۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت نفت/ روند نزولی ادامه دارد

۱۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۲
کد خبر: 364595
مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت نفت/ روند نزولی ادامه دارد

درحالی نفت یک هفته پُرنوسان را به پایان می رساند که نبود چشم انداز روشن از آینده رشد اقتصاد جهانی و تداوم جنگ سرد تجاری همچنان سمت تقاضا را با تهدید جدی روبرو کرده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته همچنان در سراشیبی قرار داشته و نشانه هایی از پایان اصلاح قیمت وجود ندارد.

در این بین تا این لحظه هر بشکه نفت خام برنت با افت ۵۰ سنتی نسبت به روز گذشته در همین ساعت، به رقم ۶۳ دلار و ۲۳ سنت رسید که تنها اندکی بالاتر از کف هفتگی خود قرار دارد.

نفت

شاخص نفت وست تگزاس اینترمدییت اما افت بیشتری را نسبت به روز قبل تجربه کرده و با کاهش ۶۵ سنتی هم اکنون در محدوده ۵۶ دلار و ۵۵ سنت قرار دارد.

نفت

تحلیلگران بر این باورند که اثرات مثبت توافق تمدید کاهش تولید اوپک پلاس رفته رفته کم رنگ شده و همچنان سایه ضعف تقاضا بر سر قیمت نفت سنگینی می کند. در این راستا اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا روز چهارشنبه گزارش داد که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته ۱.۱ درصد کاهش یافته است. اما این درحالی است که پیش بینی شده بود رقم کاهش بیش از ۵ میلیون بشکه باشد که این موضوع نشان دهنده تضعیف تقاضا در آمریکا به سبب بروز نشانه های کند شدن رشد اقتصادی است.

همچنین آژانس بین المللی انرژی نیز نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۱.۴ میلیون بشکه در روز و سال ۲۰۱۹ را ۱.۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است که کمتر از ارزیابی‌های پیشین این آژانس است. اوپک نیز پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را ۷۰ هزار بشکه در روز کم کرده و ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

در نتیجه  به نظر می رسد در سال ۲۰۱۹ مهمترین عامل تعیین کننده قیمت نفت در بازارهای جهانی، سمت و سوی جنگ تعرفه ای میان دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیاست. از این رو افت و خیز در میزان عرضه و یا ایجاد تنش های سطحی در حوزه ژیوپلتیک منطقه ای خلیج فارس تنها اثرات مقطعی بر قیمت نفت دارد که اتفاقا اثرات سوءیی بر اقتصاد کشورهای تولیدکننده نفت می گذارد.

در این میان رییس جمهور روسیه اخیرا در خصوص تاثیر نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد این کشور، بیان داشته: واقعیت های اقتصادی مثل نوسان قیمت جهانی نفت از جمله عواملی است که در برنامه اقتصادی دولت روسیه اختلال ایجاد می کند .عربستان نیز بعنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت از این قاعده مستثنی نبوده و همچنان سر در گریبان اختلاف شدید قیمت فعلی نفت با رقم درج شده در بودجه این کشور برای سال جاری میلادی است.