۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تولید سه برابری پارازایلین در پتروشیمی نوری/ تقسیم بیش از ۹۰درصد سود پتروشیمی تازه وارد بورسی

۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۹
کد خبر: 368323
تولید سه برابری پارازایلین در پتروشیمی نوری/ تقسیم بیش از ۹۰درصد سود پتروشیمی تازه وارد بورسی

ارزش پارازایلین دو برابر نفتا است که تولید این محصول در پتروشیمی نوری به سه برابر سال گذشته افزایش یافته و این نوید سودآوری قابل توجه برای سال ۹۸بزرگترین واحد آروماتیکی کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اولین مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی نوری با حضور ۹۴ درصدی سهامداران پس از ورود به بورس، امروز برگزار شد. در این جلسه که به ریاست سعید محبی فر تشکیل شد، تقی صانعی مدیرعامل پتروشیمی نوری به ارائه گزارش عملکرد سال گذشته هیات مدیره در این شرکت پرداخت.

صانعی ضمن تشریح چشم انداز شرکت در افق ۱۴۰۲، گفت: اصلی ترین هدف ما داشتن سازمانی سرآمد توام با تولید و سودآوری پایدار و کمترین هدر رفت منابع است.

وی در ادامه فزود: با تلاش های انجام شده در پتروشیمی نوری توانستیم ۹۸ درصد برنامه تولید و ۹۵ درصد ظرفیت اسمی تولید داشته باشیم. صانعی همچنین به اجرای موفقیت آمیز پروژه ارتقای برج های جذب پارازایلین و راه اندازی و در سرویس قرار گرفتن نرمال این واحد اشاره کرد و گفت: افتتاح واحدهای جداسازی ترکیبات برش سنگین یکی دیگر از اقدامات موثر در سال گذشته بود.

وی همچنین به تحقق رویای حضور در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: ما از سال های گذشته ارزو داشتیم که در بورس اوراق بهادار حضور داشته باشیم که این امر امسال محقق شد و ما خود را موظف می دانیم که در جهت حداکثرسازی سود سهامداران تلاش کنیم.

صانعی در ادامه افزود: از آنجاکه محصول ارزش پارازایلین دو برابر نفتا است، در تلاشیم تا بالاترین سطح تولید این محصول را در پتروشیمی نوری داشته باشیم. همچنین با توجه به تعمیرات اساسی که در سال گذشته داشتیم، تولید پارازایلین در پتروشیمی نوری به سه برابر سال گذشته افزایش یافته است. وی در این باره گفت: سال گذشته روزانه بالغ بر ۷۰۰ تن تولید پارازایلین داشتیم که این عدد برای سال جاری به  ۲۳۳۰ تن در روز افزایش یافته و این یعنی سودآوری دوچندان برای سهامداران پتروشیمی نوری.

صانعی در خصوص مزیت های رقابتی نوری گفت: ۶۰ درصد از فروش محصولات پتروشیمی نوری به صورت صادراتی است و برای تسهیل صادرات، دو‌ اسکله اختصاصی داریم. از سوی دیگر مشکل اصلی پتروشیمی‌های کشور تامین خوراک است اما نوری به ۱۳ پتروشیمی پارس جنوبی متصل است و از این جهت هیچ مشکلی نداریم.

وی در ادامه افزود: این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد که از مزایای منطقه ویژه ، معافیت از پرداخت ارزش افزوده است. 

صانعی در خصوص عملکرد تولید و فروش شرکت نیز گفت: ۴ماه از سال گذشته به دلیل تعمیرات اساسی واحدهای تولیدی، محصولی نداشتیم ولی برای سال ۹۸ هیچ برنامه‌ تعمیرات اساسی نخواهیم داشت و در سه ماهه ابتدایی بالاتر از ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید داشتیم. وی افزود: نرخ خوراک مجموعه با توجه به ۹۵ درصد فوب صادراتی برابر با ۴۵۰ دلار است.

وی همچنین به برنامه شرکت برای افزایش توان تولید محصول با ارزش پارازایلین اشاره کرد و گفت: از آنجاکه ارزش پارازایلین دو برابر نفتا است، در برنامه داریم تا با افزایش ظرفیت تولید این محصول در دو سال آینده بیشترین حجم پارازایلین صادراتی را از آن خود کنیم.

به گفته صانعی، ظرفیت اسمی پتروشیمی نوری ۴ میلیون و ۴۵۸ هزارتن محصول است که در سال ۹۷ حدود ۹۵ درصد ظرفیت اسمی تولید داشته  که از نظر وزنی ۵۳ درصد آن را صادر کرده است. همچنین ۴۷ درصد فروش شرکت نوری بصورت بین مجتمعی، بورس کالا و بورس انرژی بوده است.

مدیرعامل همچنین در زمینه نحوه سودآوری شرکت گفت: سود پتروشیمی نوری باکیفیت و قابل تداوم است چراکه ‌سود شرکت به صورت خالص وعملیاتی است. در سال ۹۷ حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی و ۲۱۰۰ میلیارد تومان سود خالص به دست آمده است.

وی افزود: حدود ۸ کاتالیست داریم که توانستیم ۶ تا از ان ها را بومی کنیم. این کاتالیست ها قبلا از خارج تامین می شد با توجه به تحریم سال های ۹۲و ۹۳ ما توانستیم با شرکت های دانش بنیان به این ۶ کاتالیست دست پیدا کنیم. 

صانعی از مهم ترین برنامه های در حال اجرا را  پروژه شیرین سازی برش سنگین،پروژه بازیافت گازهای فلر و تولید سولفات آمونیوم، پروژه شیرین سازی گازوئیل در پتروشیمی نوری و تولید گازوئیل با کیفیت یورو۵ عنوان کرد. همچنین پروژه شیرین‌سازی گاز فلر که منجر به تولید LPG و گاز سولفات آلومینیوم خواهد شد نیز از پروژه‌های سودآور نوری است که  نرخ بازگشت سرمایه در این پروژه ۱۴ ماهه خواهد بود.

در پایان مجمع اما هیات مدیره با پیشنهاد تقسیم بیش از ۹۲ درصدی سود میان سهامدارن موافقت کرد و سود هر سهم به میزان ۶۵۰ تومان میان سهامدارن پتروشیمی نوری تقسیم شد. محبی فر در خصوص زمان پرداخت سود نقدی نیز گفت: سهامدارن می توانند از نیمه مردادماه اقدام به دریافت سود سهام خود نمایند.