۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت اندکی قد کشید/ ناپایداری در کاهش ذخایر نفت آمریکا

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۶
کد خبر: 369254
نفت اندکی قد کشید/ ناپایداری در کاهش ذخایر نفت آمریکا

قیمت جهانی نفت در هفته گذشته تحت تاثیر تنش های منطقه خلیج فارس و البته کاهش 11 میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا در پی طوفان مکزیک، رشد اندکی را تجربه کرد که البته گزارش های مثبت از داده های اقتصادی آمریکا نیز در این افزایش قیمت بی‌تاثیر نبود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شاخص های نفت خام در آخرین معاملات روز گذشته بازارهای جهانی در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند اما همچنان قیمت نفت در سطوح حمایتی ماهانه خود قرار دارد. در این میان هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه سپتامبر در محدوده 63 دلار و 37 سنت معامله شد که 1.2 دلار پایین تر از سقف هفتگی خود را تجربه کرد.

نفت1

هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز مطابق با قراردادهای آتی تحویل در سپتامبر بدون تغییر نسبت به معاملات ابتدای هفته، در رقم 56  دلار و 20 سنت دادوستد شد که 1.1 دلار کمتر از بالاترین قیمت هفتگی این شاخص بود.

نفت2

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر رشد نسبی قیمت نفت در معاملات دیروز می توان به انتشار گزارش عملکرد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری اشاره کرد. مطابق با این گزارش، عملکرد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال 2019 با رشد 2.1 درصدی روبرو شد، درحالی که اقتصاددانان رشد 1.8 درصدی را برای این مدت پیش بینی کرده بودند. البته مهم ترین دلیل این جهش فراتر از انتظار، رشد مصرف جامعه آمریکا است که در سه ماهه اول برابر با 1.1 درصد و در سه ماهه دوم 4.3 درصد بوده که این موضوع محرک تداوم رشد اقتصادی در آمریکا خواهد بود.

گفتنی است انتشار داده های مطلوب اقتصادی باعث شده تا انتظار کاهش 0.5 درصدی بهره در آمریکا، کم رنگ شده و اقتصاددانان امریکایی کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره را برای نشست چهارشنبه فدرال رزرو انتظار داشته باشند.

همچنین بیکرهیوز در آخرین گزارش خود از کاهش 3 حلقه ای تعداد چاه های نفت آمریکا در هفته گذشته و خبر داد و تعداد کل این چاه های ها را 776 عدد اعلام کرد. قابل توجه است که تعداد چاه های نفت طی یکسال اخیر، افت 85 حلقه ای را به ثبت رسانده که تداوم این موضوع می تواند پایداری رشد تولیدات نفت شیل آمریکا را زیر سوال ببرد.

از سوی دیگر اما رویترز اعلام کرد: یکی  از دلایل افزایش قیمت نفت خام، مربوط به کاهش ۱۱ میلیون بشکه ای ذخیره نفت خام آمریکاست.

به عقیده تحلیلگران،  بیشترین دلایل کاهش ذخایر نفت آمریکا مربوط به خلیج مکزیک است، جایی که طوفان گرمسیری "بَری" زیان های فراوانی به این بخش وارد آورده است. از این رو تولید نفت آمریکا از اکتبر سال ۲۰۱۷ بیشترین کاهش را تجربه کرده است اما براساس پیش بینی ها، در هفته های آینده این ذخایر بار دیگر احیا خواهد شد.

اما پیش بینی ها از آینده قیمت نفت چندان مثبت نیست چراکه جهت گیری هفتگی سرمایه گذاران در معاملات سلف آمریکا، نشان از تغییر 180 درجه ای از نفت به طلا دارد. طبق اعلام شورای نظارت بر معاملات سلف آمریکا (CFTC)، سرمایه گذاران این کشور در هفته گذشته نفت، یورو و آلومینیوم را فروخته و به جای آن نقره ، مس و طلا خریداری کرده اند. این موضوع می تواند تاحدی سمت و سوی آینده روند قیمت نفت را نشان دهد که سرمایه گذاران چندان خوشبینی به افزایش قیمت طلای سیاه ندارند.