۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

تجربه‌ای که دیر حاصل شد/ سومین عرضه بی تقاضای نفت خام سنگین در بورس

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 360734
تجربه‌ای که دیر حاصل شد/ سومین عرضه بی تقاضای نفت خام سنگین در بورس

امروز برای سومین بار شرکت ملی نفت اقدام به عرضه دو میلیون بشکه نفت خام سنگین در بورس انرژی کرد که در پایان مهلت تعیین شده، به دلیل نبود تقاضا، معامله ای انجام نشد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس انرژی امروز میزبان عرضه دو میلیون بشکه نفت خام سنگین در رینگ بین الملل بود که به دلیل حاضر نشدن مشتری برای این محصول، معامله ای در سیستم بورس ثبت نشد. این سومین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین الملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است. طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت، قیمت پایه هر بشکه نفت خام سنگین عرضه شده امروز برابر با 59 دلار و 59 سنت بود. این درحالی است طبق آخرین گزارش ها از بازارهای جهانی  هر بشکه نفت خام سنگین ایران 57 دلار و 47 سنت به فروش رفته است. طبق این اطلاعیه خریداران می‎توانند تا ۳ ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان پذیر است.

گفتنی است تنها در دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد. اما پس از آن دیگری معامله ای در رینگ بین المللی بورس انرژی برای دادوستد نفت خام گزارش نشده است.

در این رابطه غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: فروش نفت از طریق بورس امکان مواجه شدن با تحریم ها را سهل می کند و راه موثری برای حفظ سهم از بازار برای ایران خواهد بود. اما متاسفانه این روش دیر به کار انداخته شد. 

به عقیده وی می بایست پیش تر از این ها به فکر فروش نفت در بورس می بودیم و راه های مختلف امن سازی این بستر را برای مشتریان بورسی نفت مهیا می کردیم. در آن حالت بود که بعد از سعی و خطاها می توانستیم به یک روش مطمئن و تاثیرگذار دست یافته و با قدرت در بقورس نفت می فروختیم. 

وی افزود: اما اکنون نیز برای آزمودن دیر نیست و باید تمام تلاش ها انجام شود تا موفقیت در فروش نفت از طریق بورس به دست آید، در نتیجه نباید از این راه دست کشید.