۰ نفر

اختلاف آمریکایی‌ها در تمدید مجوز فعالیت شورون در ونزوئلا

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبر: 368735
اختلاف آمریکایی‌ها در تمدید مجوز فعالیت شورون در ونزوئلا

مقامات دولت ترامپ درباره تمدید مجوز فعالیت شرکت شورون در ونزوئلا دچار اختلاف نظر شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سه منبع آگاه به رویترز اظهار کردند که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از تمدید مجوز فعالیت شورون در ونزوئلا حمایت می‌کند اما سایرین مخالف هستند.

وزارت خزانه داری آمریکا یک مجوز شش ماهه برای شرکت شورون صادر کرده بود که ۲۷ ژوییه منقضی می شود. این مجوز به شورون اجازه داده بود با وجود تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا، به اداره چهار جوینت ونچر خود در این کشور ادامه دهد.

واشنگتن با هدف براندازی دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا، در ژانویه امسال شرکت نفتی دولتی PDVSA را هدف تحریم قرار داد.

منابع آگاه می‌گویند پمپئو که زمانی رییس شرکت خدمات میدان نفتی "سنتری اینترنشنال" بوده است، درک می‌کند وجود یک شرکت آمریکایی در ونزوئلا کمک خواهد گرفت در صورت سقوط دولت مادورو، احیای اقتصادی سرعت بگیرد.

لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید نیز موافق تمدید این مجوز است.

اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در راستای فشار حداکثری بر دولت مادورو، مخالف تمدید این مجوز است. اگر شورون مجبور شود ونزوئلا را ترک کند، تولید نفت این کشور ممکن است وخامت بیشتری پیدا کند.

یکی از این منابع آگاه گفت: کسانی که در دولت هستند و به احیای اقتصاد ونزوئلا از وضعیت فعلی نگاه کرده اند، دریافته اند که احیای صنعت نفت که منبع اصلی ارزآوری به شمار می‌رود یک فرآیند دشوار چند ساله است و حفظ یک اهرم آمریکایی، موثر خواهد بود.

دو منبع آگاه دیگر اظهار کردند: در بحبوحه این اختلاف، ساده‌ترین گزینه برای دولت، تمدید مجوز به مدت سه ماه به جای شش ماه خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت شورون به مدت حدود ۱۰۰ سال در ونزوئلا بوده و معادل حدود ۴۰ هزار بشکه در روز نفت و گاز طبیعی در این کشور تولید می‌کند.

اگر شورون ونزوئلا را ترک کند، احتمالا دارایی‌هایش به کنترل غول نفتی روس‌نفت روسیه درخواهد آمد که برخلاف اهداف سیاست خارجی آمریکا خواهد بود.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا اعلام کرده است اگر واشنگتن مجوز فعالیت شورون در این کشور را تمدید نکند، تلاش خواهد کرد از اموال شورون حفاظت کند.