۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش سهم از بازار پتروشیمی مبین در پی عقد قراردادهای 25ساله/ نام و موضوع فعالیت مبین تغییر یافت

۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۲۱:۴۰
کد خبر: 367861
افزایش سهم از بازار پتروشیمی مبین در پی عقد قراردادهای 25ساله/ نام و موضوع فعالیت مبین تغییر یافت

درحالی پتروشیمی مبین تلاش دارد تا خدمت‌رسانی سرویس‌های جانبی به مجتمع‌های پتروشیمی را با کمترین زمان توقف انجام دهد که نتیجه این تلاش‌ها افزایش ۷۵درصدی سود هر سهم این شرکت برای سال ۹۷است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی مبین به منظور تصویب صورت های مالی منتهی به اسفند 97با حضور ۸۵ درصدی سهامداران تشکیل شد. پتروشیمی مبین بزرگترین شرکت در صنعت ارائه سرویس های جانبی شرکتهای پتروشیمی « تامین برق، جداسازی هوا ، گاز و آب» است.

صفر شدن قطع یوتیلینی، هدف اصلی مبین است

 در ابتدای این جلسه علیرضا شمیم مدیرعامل شرکت ضمن گزارشی به ارائه اهم فعالیت‌های انجام شده در پتروشیمی مبین برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ پرداخت. وی با اشاره به سهم ۴۰ درصدی مبین در ارائه سرویس‌های جانبی به شرکت ‌های پتروشیمی کشور، گفت: مهم‌ترین رسالت پتروشیمی مبین بعنوان بزرگترین مجتمع یوتیلیتی، به صفر رساندن ساعات توقف پتروشیمی‌ها از اختلال در خدمت‌رسانی است. به گفته شمیم در سال ۹۶ میزان توقف تولید مجتمع‌های پتروشیمی  ناشی از قطع سرویس‌های جانبی برابر با ۵۵۶ ساعت بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۴۶۲ ساعت کاهش یافته و شرکت هایی همچون زاگرس، نوری، مروارید و کاویان توقف تولید به سبب قطع یوتیلیتی نداشتند. اما شمیم بیان داشت که این کاهش نیز مد نظر مبین نبوده و ما خواستار به صفر رساندن توقف تولید ناشی از قطع یوتیلیتی هستیم.

اطمینان از بازار در پی عقد قراردادهای بلندمدت با مشتریان

در ادامه شمیم به ثبات سهم از بازار مبین اشاره کرد و گفت: از آنجاکه یوتیلیتی پتروشیمی مبین سهم ۴۴ درصدی در تولیدات مجمتمع های پتروشیمی کشور دارد، حفظ و ارتقای این سهم از بازار در اولویت قرار دارد. وی افزود:  در حال حاضر دو شرکت پتروشیمی دماوند و شرکت تولید برق مپنا عسلویه در منطقه ویژه اقتصادی پارس به عنوان رقیب  اصلی شرکت پتروشیمی مبین به شمار می روند اما فعالیت این شرکت ها تهدیدی برای فعالیت شرکت پتروشیمی مبین محسوب نمی شود. از سوی دیگر از آنجاکه شرکت پتروشیمی دماوند همچنان در حال احداث  بوده و با تمام ظرفیت به مدار تولید وارد نشده، مشتریان اصلی مبین برای اطمینان از دریافت سرویس‌های جانبی، قرارداد ۲۵ ساله با مبین امضا کردند که این موضوع سبب اطمینان خاطر به سهامداران به جهت تداوم روند سودآوری شده است. 

شمیم همچنین گفت: با در نظر گرفتن طرح های در دست اجرا در منطقه ویژه اقتصادی پارس، برآورد می شود که سالیانه به حجم تقاضای محصولات شرکت پتروشیمی مبین افزوده گردد و تا زمان احداث کامل از طرح پتروشیمی دماوند، تقاضا برای محصولات این شرکت روند صعودی داشته باشد.

اهم اقدامات انجام شده در سالی که گذشت

مدیرعامل در این قسمت به حادثه ای که چند ماه قبل در پتروشیمی مبین اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اشکال در کالورت ورودی آب دریا به حوضچه  که ۱۵ سال پیش احداث شده، به مدت ۲۴ ساعت خدمت رسانی به پتروشیمی ها متوقف شد. از این رو به دنبال جبران و جلوگیری از این اتفاق، پروژه تغییر متریال لوله های GRP انتقال آب دریا با آغاز مطالعات گسترده، کلید خورد. شمیم همچنین افزود: هر ساعت توقف در یوتیلیتی به معنای ۹۰ میلیون تومان زیان است پس کاملا منطقیست که هرچه سریعتر برای اجرایی شدن پروژه تغییر متریال لوله ها اقدام شود که البته در این رابطه باید تامین مالی مورد نیاز انجام شود چراکه سرمایه گذاری در این بخش توجیه اقتصادی دارد.

