۰ نفر

بازی ترامپ با عربستان برای کنترل قیمت نفت

۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۱۶
کد خبر: 356435
بازی ترامپ با عربستان برای کنترل قیمت نفت

به رغم عصبانیت کنگره آمریکا از عربستان ولی ترامپ عربستان را نه تنها یک متحد مهم در خاورمیانه بلکه یک عامل مهم در کنترل قیمت نفت می داند.

 به گزارش اویل پرایس ،  پس از دو سال و نیم در قدرت بودن مشخص است  ترامپ در روابطش با  ریاض سیاست خارجه خود را دیکته می کند حتی به قیمت عصبانی کردن بیشتر کنگره تحت کنترل دموکرات ها که می خواهند او را از قدرت بردارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، آخرین اقدام  ترامپ به طرفداری از عربستان در روز جمعه بود که به خاطر درگیری ها با ایران وضع اضطراری ملی اعلام کرد و جلوی مخالفت قانونگذاران برای تکمیل فروش هشت میلیارد دلار سلاح به عربستان، امارات و اردن ایستاد. دولت ترامپ به کمیته‌های کنگره اعلام کرد 22 فروش دیگر سلاح به این سه کشور خاورمیانه خواهد داشت.

 این اقدام ترامپ نه تنها کنگره را به خاطر سوء استفاده از قدرت عصبانی کرد ،بلکه حالا کنگره نگران نقض حقوق بشر در عربستان است. عربستان متهم به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول است. رد این اتهام به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بر می گردد. آن زمان هم ترامپ کنار متحده عربی خود و خانواده سلطنتی آن ایستاد و مورد اعتراض دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و حتی کل دنیا قرار گرفت.

 ترامپ همچنین متهم به حمایت از اقدامات نظامی عربستان در کشور همسایه ی یمن است که باعث قتل عام غیرنظامیان شد. ماه گذشته عربستان 37 نفر را به عنوان تروریست اعدام کرد که بیشترشان شهروندان سعودی بودند.

 تمام این تحولات باعث عصبانیت کنگره آمریکا از عربستان و حمایت بی وقفه ترامپ از این کشور شده است ولی ترامپ عربستان را نه تنها یک متحد مهم در خاورمیانه بلکه یک عامل مهم در کنترل قیمت نفت می داند. شاید مهمتر از همه این باشد که ریاض در سیاست  ترامپ برای به زانو درآوردن ایران نقشی اساسی دارد. این ایده می تواند بازارهای جهانی نفت را خراب کند و به رشد اقتصاد جهان ضربه بزند. رشد اقتصاد جهان در حال حاضر به اندازه کافی به خاطر تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا ضعیف شده است.

بعلاوه، اقدام روز جمعه ترامپ کنگره را که دستور منع فروش سلاح به عربستان و امارات را داده بود، تحقیر کرد. کریس مورفی، یک سناتور دموکرات گفت:« ترامپ می داند هیچ دلیل اضطراری برای فروش بمب به عربستان برای کشتن یمنی ها وجود ندارد و این کار تنها بحران انسانی در این منطقه را شدیدتر می کند».

 سناتور لیندسی گراهام گفت:« اردن یک متحد بزرگ است. امارات در یمن مشکلاتی ایجاد کرده ولی متحد خوبی است. عربستان یک تهدید استراتژیک است ولی به نظر من بن سلمان در قتل خاشقچی دخالت داشته و حالا اعمال  مخرب دیگری انجام می دهد بنابراین من مخالف فروش سلاح هستم».