه آموزش، پاسخگویی به سوالات، هدایت به جهت شغل، راهنمایی برای مسائل خانواده‌ها انجام داده و نقش خوبی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته و این فعالیت‌ هم‌چنان ادامه دارد. اگر بخواهیم به طوری کلی آسیب‌های اجتماعی را از بین ببریم یا کاهش دهیم، باید افراد بیکار کمتری داشته باشیم. بیکاری عامل عمده آسیب‌ها و حتی عامل مهاجرت است. افرادی که بخاطر خشکسالی، کشاورزی آنها از بین رفته ناچارند در حواشی شهرها زندگی کنند و شغلی هم ندارند و همین امر باعث شده مشکلات‌شان مضاعف شده، ضمن این‌که برای شهر و مدیریت‌شان نیز مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند ما سعی کردیم از طریق ایجاد این دفاتر آسیب‌ها را کاهش دهیم، هم‌چنین با ایجاد اشتغال و رفع بیکاری از طریق زیربنایی با آنها مبارزه کنیم.

واگذاری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد به یکی از مدیران جهت مدیریت و راهنمایی آنها

وی با اشاره به اجرای طرحی در کرمان تحت عنوان این‌که خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد به یکی از مدیران واگذار شود، گفت: یکی از برنامه‌های دولت و مواردی که رییس جمهور تاکید کرده رفع فقر و محرومیت است که لازمه آن افزایش تولید و ایجاد اشتغال است تا درآمد مردم افزایش پیدا کند، منتهی در کوتاه‌مدت مواجهیم با افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند و یا افرادی که فقیرند اما تحت پوشش کمیته امداد نیستند و چون شرایط تحت پوشش قرار گرفتن را ندارند در نتیجه به واسطه تجربیاتی که از قبل داشتم تصمیم گرفتم بازدیدهایی از این افراد تحت پوشش کمیته امداد انجام دهیم و به این نتیجه برسیم کمکی که کمیته امداد به آنها می‌کند چندان نمی‌تواند مشکلی از این خانواده‌ها حل کند. مشکلی که ما با این خانواده‌ها داریم مدیریت خانواده‌هاست. فردی باید آنها را راهنمایی کند، آموزش دهد و اشتغال آنها را حل کند و در دستگاه‌های دولتی اگر مشکلی دارند آنها را راهنمایی کند که مجموع این مسئولیت را به عهده یکی از مدیران استان قرار دادیم، چون مدیران استان به لحاظ تجربه و آشنایی که با مقررات دارند بهتر می‌توانند مشکلات آنها را در دستگاه‌های دولتی حل کنند. تا اینجا ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این طرح موفق بوده، ما به دنبال آن هستیم تا این کار را به صورت برنامه سازمان یافته توسعه دهیم. در شهرستان‌ها فرمانداران این کار را دنبال کردند به ویژه فرماندار سیرجان.

وی افزود: هدف ما از اجرای طرح این است که به جای کمک به خانواده‌ها آنها را توانمند کنیم تا خودشان بتوانند به طور مستقل معیشت‌شان را تامین کنند، و نیازی به مدیران حامی نداشته باشند.

یک سوم آثار ثبت جهانی کشور متعلق به کرمان است

فدایی هم‌چنین درباره برنامه‌های استان کرمان در حوزه جذب گردشگر گفت: به لحاظ تاریخی فرهنگی ۷ اثر ثبت جهانی را در استان داریم که یک سوم ثبت جهانی کشور متعلق به کرمان است. حدود ۷ هزار اثر تاریخی داریم که حدود ۷۰۰ اثر آن ثبت ملی شده و تقریبا ۲۵۰ اثر نیز مرمت شده است. نکته‌ای که در گردشگری وجود دارد این است که میزان سرمایه‌گذاری به ازای هر شغلی که ایجاد می‌شود نسبت به صنعت و معدن بسیار کم است. به عنوان مثال هر شغلی که در پتروشیمی ایجاد می‌شود باید ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شود که مدت ۴ تا ۵ سال ممکن است طول بکشد؛ در حالی که در گردشگری با ۲ تا ۳ میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد و یک سال هم بیشتر زمان نبرد. در گردشگری هر شغل و مدت زمانی که طرح به بهره‌برداری می‌رسد بسیار اقتصادی و موثر است بنابراین ما به لحاظ امکانات بالقوه و توجیه اقتصادی و اجرایی در گردشگری می‌توانیم کارهای موثری انجام دهیم.