وی یکی دیگر از پروژه‌های در حال انجام شرکت را خرید و نصب یک دستگاه بویلر کمکی 350 تنی از آذراب اعلام کرد که به گفته مدیرعامل اقدامات انتقال این بویلر صورت پذیرفته و تا سه ماه آینده در پتروشیمی مبین نصب و راه‌اندازی می‌شود. گفتنی است این بویلر نقش مهمی در شیرین کردن آب مورد نیاز دارد.

سر و‌ سامان دادن به انبار ۲ هزار میلیارد تومانی

شمیم در این مجمع به انبار مبین و ۲هزار میلیارد کالای بلاتکلیف این انبار  اشاره کرد و گفت: در زمانی‌که بعنوان مدیرعامل وارد پتروشیمی مبین شدم، قول دادم تا در کوتاهترین زمان ممکن این انباری که از سالیان گذشته و بدون بازنگری مملو از کالا بوده را سر و‌سامان  داده و موجوی این انبار پس از 10 سال تعیین و تکلیف شود. وی در این بار افزود: تاکنون از بین 20 هزار قلم جنس موجود در این انبار، بیش از 9500 قلم آن مورد بازنگری و تعیین و تکلیف شده اند که نگهداری شوند و یا فروخته شوند.

پروژه های در دست اجرای پتروشیمی مبین

از مهم ترین پروژه های در دست اقدام این شرکت می توان به خرید و نصب یک دستگاه بویلر 350 تنی اشاره کرد که مدیرعامل در خصوص این پروژه گفت: از آنجا که بویلر، اصلی ترین نقش در فرآیند شیرین سازی آب را بازی می کند، افزوده شدن این بویلر 350 تنی می تواند ظرفیت شرکت در تامین آب شیرین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. وی همچنین افزود: تا کمتر از سه ماه آینده، این بویلر از شرکت آذرآب به مبین انتاقل یافته و نصب خواهد شد.

صنعت سبز، حافظ محیط زیست

گفتنی است یکی از افتخارات پتروشیمی مبین، تلاش های این شرکت در جهت حفظ و حراست از محیط زیست است. از مهمترین اقدامات انجام شده در این خصوص می توان به فرایند تهیه و نصب آنالایزرهای مورد نیاز در واحدهای پساب و نیروگاه، فرایند احداث و راه اندازی پروژه تولید آب بدون نمک به روش RO و به صفر رساندن ارسال پساب تصفیه شده به دریا اشاره کرد.

تقسیم سود حداکثری

در پایان این مجمع پس از تبادل نظر با سهامداران، مقرر شد از سود 1673 ریالی این شرکت برای سال مالی منتهی به 29 اسفند سال گذشته، 1500 ریال آن بعنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شود.

تغییر نام و حوزه فعالیت

پس از این مجمع، سهامدارن وارد دستور جلسه مجمع فوق العاده به منظور تغییر نام و موضوع فعالیت پتروشیمی مبین شدند. گفتنی است با موافق سهامداران، نام پتروشیمی مبین به شرکت مبین انرژی خلیج فارس تغییر کرد.

در این خصوص افشار سرکانیان رئیس هیات مدیره پتروشیمی مبین گفت: بحثی در هیات مدیره مبین در مورد نرخ سوخت این مجتمع مطرح شد و از آنجاکه تولیدات مبین بعنوان محصولات پتروشیمی شناخته نمی شود، باید مبین هم در زمینه نرخ سوخت در زمره نیروگاه ها قرار بگیرد. وی در ادامه افزود: این تغییر حوزه فعالیت به شرکت ما کمک خواهد کرد تا قیمت سوخت تحویلی به مبین، منصفانه و متفاوت از واحدهای پتروشیمی باشد. گفتنی است طبق مصوبه بهمن ماه مجلس،  نرخ سوخت تحویلی به پتروشیمی ها در اسل 98 از 132 تومان به 260 تومان افزایش یافت. اما با تغییر موضوع فعالیت مبین می توان امیدوار بود که نرخ سوخت به 132 تومان بازگردد.

از سویی دیگر به گفته سرکانیان زمانی که اسم پتروشیمی بر سر شرکتی گذاشته می شود، دوستداران محیط زیست فعال شده و شرکت پتروشیمی باید تلاش کند تا خود را از حوزه آلایندگی محیط زیست معافیت بگیرد.