۰ نفر

اقتصادآنلاین گزراش می‌دهد؛

دلایل سقوط نفت به کف 100روزه/ عقب‌نشینی قیمتی ادامه دارد!

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱
کد خبر: 357076
دلایل سقوط نفت به کف 100روزه/ عقب‌نشینی قیمتی ادامه دارد!

درحالی قیمت نفت به کمترین میزان خود از ماه فوریه رسیده است که پُررنگ تر شدن عوامل تضعیف کننده اقتصاد جهانی در پی بالا گرفتن منازعات میان آمریکا، چین و مکزیک، سمت تقاضای طلای سیاه را متزلزل کرده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از آنکه مناقشات سیاسی در خاور میانه، قیمت نفت را به 75 دلار در هر بشکه رساند، بازی تعرفه گذاری ترامپ سبب عقب نشینی قیمتی در معاملات بازارهای جهانی طلای سیاه شد. از این رو در هفته گذشته با اعلام خبر اعمال تعرفه بر کالاهای چینی، جنگ تجاری دو غول اقتصادی دنیا وارد مرحله جدید شد. گفتنی است در حال حاضر با توجه به کاهش حجم تجارت جهانی و افزایش عدم اطمینان در اقتصاد جهانی عوامل بالقوه تقویت کننده رشد اقتصادی بسیار محدود است. معامله گران طلای سیاه در بازارهای جهانی با نگرانی از عقبگرد رشد اقتصاد دنیا، روز به روز از سطح تقاضای خود کم کرده و این موضوع سبب بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در این بازارها شده است.

از سویی دیگر روز گذشته سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت خام آمریکا 241 هزار بشکه در روز معادل 2.1 درصد در ماه مارس افزایش یافته و به 11.905 میلیون بشکه رسیده است. این افزایش ماهانه تولید نفت آمریکا نسبت به 11.664 میلیون بشکه ماه فوریه، پس از دو ماه متوالی کاهش تولید در ژانویه و فوریه صورت گرفت. گفتنی است تولید ماهانه آمریکا در دسامبر به اوج 11.966 میلیون بشکه در روز رسیده بود.

در کنار این موضوع، پنجشنبه شب ترامپ با انتشار توئیتی، آغاز تعرفه گذاری بر واردات از مکزیک، دومین شریک تجاریش را نیز اعلام کرد. واردات آمریکا از این کشور سال گذشته حدود 350 میلیارد دلار بوده است. گفتنی است ترامپ برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع کشورهای آمریکای لاتین به ایالات متحده با عبور از مکزیک، تصمیم به وضع تعرفه گمرکی 5درصدی بر تمام کالاهای وارداتی از این کشور گرفته است که در صورت حل نشدن مساله مهاجران غیرقانونی مکزیک، این تعرفه ها تا 25 درصد افزایش خواهند یافت.

در نتیجه قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با 3 دلار و 34 سنت معادل 5.11 درصد کاهش به 61دلار و 99 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با 3دلار و 9سنت معادل 5.46درصد کاهش به 53دلار و 50سنت رسید.

بر اساس تحلیل های تکنیکال، پیش بینی می شود این ضعف تقاضا سبب افت قیمت نفت در هفته آتی معاملاتی تا سطح 59 دلار و 30 سنت شود. البته این میزان کف حمایت قوی برای نفت برنت محسوب نمی شود و با ظهور نشانه های ضعف اقتصاد جهانی در هفته های آتی، احتمالا شاهد نفت 50دلاری خواهیم بود. چراکه علاوه بر عقبگرد اقتصاد چین، از آمریکا نیز خبر می رسد برای دومین ماه پیاپی، نرخ بهره در این کشور روند افقی طی کرده است. بطور کلی افقی شدن نمودار نرخ بهره در امریکا، زمینه ساز رکود در ماه های آینده اقتصاد این کشور خواهد بود.

اما دو عامل بازدارنده از افت قیمت نفت به زیر 50 دلار را می تواند تمایل جدی عربستان به کاهش بیشتر تولید نفت و همچنین بالا بودن هزینه تولید نفت شیل در آمریکا دانست. از این رو به نظر می رسد قیمت نفت در صورت عدم افزایش ریسک های ژئوپولتیک منطقه خلیج فارس، در کوتاه مدت حداقل تا محدوده 55 دلار کاهش یابد.