۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جدیدترین ادعای عربستان در مورد تنگه هرمز/ خط لوله شرق به غرب، راه جایگزین سعودی‌ها

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۵
کد خبر: 369193
جدیدترین ادعای عربستان در مورد تنگه هرمز/ خط لوله شرق به غرب، راه جایگزین سعودی‌ها

وزیر انرژی عربستان در تازه ترین اظهارات خود تنگه هرمز را ناامن برای عبور نفتکش ها عنوان کرد و از تلاش این کشور برای توسعه خط لوله شرق به غرب دریای سرخ برای جایگزینی انتقال نفت از تنگه هرمز خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، خالدالفالح وزیر انرژی عربستان در دیدار با وزیر نفت هند، به توسعه روابط با این کشور در خصوص تامین حداکثری نیاز هند به نفت تاکید کرد. از این رو ابراز امیداواری کرد که توافق میان شرکت سعودی «آرامکو» و «ریلاینس» هند امضاء شود.

در این نشست وزیر نفت هند نیز با تاکید بر اهمیت ثبات قیمت نفت بر اقتصاد این کشور گفت: باتوجه به تنش های چند ماه اخیر در خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس، قیمت حمل نفت در این منطقه دستخوش تغییرات شدیدی شده است که این موضوع می تواند برای هند که قسمت مهمی از نفت خود را از این منطقه تامین می کند، نگران کننده باشد. 

وزیر انرژی عربستان همچنین در مصاحبه با روئیترز برای جنجال آفرینی هرچه بیشتر در خصوص ایران، اعلام کرد، تنگه هرمز برای عبور نفتکش ها ایمن نیست و کشورهای خریدار نفت خودشان باید امنیت نفتکش هایشان را تامین کنند.

این در حالی است که در حال حاضر عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت این منطقه، بیشترین سهم حمل و نقل در تنگه هرمز را دارد و به همین جهت این کشور در صدد یافتن جایگزینی برای این شاهراه حیات اقتصادی خود است. خالد الفالح در این رابطه افزود: عربستان سعودی در تلاش است تا به منظور جایگزینی برای تنگه هرمز، ظرف دو سال ظرفیت خط لوله نفت شرق-غرب خود را از ۵ میلیون به ۷ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. پترولین یا خط لوله شرق-غرب در عربستان سعودی که از میدان های نفتی این کشور در شرق تا بندر ینبوع در دریای سرخ در غرب امتداد دارد و ظرفیت انتقال ۵ میلیون بشکه نفت در روز را دارد.