۰ نفر

فساد از مسیر تبدیل قیر به آسفالت حذف شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر: 360403
فساد از مسیر تبدیل قیر به آسفالت حذف شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید در قانون بودجه سال ۹۸، با حذف واسطه ها فساد و کندی کار تبدیل قیر به آسفالت از بین می رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، محمدحسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ، در خصوص ارائه قیر رایگان مطابق قانون بودجه سال های 97 و 98، گفت: ارائه قیر نقش مهمی در پیشرفت طرح های عمرانی ایفا می کند، در حکم بندهـ تبصره قانون بودجه سال های 97 و 98، برای ارائه قیر رایگان تعیین تکلیف شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: براساس اخبار دریافتی، شرکت ملی نفت نسبت به صدور حواله قیر دستگاه های اجرایی اقدام نکرده و قیر در اختیار پیمانکاران طرح های عمرانی قرار نگرفته است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: برای بررسی این ادعا کارگروهی با مسئولیت مشاور وزیر، نفت، نمایندگان دستگاه های اجرایی و تعدادی از نمایندگان ناظر مجلس ایجاد شد، در نشست این کار گروه مشخص شد که در سال گذشته شرکت ملی نفت ایران منطبق بر قانون حواله های قیر را صادر کرده  و قیر مدنظر از پالایشگاه ها در اختیار کارخانه های قیرسازی و سپس به دست یپمانکاران رسیده است.

وی بیان داشت: طبق بررسی های انجام شده  بیش از 75 درصد حواله قیر قبل از پایان از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت های قیرساز و به دستگاه های اجرایی را تحویل داد و در انتهای سال تمام سهمیه قیر به قیرسازها تحویل داده شد. در بررسی ها مشخص شد، شرکت ملی نفت قیر را تحویل داده و ولی خیلی ازدستگاه های اجرایی قیرهایی تحویل نگرفته اند.

حسینی با بیان اینکه فاصله معنا داری بین هزینه تبدیل قیر به آسفالت با هزینه ثابت وجود دارد، بیان داشت:  در سال 98 براساس پیشنهادی که در لایحه بودجه مطرح شد، معادل ریالی قیر در اختیار دستگاه ها قرار گرفت و تاکید شد این منابع برای تهیه قیر است، به این شکل تحریر شد که منابع از سوی شرکت ملی نفت به حساب خزانه واریز شود و به میزان درصدهای تعیین شده برای تهیه قیر به حساب دستگاه های اجرایی واریز شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: شرکت ملی نفت نیز جدولی را در نظر گرفته و متناسب با زمان مناسب برای استفاده از آسفالت بیشترین منابع را در 6 ماه اول و باقی را در نیمه دوم به حساب دستگاه ها واریز کند، در حال حاضر 700 میلیارد تومان سهمیه اردیبهشت به حساب خزانه واریز شده است.

وی با اشاره به تعارض قانونی توضیح داد: در تبصره این حکم از قانون، به 4 میلیون تن قیر اشاره شده که در تضاد با حکم اصلی است، پیشنهاد این است که برای آنکه کار راه بیافتد شرکت ملی نفت براساس جدول تهیه شده سهمیه ها را به حساب خزانه وارد و خزانه طبق درصد های تعیین شده مبالغ را برای تهیه قیر از آسفالت به حساب دستگاه های اجرایی واریز کند در این بین دستگاه های نظارتی بر روند هزینه کرد این منابع نظارت داشته باشند که حتما برای تهیه قیر هزینه شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در قانون بودجه سال 98 واسطه ها در مسیر تهیه آسفالت حذف شد، اظهار داشت: با این کار فساد، ضمانت ها و حواله ها که باعث کندی کار بود برطرف شد، از این رو آثار روانی منابع مورد نظر بیشتر احساس می شود، انتظار می رود منابع مذکور در حوزه راه، آسفالت معابر، بهسازی روستا، جلوگیری از ریزگردها و آسفالت مدارس هزینه شود.