۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه نیست/ پاسخ روسیه به گستاخی عربستان

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲
کد خبر: 364156
ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه نیست/ پاسخ روسیه به گستاخی عربستان

درحالی خالدالفالح در اظهارات گستاخانه اخیر خود ایران را عامل بی ثباتی منطقه خلیج فارس دانست که نواک وزیر انرژی روسیه این موضوع را رد کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ وزیر انرژی عربستان سعودی اخیرا در حاشیه نشست 176 اوپک، در اظهارات خصمانه‌ای مدعی شد ایران تهدیدی برای عرضه انرژی جهانی است و جامعه بین‌المللی باید مقابل تهدیداتش بایستد. خالد الفالح  با اشاره به حملات اخیر به نفتکش‌ها و خطوط لوله، ایران را مقصر خواند و گفت: این امر عرضه جهانی انرژی را به خطر انداخته است.

وزیر انرژی عربستان سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما هر آنچه لازم باشد برای دفاع از سرزمین، دارایی‌ها و خطوط کشتیرانی انجام می‌دهیم و اطمینان حاصل می‌کنیم امنیت انرژی جهان توسط هیچ کس به مخاطره نمی‌افتد. این اظهارات در حالی مطرح شده که ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده و آنها را مشکوک خوانده است. الفالح مدعی شد عربستان سعودی در برابر صدها اقدام برای هدف قراردادن زیرساخت انرژی این کشور موفق شده است دفاع کند و خواستار اقدام جمعی برای حمایت از عرضه انرژی شد.

این در حالی است که وزیر انرژی روسیه در حاشیه نشست اوپک و غیراوپک در وین به یک شبکه خبری آمریکایی گفت: ایران عامل بی ثباتی در خلیج فارس نیست و تحریم‌ها علیه این کشور غیرقانونی هستند.  الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به شبکه سی ان بی سی گفت: در ارتباط با محدودیت‌ها برای صادرات نفت ایران، ما از ایران حمایت می‌کنیم و بر این باوریم که تحریم‌ها غیرقانونی هستند و از سوی سازمان ملل متحد تصویب نشده‌اند.

وزیر انرژی روسیه در ادامه افزود: تصور نمی‌کنم ایران باید به عنوان عامل بی ثباتی در منطقه شناخته شود. این اقدامات نه تنها وضعیت در ایران که هدف تحریم‌ها قرار گرفته است بلکه در کل منطقه خلیج فارس را بی ثبات می‌کند.