۰ نفر

ظرفیت ۳۰میلیون دلاری ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی؛

کارنامه ناموفق وزارت خارجه در عرصه تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴
کد خبر: 358862
کارنامه ناموفق وزارت خارجه در عرصه تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ایران ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی تا سقف ۳۰ میلیون دلار رادارد، اما در شرایط کنونی بخش کوچکی از این درآمد نصیب کشورمان شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، گفت: کشورهای همسایه با جمعیتی بالغ بر 500 میلون نفر، بازار بسیار خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان محسوب می شوند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی مهندسان ایرانی در رشته های مختلف از جمله سدسازی، جاده سازی، حوزه انتقال آب و برق، توسعه نیروگاه ها و شبکه ریلی به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند و امروز جایگاه و رتبه مهندسان کشورمان در عرصه منطقه و بین المللی برجسته است.

درآمدهای حاصل از صدور خدمات فنی و مهندسی جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی

وی افزود: در شرایط کنونی با توجه به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران و کاهش درآمدهای نفتی، بهترین راه کار جایگزین برای درآمدزایی کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه و فرامنطقه ای است.

عملکرد نامناسب وزارت امور خارجه در عرصه تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی

رضایی کوچی ادامه داد: البته عملکرد وزارت امور خارجه و وزارتخانه های دیگر برای توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی مطلوب نبوده و متأسفانه از ظرفیت های موجود به درستی استفاده نشده است.

ظرفیت 30 میلیون دلاری ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بر اساس گزارش های واصله، ایران ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی تا سقف 30 میلیون دلار رادارد، اما در شرایط کنونی بخش کوچکی از این درآمد نصیب کشورمان شده است.

وی گفت: قطعا درآمدهای حاصل از صدور خدمات فنی و مهندسی می تواند به جایگزین مطمئنی برای درآمدهای نفتی تبدیل شود، اما تحقق این مسئله نیازمند تقویت دیپلماسی و گسترش روابط با دیگر کشورها است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این کمیسیون نگاه ویژه ای به موضوع توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد و قطعا در هفته های آتی بار دیگر با دعوت مسئولان مربوطه عملکرد دستگاه ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.