تبدیل خانه‌های قدیمی شهر به خانه موزه هنر با همکاری معاونت فرهنگی هنری استان

وی افزود: در حال حاضر خانه‌های بوم‌گردی متعددی در مناطق مختلف استان ایجاد شده که فعال هستند. هم‌چنین در بحث سرمایه‌گذاری برای مجتمع گردشگری از افراد علاقه‌مند برای ایجاد این کار حمایت می‌کنیم، هم به لحاظ واگذاری زمین، صدور مجوز، تسهیلات و اختصاص یارانه. یکی دیگر از کارهایی که به دنبال آن هستیم با همکاری معاونت فرهنگی هنری خانه‌های قدیمی شهر را به خانه موزه هنر تبدیل می‌کنیم، یعنی هر خانه‌ای پس از مرمت در اختیار یکی از هنرمندان کرمان قرار گرفته و آثارش را در آنجا نگهداری کرده و چند وقت یک بار هم در آنجا حضور داشته و می‌تواند آموزش دهد. برای این کار خانه‌ای انتخاب شده که در اختیار استاد ملک‌زاده استاد خط قرار گیرد، هم‌چنین هنرمندانی مثل هوشنگ مرادی کرمانی و هنرمندان دیگری که می‌توانند آثارشان را در آنجا ارائه کنند.

تهیه طرح جامع گردشگری از برنامه‌های مهم استان

استاندار کرمان تهیه طرح جامع گردشگری را از برنامه‌های مهم استان عنوان کرد و افزود: میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی استان قرار است به طور مشترک این کار را انجام دهند. در این طرح سعی شده یک مشاور داخلی و خارجی انتخاب و از تجربه کشورهای خارجی هم در این زمینه استفاده کنیم، ضمن این‌که مسئله بومی هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. یک طرح جامع هم برای شرق استان تهیه و پروژه‌هایی در آن تعریف شده که این طرح پیگیری می‌شود. هم‌چنین جلساتی با تور لیدهای خارجی داشتیم برای این‌که بتوانند تورهای خارجی را به استان بیاورند. حضور استان در نمایشگاه‌های خارج از کشور برای معرفی کرمان در حال پیگیری است. هم‌چنین برای استفاده از مناطق خوبی مانند کویر مسابقات اتومبیلرانی آفرود را در نظر گرفته‌ایم.

مقدمات راه اندازی پرواز کرمان- استانبول انجام شده است

وی نبود پرواز خارجی را از ضعف‌های استان عنوان کرد و افزود: در زمان رزم حسینی استاندار سابق این کار دنبال و مجوز پرواز مستقیم خارجی را گرفتیم. ما برای راه‌اندازی پرواز کرمان- استانبول چندین جلسه با مدیرعامل هواپیمایی کشور داشتیم که در آخرین جلسه ایشان پذیرفتند پرواز ترکیش را داشته باشیم که امیدواریم در آینده نزدیک ایجاد شود. این تنها پرواز کرمان- استانبول نیست بلکه می‌تواند ارتباطی برای پروازهای خارجی دیگر باشد تا سایر پروازهای خارجی هم به کرمان آمده و نیز در معرفی کرمان و ارتباط با کرمانی‌های مقیم خارج هم بسیار تاثیرگذار باشد. برخی آژانس‌ها نیز در کرمان این موضوع را پیگیری می‌کنند و امیدواریم که زودتر انجام شود.

وی هم‌چنین در خصوص طرح معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کرمان در پروازها اظهار کرد: این طرح توسط استانداری و میراث فرهنگی تنظیم شده تا جاذبه‌های استان تعریف شود. در ایام عید کار انجام شد اما بعد متاسفانه تعطیل شد. حال باید پیگیری کنیم تا مجددا این معرفی صورت گیرد.

برگزاری انتخابات مجلس در استان تابع زمان‌بندی وزارت کشور

استاندار کرمان در ادامه وضعیت استان برای برگزاری انتخابات مجلس را تابع زمان‌بندی وزارت کشور اعلام و خاطرنشان کرد: به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توان انجام این کار را داریم، مشروط بر این‌که وزارت کشور از ما بخواهد تا این کار را انجام دهیم.

فدایی در پاسخ به این سوال که دکتر روحانی در سفر آخر، استان کرمان را به عنوان پایلوت تفویض اختیارات به استانداران اعلام کرد و این‌که این طرح به کجا رسید، گفت: در این زمینه کارگروهی در وزارت کشور تشکیل شد که بنده هم عضو آن کارگروه هستم، جلساتی هم داشتیم، مواردی که به استان‌های پایلوت که شامل دو استان کرمان و هرمزگان بودند، مربوط می‌شد احصاء شد. چون نحوه تفویض اختیار متفاوت است بعضی اختیارات بر عهده وزیر است که می‌تواند در چارچوب قانون اساسی آن را تفویض اختیار کند. برخی تفویض‌ها انجام شده هم مدیران اختیار دارند و هم استاندار و برخی از موارد که مربوط به هیات دولت است انجام می‌شود، اما این‌که چقدر تاثیرگذار باشد این دیدگاه‌ها متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: این تفویض اختیار مشکل عمده ما نیست، مشکل ما از جای دیگری است؛ اگر آن مشکلات را حل کنیم این تفویض اختیار قابل حل است. ما امیدواریم این تفویض اختیار به تسریع اجرای طرح‌های توسعه استان کمک کند و بتوانیم به شاخص‌های توسعه‌ای که مورد نظرمان است، برسیم.