۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

شرکت ملی گاز هویت مستقل می‌گیرد/ اساسنامه آماده رای‌گیری در صحن اصلی مجلس

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲
کد خبر: 369847
شرکت ملی گاز هویت مستقل می‌گیرد/ اساسنامه آماده رای‌گیری در صحن اصلی مجلس

روز گذشته کلیات اساسنامه شرکت ملی گاز در کمیسیون انرژی مجلس به تصویت اعضای این گروه رسید که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، این شرکت برای مدت 5 سال بطور آزمایشی شخصیت حقوقی مستقل از شرکت ملی نفت خواهد داشت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از تصویب قانون نفت در سال ۱۳۶۶، شرکت ملی گاز یکی از چهار شرکت تابعه وزارت نفت در کنار شرکت ملی نفت، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی معرفی و اساسنامه این شرکت از درجه اعتبار ساقط شد. پس از آن بود که مجلس مهلت 6 ماهه ای برای تنظیم اساسنامه جدید شرکت ملی گاز به وزارت نفت داد که این امر تاکنون محقق نشده بود. 

در این باره امیری خامکانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: لزوم تدوین و تصویب اساسنامه های ملی و مادر تخصصی در وزارت خانه ها از جمله چهار شرکت زیر مجموعه وزارت نفت مدتی مسکوت مانده بود. وی افزود: از انجاکه این شرکت ها هویت حقوقی مستقل نداشت، هر حکمی یا مسئله ای مطرح بود، متوجه وزیر یا شرکت ملی نفت می شد. از سوی دیگر نبود اساسنامه مستقل، در بودجه سنواتی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

امیری با اشاره به این موضوع که در دور قبل اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس مطرح و تصویب شد، گفت: در این دوره نیز کارگروهی به ریاست سید علی ادیانی دیگر عضو کمیسیون انرژی تشکیل شد که در این کارگروه به مدت یک سال با کمک دستگاه های مختلف دولتی، نظارتی و بخش خصوصی، اساسنامه شرکت ملی گاز را تدوین کردند. به گفته امیری، این اساسنامه مشتمل بر 86 ماده است که کلیات آن در کمیسیون انرژی به تصویب رسید.

وی در ادامه افزود: در صورت رای مثبت نمایندگان در صحن علنی مجلس، این اساسنامه به مدت آزمایشی 5 سال به اجرا در آمده و هویت شرکت ملی گاز از شرکت ملی نفت مستقل خواهد شد. پس از آن است که شرکت ملی گاز همانند شرکت ملی نفت هویت حقوقی مستقل یافته و احکام و قوانین مستقیما متوجه شرکت ملی گاز خواهد شد و مسئولین این شرکت باید مستقیما پاسخگو باشند. 

امیری همچنین از تغییر اساسنامه دو شرکت زیرمجموعه وزارت نفت خبر داد گفت: پس از گاز، اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش و همچنین پتروشیمی نیز در دورهای بعدی تدوین و تصویب خواهد شد.

این عضو کمیسیون انرژی در خصوص جزییات اساسنامه شرکت ملی گاز بیان داشت: این اساسنامه در 86 ماده و 5 فصل تدوین شده است که فصل اول شامل کلیات و معرفی شرکت، فصل دوم حاوی وظایف و اختیارات شرکت ملی گاز، فصل سوم، ارکان شرکت که مجمع عمومی، هیات مدیره و مدیرعامل را معرفی می کند. گفتنی است اعضای هیات مدیره با پیشنهاد وزیر نفت و تصویب مجمع عمومی انتخاب می شوند و پس از مشخص شدن اعضای هیات مدیره، مدیر عامل از میان نظرات آن ها انتخاب می شود. در فصل چهارم نیز شامل ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و فصل پنجم نیز در برگیرنده سایر قوانین جاری در شرکت ملی گاز خواهد بود.