۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی در گفت وگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

نقش پُررنگ وزارت نیرو در خاموشی‌ها/ وزیر دنبال پرتقال فروش نگردد

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰
کد خبر: 358838
نقش پُررنگ وزارت نیرو در خاموشی‌ها/ وزیر دنبال پرتقال فروش نگردد

درحالی وزیر نیرو، مردم را مقصر اصلی خاموشی ها در تابستان می داند که راندمان پایین نیروگاه های تولید برق و هدررفت وسیع برق در شبکه توزیع از مهم ترین عوامل عدم تامین مناسب برق عنوان شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با فرارسیدن ایام گرم سال، خاموشی هایی که وزارت نیرو قول داده بوده تکرار نشود، مجددا خودنمایی کرد. در این میان وزیر نیرو در اظهاراتی عجیب مردم را مقصر اصلی این خاموشی‌ها عنوان کرد و انگشت اتهام را به سوی عادات بد مصرف کردن مردم نشانه رفت.

قره خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مردم مقصر اصلی خاموشی ها هستند به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: درست نیست که بگوییم مردم مقصر خاموشی های تابستان هستند بلکه بخش کمی از مصارف آب و برق در بخش خانگی است. چرا که مصارف صنعتی، کشاورزی، نیروگاه ها و کارخانجات بزرگ را نمی توان به مردم اطلاق کرد. منظور از نقش نیروگاه ها در خاموشی، راندمان پایین این مجموعه ها است.

وی در این باره افزود: برای مثال اگر قرار است راندمان نیروگاه ها 58 درصد باشد و در واقعیت 38 درصد است، آیا مردم مقصرند؟ اگر وسایل الکتریکی موجود در بازار مصرف بهینه ندارند، مردم مقصرند؟ اگر خط تولید کارخانجات مستعمل بوده و مصرف بالایی دارند، مرد مقصرند؟

قره خانی با بیان این سوالات گفت: وقتی صحبت از مصرف بالای برق در تابستان می شود، نباید انگشت اتهام را تنها به سمت مردم برد، بلکه در این میان فاکتورهای دیگری همچون، هدر رفت برق از مبدا انتقال به دلیل فرسودگی سیستم توزیع را در نظر گرفت.

این عضو کمیسیون انرژی درباره راهکارهای جلوگیری از خاموشی گفت: از آنجاکه روشنایی، بخش عمده ای از مصرف برق را به خود اختصاص می دهد و تابستان و زمستان هم ندارد، باید به فکر تولید و توزیع لامپ ها کم مصرف بود. این یکی از وظایف دولت در زمینه کاهش مصرف برق است. از سویی دیگر در زمینه افزایش راندمان نیروگاه ها نیز باید هرچه سریعتر وزارت نیرو با اعمال طرح هایی، تولید برق به ویژه در تابستان را افزایش دهد.

در نتیجه به عقیده قره خانی، دو بخش عمده از خاموشی های تابستان که همان عدم مدیریت صحیح توزیع و راندمان پایین در تولید است، متوجه دولت و به طور خاص وزارت نیرو بوده و تنها بخش کوچکی از این خاموشی ها که همان مصرف نادرست باز همان هم به دلیل نبود وسایل برقی با راندمان بالا در بازار است، متوجه مردم می باشد.