۰ نفر

سفیر پیشین فرانسه در تهران:

توافق با تهران مستلزم لغو تحریم های نفتی است

۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶
کد خبر: 366605
توافق با تهران مستلزم لغو تحریم های نفتی است

سفیر پیشین فرانسه در تهران می گوید: اگر توافقی حاصل شد، این توافق باید شامل اقدامی از سوی آمریکا در برقراری مجدد معافیت در تحریم‌های نفتی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «فرانسوا نیکولو» ( François Nicoullaud) در گفت و گو با یورونیوز افزود: از سوی دیگر ایران نیز باید متعهد به انجام برخی اقدامات بشود. این دقیقاً همان کار کلیدی است که امانوئل بون مشاور ارشد دیپلماتیک رییس جمهوری فرانسه در این زمان مشغول انجام آن است.

او در پاسخ به این سوال که هدف «امانوئل بون» از سفر به تهران دقیقاً" چیست؟ آیا فرانسه به دنبال آن است که تهران را متقاعد کند تا به طور کامل به تعهدات برجامی خود بازگردد و به این ترتیب زمینه را برای گفت و گوی ایران با کاخ سفید آماده کند؟ تصریح کرد: بله، دقیقاً همین طور است.

نیکولو افزود: امانوئل مکرون تلاش می‌کند تا گونه‌ای توافق بین ایران و آمریکا پیدا شده یا دست کم مقدمات آن فراهم شود، زیرا این تنها طریق یافتن راه‌حلی برای بحران حاضر است.

این دیپلمات اسبق فرانسوی گفت: باید امیدوار بود که امانوئل بون توانسته است راهی برای تشویق ایران به پذیرفتن شرایطی پیدا کند تا از تحریم‌های آمریکا کاسته شود. زیرا ایران در حال حاضر از تحریم‌ها و به ویژه تحریم‌های نفتی رنج زیادی می‌برد.

او معتقد است که در شرایط فعلی امانوئل مکرون تنها امید باقی مانده برای میانجیگیری بین ایران و آمریکاست.

یورو نیوز نوشت: در حالی که «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک مکرون در سه هفته گذشته ۲ بار به ایران سفر کرده، برخی از احتمال سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران در روزهای آینده خبر می‌دهند. هنوز هیچیک از منابع رسمی دوکشور این خبر (سفر مکرون به تهران) را تایید نکرده اند.

امانوئل بون در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ رایزن دوم سفارت فرانسه در تهران بود و در همان زمان فرانسوا نیکولو به عنوان سفیر فرانسه در ایران آخرین سال‌های فعالیت دیپلماتیک خود را پشت سر می‌گذاشت.

نیکولو در مورد میانجیگری فرانسه در تنش آمریکا و ایران اظهار خوشبینی کرده است.

او در پاسخ به این سوال که فرانسه یک متحد بزرگ آمریکاست. جایگاه دیپلماتیک این کشور در تنش حاضر چیست؟ آیا انتظار نتیجه ملموسی از میانجیگری فرانسه می‌رود؟ اظهار داشت: مکرون با روحانی و ترامپ، رؤسای جمهوری ایران و آمریکا هر دو گفت و گو کرده است. بنابراین او از این موضوع به عنوان اهرمی برای ترسیم یک خط پیوند استفاده می‌کند تا بتواند دو طرف را به نوعی به هم نزدیک کند.

نیکولو گفت: در شرایط فعلی افراد زیادی که بتوانند چنین کاری را به انجام برسانند سراغ نداریم. یادتان هست که شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن تلاش کرد تا میانجیگری کند. اما متاسفانه چند روز پیش از سفر او به تهران، دولت واشنگتن تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کرد.به ادعای نیکولو موضوع میانجیگری ژاپن در نطفه خفه شد.

باید امیدوار بود مکرون بتواند کاری از پیش ببرد

او می گوید: وزیر امور خارجه آلمان هایکو ماس هم به تهران سفر کرد. اما متاسفانه او با زبانی که مناسب شرایط نبود، خیلی تند صحبت کرد. بریتانیایی‌ها را هم ببینید که در این اوضاع خودشان را در ماجرای نفتکش ایرانی گریس۱ گیر انداخته‌اند. بنابراین بریتانیایی‌ها هم از امکان میانجیگری بی‌بهره‌اند. پس چه کسی می‌ماند؟ مکرون. باید امیدوار باشیم که او بتواند کاری از پیش ببرد.

آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران خارج شده و تمامی تحریم‌ها علیه تهران را برگرداند. اقدامی که با انتقاد و اعتراض دیگر کشورهای امضا کننده این توافق مواجه شد.
در پی این اقدام آمریکا و پس از یک سال بی عملی طرف‌های اروپایی برجام در قبال آن، ایران با دادن دو اولتیماتوم ۶۰ روزه، اقدام به افزایش میزان اورانیوم غنی شده خود به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم و نیز افزایش سطح غنی سازی به بیش از ۳.۶۷ درصد (طبق الزامات برجام) کرد.
بر این اساس ایران اعلام کرده است که اگر خواسته‌هایش از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام برآورده نشود، هر ۶۰ روز یکبار اولتیماتوم جدیدی داده و گام دیگری در راستای کاهش تعهدات برجامی خود برمی دارد.
در همین رابطه ایران تهدید کرده است که در پایان اولتیماتوم سوم که اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) به پایان می‌رسد، اقدام به افزایش شمار سانتریفیوژ ها و یا افزایش سطح غنی سازی تا ۲۰ درصد می‌کند.
روز گذشته، وزیر خارجه فرانسه که کشورش یکی از امضا کنندگان توافق هسته ای با ایران است، در واکنش به اقدام بر حق تهران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی خود، نسبت به افزایش تنش در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، «ژان ایو لودریان» در حاشیه برگزاری جشن روز ملی فرانسه در پاسخ به خبرنگاران درباره افزایش تنش میان ایران و آمریکا و احتمال رویارویی نظامی میان این دو کشور گفت: متأسفانه وضعیت خطرناک و بسیار بغرنجی بر منطقه خاورمیانه حاکم شده است. این تنش‌ها می‌تواند به وقوع اتفاق‌های ناگوار و غیر قابل پیش بینی تبدیل شود.

وی گفت: در چنین شرایط حساسی، اقدام ایران در کاستن از تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای وین، بر نگرانی‌ها افزوده است زیرا پاریس معتقد است این اقدام واکنشی اشتباه به تصمیمی اشتباه است.

لودریان تاکید کرد: با وجود اینکه نه آمریکا و نه ایران و سایر کشورهای منطقه، هیچ‌یک خواستار جنگ نیستند ولی عوامل نگران‌کننده تشدید تنش به ایفای نقش خود ادامه می‌دهند.