۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تعادل ظاهری مصرف برق/ دور باطل مدیریت انرژی در روزهای گرم

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 366889
تعادل ظاهری مصرف برق/ دور باطل مدیریت انرژی در روزهای گرم

درحالی آمارها حاکی از متعادل شدن مصرف برق در روزهای جاری را دارد که به نظر می رسد اصلی ترین دلیل متعادل ماندن مصرف، بخشنامه جدید وزارت نیرو به ادارات دولتی پُرمصرف در خصوص قطع برق این ادارات است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ طبق گزارش های معاونت برق وزارت نیرو، مصرف برق کشورامروز(سه شنبه 25 تیر) نشانگر تداوم تعادل مصرف در اکثر نقاط کشور است، به طوری که تنها سه منطقه کشور در محدوده های قرمز و زرد قرار دارند. 

اما نگاهی دقیقتر به موضوع نشان می دهد که این تعادل در مصرف، بیشتر به سبب خارج شدن اداره های دولتی پُرمصرف از شبکه سراسری برق است. اخیرا مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ خبر از قطع برق اداره های دولتی پُرمصرف داد و گفت: در راستای مصوبه هیئت وزیران و ابلاغ بخشنامه استانداری تهران مبنی بر کاهش مصرف انرژی در زمان اوج بار، برق ادارات پرمصرف قطع می‌شود.

وی دراین باره همچنین بیان داشت: ارزیابان شرکت برق همچنین با مراجعه به سازمان‌ها و ادارات شهر تهران و ارزیابی مواردی چون تنظیم دمای محیط کار در مدت زمان کار اداری حداقل روی ۲۵ درجه سانتی‌گراد، اطمینان از به مدار آمدن دیزل ژنراتورهای تمامی سازمان‌ها، صنایع، کشاورزی و ... از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و اصلاح سیستم‌های روشنایی محیط کار، نسبت به صدور اخطار به اداراتی که موارد مذکور را رعایت نکرده‌اند، اقدام کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران، بر استفاده از مولد اضطراری در ساعت پیک مصرف و تنظیم درجه سیستم سرمایشی حداقل  ۲۵ درجه تاکید کرد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع انرژی و رفاه و آسایش شهروندان و پیشگیری از هرگونه مشکل در تامین برق پایدار پایتخت، برق تمامی سازمان‌های دولتی، غیردولتی، موسسات و بانک‌هایی که با دریافت اخطار همچنان نسبت به اصلاح الگوی مصرف و اجرای بخشنامه مذکور اقدام نکردند، امروز قطع می‌شود.

از این رو به نظر می رسد با خارج شدن ادارات دولتی از شبکه مصرف برق عمومی و تامین برق از ژنراتورها در زمان پیک مصرف، صرفا راه حلی کوتاه مدت بوده که مانند همیشه به پاک کردن صورت مسئله بسنده می کند. چراکه ژنراتورها از طریق سوزاندن سوخت مایع، تامین برق می کنند و این یعنی انتقال بار مصرف انرژی از برق به سایر سوخت ها.

پس در مجموع راه حل اساسی برای کنترل مصرف برق اندیشیده نشده و صرفا عبور از بحران با هزینه کرد از سایر منابع انرژی در دستور کار است.