۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی به سه وزارتخانه/ میادین مشترک نفتی در اولویت هستند

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱
کد خبر: 356695
مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی به سه وزارتخانه/ میادین مشترک نفتی در اولویت هستند

با مجوز دولت، سه وزارتخانه نفت و نیرو و صنعت، معدن و تجارت می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی خود تا سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کنند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ ایران هم اکنون بیش از ۱۵ میدان نفتی مشترک با کشورهای همسایه دارد و با توجه به عدم محدودیت برداشت کشورها از میادین مشترک بدون شک موضوع توسعه میادین مشترک نفتی و گازی مهم ترین اولویت وزارت نفت به شمار می رود.

در همین رابطه بارها مسئولان نظام اعلام کرده اند که توسعه میادین مشترک نفتی باید در اولویت قرار گرفته و وزارت نفت ابتدا باید این میادین را توسعه داده و پس از آن به فکر توسعه میادین نفتی داخلی باشد. بر همین اساس و با توجه به توجه ویژه کشورهای همسایه برای توسعه میادین نفتی مشترک، هر روز تاخیر در اقدام برای توسعه این میادین از سوی مسئولان وزارت نفت آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد.

از این رو هیات دولت در جلسه چهارشنبه هشتم خرداد تصویب کرد: به‌ منظور‌ سرمایه ‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشـترک وزارت نفت و طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو، به وزارتخانه‌ های مذکور اجازه داده می‌شود از طریق شرکتهای تابعه ذی‌‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال منتشر کنند و بازپرداخت اصل و سود این اوراق را توسط شرکت های مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرح‌های وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو) تضمین کنند.

گفتنی است در حال حاضر ۱۵ مخزن و ۲۸ میدان نفتی و گازی مشترک بین ایران و کشورهای همسایه در شمال و جنوب کشور وجود دارد. در این بین مخازن مشترک واقع در خشکی در همجواری کشور عراق قرار دارد و سایر مخازن در خلیج فارس و دریای خزر واقع‌اند. در مجموع تعداد ۲۸ میدان هیدروکربوری به صورت مشترک در مرز ایران و کشورهای مجاور (کویت، قطر، آذربایجان، امارات متحده عربی، عربستان، عراق و ترکمنستان) قرار گرفته‌است.