۰ نفر

توسعه همکاری‌های ایران و تاجیکستان در زمینه آب و انرژی

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۲
کد خبر: 356999
توسعه همکاری‌های ایران و تاجیکستان در زمینه آب و انرژی

وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در صدد هستند روابط خود در زمینه آب و انرژی را گسترش دهند؛ ضمن اینکه دو کشور می توانند در زمینه هایی همچون کشاورزی، ترانزیت و سرمایه گذاری مشترک نیز روابط اقتصادی خود را توسعه دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» شامگاه جمعه در حاشیه دیدار وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان، در جمع خبرنگاران افزود: تاجیکستان کشوری ثروتمند از حیث منابع آبی در آسیای میانه است و جمهوری اسلامی ایران از سالیان دور روابط خوبی با این کشور در زمینه آب داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد با حضور «سراج الدین مهرالدین» در راس دستگاه دیپلماسی تاجیکستان، امکان بیشتری برای استفاده از ظرفیت همکاری اقتصادی بین دو ‌کشور فراهم شود.

رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: باتوجه به منابع آب و خاک تاجیکستان، امکان همکاری در بخش‌های متنوع دیگر از جمله کشت فراسرزمینی وجود دارد.

اردکانیان که مسئولیت کمیسیون‌ مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان را به عهده دارد، اضافه کرد: شرکتهای ایرانی در بخش‌های مختلف بویژه در احداث سد و نیروگاه برق‌آبی در تاجیکستان فعال هستند که این فعالیت باتوجه به زمینه‌های وسیع کار می‌تواند توسعه یابد.

عضو کابینه دولت دوازدهم، اظهار داشت: اکنون در پروژه‌های تولید انرژی برق‌آبی تاجیسکتان فعالیت داریم و این پروژه‌ها می تواند با جلب سرمایه شرکت‌های بخش خصوصی توسعه یابد.

وزیر نیرو به دیگر ظرفیت های توسعه همکاری دو جانبه اشاره کرد و گفت: امکان ترانزیت و ارتباط با آب‌های آزاد برای تاجیکستان از طریق ایران فراهم است. علاوه بر این، باتوجه به منابع آب و خاک تاجیکستان، امکان همکاری در بخش‌های متنوع دیگر از جمله کشت فراسرزمینی وجود دارد.

برگزاری سیزدهمین نشست کمیسیون همکاری های ایران و تاجیکستان در ماه های آینده

«سراج الدین مهرالدین» وزیر امورخارجه جمهوری تاجیکستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: در ملاقات با وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، درباره مسائل اقتصادی و تجاری دوجانبه گفت و گو کردیم.

وی اضافه کرد: در این نشست مشکلات را بررسی کردیم و در مورد راه حل ها صحبت کردیم. در این مسیر باید همکاری بین دستگاه های دولتی و شرکت های بخش خصوصی دو کشور قوی‌تر شود.

وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: فردا با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهیم داشت و در ماه‌های آینده نیز سیزدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور را در تهران برگزار خواهیم کرد.

اردکانیان در پایان گفت و گو با رسانه ها، به دو سوال در خصوص مسایل داخلی نیز پاسخ گفت.

وزیر نیرو در مورد وضعیت منابع آبی کشور، گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ میلیارد متر مکعب آب بیشتری در ‌مخازن داریم اما اینکه این آب کافی است یا نه به برخورد مردم بازمی‌گردد. اگر روش صحیح مصرف را به کار گیریم شرایط خوبی در تابستان خواهیم داشت و برنامه‌های توسعه کشور در بخش‌های مختلف را بدون وقفه پیش خواهیم برد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در مورد تکلیف اصلاح تعرفه های آب و برق برای پرمصرف ها گفت: اصلاح تعرفه‌ها طبق وعده انجام شده است؛ کسانی که مصرف آب و برقشان زیر الگوی مصرف است، تشویق می‌شوند و پرمصرف‌ها  هم با تعرفه‌های سنگین‌تر تشویق می‌شوند که به جرگه خوش‌مصرف‌ها بپیوندند.