۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگرانی از کمبود برق/ مصرف برق 7استان در وضعیت قرمز/مردم اقدام نکنند، خاموشی در انتظار است!

۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 362084
نگرانی از کمبود برق/ مصرف برق 7استان در وضعیت قرمز/مردم اقدام نکنند، خاموشی در انتظار است!

هنوز یک سال از قول مسئولان وزارت نیرو در خصوص عدم وقوع خاموشی ها در تابستان 98 نگذشته که خبرها حاکی از کمبود 4هزار مگاواتی برق در تابستان امسال و احتمال خاموشی در صورت داشتن روند قبلی مصرف است.

به گزارش اقتصادآنلاین، شهریور سال گذشته و پس از پشت سر گذاشتن خاموشی های گسترده، همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی قول داد که در تابستان 98 خاموشی نخواهیم داشت. گفتنی است حداکثر توان تولید برق کشور در ساعت پیک سال 97، براساس آمار شرکت توانیر، 48831 مگاوات بوده است، در حالی که حداکثر مصرف در زمان پیک در این سال 57270 مگاوات ثبت شده است. در واقع کشور در سال گذشته با 8439 مگاوات کمبود برق روبرو بوده است.

حال در سال جاری وزیر نیرو خبر از کمبود 4 هزار مگاواتی برق داده و بیان داشته است: باوجود بارش های سال جاری، باتوجه به رشد سالانه 10 درصد مصرف برق، پیش بینی می کنیم تابستان امسال با کمبود 4 هزار مگاواتی برق مواجه شویم. وی تاکید کرد اگر شیوه مصرف مردم بهتر از سال قبل باشد تنها 2.5 درصد رشد مصرف داشته باشیم، می توان امیدوار بود تابستان بدون خاموشی را سپری کنیم.اما شواهد حاکی از آن است که تا کنون این امر محقق نشده و مصرف عموم جامعه همچون الگوی سال های قبل بوده است. همچنین باید یادآور شد که در سال جاری مردم دچار نوعی خاطرجمعی بواسطه بارش های مناسب امسال دارند که این موضوع می تواند بر بد مصرفی بی افزاید.

وزارت نیرو در برنامه جامع عبور از پیک مصرف برق در تابستان 98 توجه ویژه خود را بر مدیریت مصرف معطوف کرده است و توسعه نیروگاه‌های کشور را از دیگر اقدامات خود عنوان کرده است. اما آنچه آمار کنونی مصرف برق نشان می‌دهد، هنوز هیچ برنامه راهبردی برای کاهش و یا مدیریت مصرف تعیین نشده است و سوال بزرگ خاموشی در تابستان 98، آری یا خیر، تا زمان ورود به این فصل گرم پابرجا است.

مصرف برق 7 استان در وضعیت قرمز

WhatsApp Image 2019-06-24 at 03.22.38

گفتنی است نقشه مصرف برق کشور در روز جاری نشانگر آن است که استان‌های هرمزگان، سمنان، مرکزی، کردستان، زنجان و کلانشهر مشهد جزو مناطق پرمصرف کشور و در محدوده قرمز قرار دارند.

نقاط زرد در این نقشه که دقایقی پیش منتشر شده نشان دهنده مناطقی است که مصرف برق آنها روبه افزایش است. هم اکنون خراسان رضوی، شمال کرمان، استان اصفهان، بوشهر، همدان، قزوین، آذربایجان‌شرقی و تهران در محدوده زرد و هشدار قرار دارند. همچنین نقاط سبز در نقشه استان‌هایی را با مصرف متعادل و عادی نشان می‌دهد.