۰ نفر

ماموریتی برای حل بحران نفتکش‌ها

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر: 369524
ماموریتی برای حل بحران نفتکش‌ها

در حالی که دولت جدید بوریس جانسون در تلاش است بحران نفتکش‌ها را که ابعاد بین‌المللی وسیعی پیدا کرده در همین ابتدای کار حل و فصل کند؛ شواهد نشان می‌دهد نخست‌وزیر انگلستان با یک دستور کار حساس، وزیر امور خارجه عمان را برای میانجیگری و پایان دادن به تنش میان انگلیس و ایران راهی تهران کرده باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از به نقل از تعادل، از این رو به فاصله یک هفته بعد از سفر عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به تهران برای گفت‌وگو بر سر تحولات منطقه‌ای، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان که با هدف دیدارهای دو جانبه با مقامات کشورمان راهی تهران شده، دیروز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و رایزنی کرد. گفت‌وگوهایی که هرچند اعلام شد محتوای اصلی آن بر سر موضوعات مهم منطقه‌ای و تامین امنیت کشتیرانی خلیج فارس است؛ اما تجربیات گذشته‌ای که از حضور بن علوی در کشورمان به یادگار مانده، نشان می‌دهد که حضور بن علوی در تهران بی‌ارتباط با میانجیگری و تلاش‌های اروپا و امریکا برای مجاب کردن ایران به برگزاری دور تازه‌ای از مذاکره نیست.

بر اساس اعلام مسوولان وزارت خارجه ایران این سفر در چارچوب روابط دوجانبه و مشورت‌های مستمر دو کشور و با هدف گفت‌وگو و تبادل نظر درباره تحولات اخیر منطقه، روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی صورت گرفته است.

   گفت‌وگو درباره تحولات منطقه و تاکید بر تداوم رایزنی‌ها

وزرای خارجه ایران و عمان دیروز در تهران ضمن بررسی روند همکاری‌ها، بر اهمیت تداوم رایزنی‌های 2 کشور تاکید کرده و درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختند. محمدجواد ظریف و یوسف بن علوی وزرای امور خارجه ایران و عمان، دیروز (شنبه) در تهران دیدار و با مرور همکاری‌ها و روابط خوب دو کشور، ضمن تاکید بر اهمیت تداوم رایزنی‌های تهران و مسقط، در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، تبادل نظر و رایزنی کردند. سفر بن علوی به تهران دومین سفر او ظرف دو ماه گذشته است. وی 30 اردیبهشت ماه نیز در سفری چند ساعته به تهران، با ظریف دیدار و ‌گفت‌وگو کرده بود  سفر بن علوی به تهران اما در شرایطی رخ می‌دهد که بر دامنه تنش‌ها در منطقه خلیج فارس افزوده شده، از یک سو تنش‌های ایران و امریکا و از سوی دیگر قضیه نفتکش‌ها بین ایران و انگلیس و در این میان هم تلاش برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای تشدید این وضعیت شتاب افزون‌تری به خود گرفته است.  به نظر می‌رسد دولت عمان با سابقه حسن روابط با ایران، که در بسیاری موارد نقش میانجی را ایفا کرده، این‌بار هم تلاش دارد تا برای کاهش تنش‌ها بکوشد. بر این اساس، مسقط ۳۰ تیر ماه به تنش‌ها در خلیج فارس واکنش نشان داد و خواستار «خویشتنداری» همه طرف‌ها شد. دولت عمان در بیانیه‌ای که بدین منظور منتشر شد اعلام کرد که «با نهایت توجه، تردد دریایی در تنگه هرمز را دنبال و همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت می‌کند.» پس از سفر بن علوی به تهران، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز اوایل خرداد ماه سال جاری در سفر به سه کشور منطقه به مسقط، کویت و دوحه رفت و پنجم خرداد در مسقط با یوسف بن علوی دیدار و گفت‌وگو کرد. عراقچی در این دیدار با رد هرگونه گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با امریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابطی متوازن و سازنده با تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس بر اساس احترام و منافع متقابل آمادگی دارد.

   شمخانی: توقیف نفتکش انگلیسی در راستای حفظ امنیت دریانوردی

 بعد از ملاقات و گفت‌وگو با ظریف، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان دیروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری‌های دو کشوردر ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با وی گفت‌وگو کرد. شمخانی دراین ملاقات با تاکید بر مشی پایدار جمهوری اسلامی ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر خویشتنداری و تفاهم با همسایگان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با اقدامات و رفتارهای شتاب زده ومتکبرانه ضمن از میان بردن زمینه تفاهم و گفت‌وگو، امکان مدیریت بحران‌های منطقه‌ای را با چالش‌های جدی روبرو ساخته‌اند. دریابان شمخانی گفت: ترتیبات امنیتی منطقه باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و همکاری میان کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان هیچ تاثیری به جز افزایش مشکلات نخواهد داشت. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اظهار تاسف و نگرانی نسبت به تداوم تجاوز به یمن و کشتار مردم بی‌گناه این کشور تاکید کرد: بحران یمن راه‌حل نظامی نداشته و باید جامعه جهانی با بهره‌گیری از راهکارهای سیاسی مبتنی بر خواست مردم یمن، مانع ادامه حملات نظامی غیرمشروع عربستان و امارات و تعمیق فاجعه انسانی در این کشور شود. علی شمخانی همچنین با اشاره به توقیف یک کشتی نفت‌کش در تنگه هرمز و هیاهوی ایجاد شده از سوی برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای خاطرنشان کرد: ما معتقدیم، همه کشورها باید قوانین بین‌المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند و در این زمینه میان هیچ کشوری تمایز قائل نیستیم.

وی افزود؛ برخلاف راهزنی دریایی انگلیس که در جبل الطارق یک محموله نفتی ایران را به صورت غیرقانونی توقیف کرد؛ اقدام ایران کاملا حقوقی و در راستای اعمال مقررات دریایی و حفظ امنیت دریانوردی صورت گرفته است. یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز ضمن تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجربیات گذشته برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه و پرهیز از اقداماتی که به توسعه بی‌ثباتی و ناامنی دامن می‌زند بر خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی تاکید کرد.

وی افزود: همه کشورها بایستی مقررات ایمنی را به ویژه در منطقه تنگه هرمز رعایت و از اقداماتی که موجب ایجاد و تسری بحران یا تحمیل هزینه‌های غیرضرور به تجارت خود و دیگران می‌شود اجتناب کنند.