۰ نفر

ثروتمندان ۲۰برابر دهک‌های پایین یارانه انرژی می‌گیرند

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۳
کد خبر: 369153
ثروتمندان ۲۰برابر دهک‌های پایین یارانه انرژی می‌گیرند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: میزان بهره مندی دهک های بالای درآمدی از یارانه هریک از حامل های انرژی حدود ۲۰ برابر دهک های پایین جامعه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  با اشاره به یکی از اهداف اصلاح ساختار بودجه مبتنی بر افزایش اشتغال، گفت: در طرح اصلاحات بودجه ای پشتیبان رشد پایدار اشتغال زا چهار محور درآمدزایی، هزینه کرد کارا، ثبات در اقتصاد، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی مدنظر قرار می گیرد  که باید در چارچوب رفتاری مبتنی بر رعایت قاعده مالی و شفافیت و پاسخگویی انجام شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، در طرح اصلاح ساختاری بودجه با محور درآمدزایی پایدار باید مولفه های مهمی اجرایی شود، افزود: اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح و یکپارچه سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی، مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت از جمله مولفه هایی است که باید تغییر یابد چراکه سالانه حدود 65 میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می شود و همچنین دارایی های دولت مولد و سرمایه زا نیست.

سیاست های حمایتی به نوعی پول پاشی در کشور است

وی ادامه داد: اصلاح ساختار دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی و اصلاح سیاست های حمایتی از جمله مواردی است که در سرفصل هزینه کرد کارا در اصلاح ساختار بودجه مدنظر قرار گیرد، چراکه سیاست های حمایتی به نوعی پول پاشی در کشور است و چند مرکز به موازات یکدیگر فعالیت می کنند.

جعفرزاده با بیان اینکه در سرفصل ارتقای ثبات، توسعه و عدالت اصلاح ساختار بودجه باید اصلاح نظام مالیه نفت و گاز و ساماندهی تعهدات دولت عملیاتی شود، تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر در تامین اجتماعی خدمات مناسب ارائه نمی شود و عنوان می کنند که دولت به درستی به تعهدات خود عمل نکرده است، البته این موضوعی فراگیر بوده و در هر بخشی که دچار مشکل است، تاکید شده که دولت به تعهدات خود عمل نکرده است.

یارانه های پنهان انرژی حدود 986 هزار میلیون تومان است

وی با بیان اینکه اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی باید مدنظر دولت قرار گیرد، افزود: اصلاح نظام بودجه ریزی و ارتقاء سند بودجه به سند مالی حاکمیت، چراکه این سند در حال حاضر سند مالی کشور نیست.

در اصلاح نظام یارانه انرژی مصرف کننده نهایی دونرخی کردن بنزین، برق و گاز مصرفی و گازوئیل، حمایت از معیشت عمومی و اقشار آسیب پذیر، حمایت از رونق تولید و ایجاد اشتغال تعیین تکلیف شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه درحال حاضر یارانه های پنهان انرژی حدود 986 هزار میلیون تومان است، ادامه داد: پیامد چنین وضعیتی، استفاده ناکارا از انرژی ارزان، افزایش شدت مصرف انرژی و قاچاق است که بر این اساس میزان بهره مندی دهک های بالای درآمدی از یارانه هریک از حامل ها حدود 20 برابر دهک های پایین و در بنزین این رقم 23 برابر است.

عواید اصلاح ساختار یارانه پنهان انرژی برای حمایت از خانوارها استفاده می شود

وی تصریح کرد: در اصلاح ساختار بودجه یارانه پنهان حامل های انرژی به تدریج کاهش پیدا کرده و عواید حاصل از آن برای حمایت از خانوارها و بنگاه ها، پوشش ناترازی بودجه و سرمایه گذاری های زیرساختی استفاده می شود.

جعفرزاده با بیان اینکه در اصلاح ساختار یارانه پنهان انرژی دو موضوع نظام یارانه انرژی مصرف کننده نهایی و یارانه انرژی تولیدکننده اصلاح می شود، گفت: متاسفانه در بخش تولیدکننده ها سرمایه گذاری نشده چراکه بخش خصوصی رغبتی برای ایجاد نیروگاه زباله سوز، انرژی بادی و یا خورشیدی ندارد به دلیل اینکه خرید برق  آنها تضمین نشده و اگر هم ضمانتی صورت گرفته قیمت واقعی بخش خصوصی نیست.

وی با تاکید بر اینکه در اصلاح نظام یارانه انرژی مصرف کننده نهایی دونرخی کردن بنزین، برق و گاز مصرفی و گازوئیل، حمایت از معیشت عمومی و اقشار آسیب پذیر، حمایت از رونق تولید و ایجاد اشتغال تعیین تکلیف و همچنین در نظام یارانه انرژی تولیدکننده اصلاح تدریجی قیمت حامل های انرژی نهاده تولید و تخصیص منابع حاصل برای حمایت از اشتغال حل و فصل شود.