۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ترکیه، روی دور تند واردات انرژی/ مبادلات تجاری با ایران کم‌رنگ شد

۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸
کد خبر: 357360
ترکیه، روی دور تند واردات انرژی/ مبادلات تجاری با ایران کم‌رنگ شد

واردات انرژی توسط ترکیه در ماه آوریل با رشد 12.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شده است که در این بین واردات نفت خام افزایش 61 درصدی را نشان می دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ طبق آمار منتشر شده توسط مؤسسه آمار ترکیه در روز جمعه، واردات انرژی توسط این کشور با رشد 12.5 درصدی نسبت به ماه مشابه سال 2018 به رقم 3.5 میلیارد دلار رسید. این آمارها حاکی از آن است که کل واردات ترکیه در ماه آوریل برابر با 17.46 میلیارد دلار بوده که 20 درصد این مبلغ به خرید انرژی اختصاص یافته است.

نکته جالب این گزارش، رشد چشمگیر واردات نفت خام ترکیه است. مطابق با آمارهای منتشر شده، واردات نفت خام ترکیه در ماه آوریل 61 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. از این رو ترکیه در ماه آوریل بالغ بر 2.37 میلیون تن نفت خام وارد کرده است که این رقم برای آوریل سال قبل برابر با 900 هزار تن بوده است که البته عمده واردات ترکیه از کشورهای آمریکا، الجزایر، قزاقستان، نروژ، روسیه، انگلستان و لیبی است.

این در حالی است که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی 2.866میلیارد دلار اعلام شده است. این رقم در 4 ماهه نخست سال قبل 3.628میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه های ژانویه تا آوریل 2019 با کاهش 16درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 793میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ماه های ژانویه تا آوریل سال قبل 944 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

همچنین واردات ترکیه از ایران در 4 ماهه نخست امسال نیز افت 22.8درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. ترکیه در ماه های ژانویه تا آوریل سال قبل 2.684میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 2.073میلیارد دلار کاهش یافته است.

از سویی دیگر واردات نفت خام ترکیه در ماه مارس نسبت به دوره مشابه در سال قبل 78.22 درصد افزایش یافته و به 2.5 میلیون تن رسیده بود. آمارها حاکی از آن است که واردات کل فراورده های نفتی ترکیه با رشد 19.61 درصدی نسبت به سال گذشته به 3.7 میلیون تن در ماه مارس رسیده است. 

در بازارهای گاز طبیعی نیز در شرایطی که قرارداد گازی ایران و ترکیه تا شش سال دیگر پایان می‌یابد، امریکایی‌ها و سایر کشور‌ها به صورت جدی در حال تلاش برای کنار زدن گاز ایران در مهم‌ترین بازار گازی کشورمان هستند. در این میان پرسش اینجاست که ایران باتوجه به تحولات اخیر و برنامه‌های آذربایجان، روسیه و امریکا، چه برنامه‌ مشخص ای برای حفظ و افزایش صادرات گاز به ترکیه دارد.