۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سیل، بلای خوزستان و آب حیات هور/ هورالعظیم 20سال جوان شد

۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۹
کد خبر: 355777
سیل، بلای خوزستان و آب حیات هور/ هورالعظیم 20سال جوان شد

مطابق با آخرین گزارش ها، در پی سیل اخیر خوزستان، تراز آب هورالعظیم افزایش بیش از دو و نیم متری داشته که این شرایط مشابه با 20 سال قبل است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بنابر آمارهای رسمی سال آبی ۹۷-۱۳۹۶خشک‌ترین سال آبی ایران در ۵۰ سال گذشته بود. حالا اما میزان بارش‌ها در سال آبی جاری ۱۸۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این تغییر بیش از هر جای دیگر در تالاب‌ها بازتاب داشته است.

در چند سال گذشته، بحران آب در خوزستان و انتقال آب این استان به دیگر استان‌ها، زمینه‌ساز انتقادات گسترده‌ای بوده است؛ خشکی بخش اعظم تالاب هورالعظیم یکی نشانه‌های این وضعیت شناخته می‌شود.این تالاب تا چند ماه پیش چنان خشک بود که دود آتش‌سوزی در بخش‌های خشک آن به چشم خوزستانی‌ها رفته بود.

اما تحقیقات سازمان نقشه برداری کشور حاکی از آن است که در نتیجه سیلابهای اخیر تراز آب هورالعظیم افزایش بیش از دو و نیم متری داشته و حجم آب تالاب چهار میلیارد متر مکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

طبق آخرین تحقیقات صورت پذیرفته در خصوص وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم،مقایسه تراز آب فعلی تالاب با زمان مشابه در سال گذشته (اردیبهشت ۹۷) نشان می دهد که ارتفاع آب به میزان دو متر و شصت و هشت سانتیمتر افزایش یافته است. بررسی داده های تراز آب این تالاب در ۳۰ سال گذشته نیز نشان می دهد که چنین افزایشی در تراز آب این تالاب در دهه ۹۰ میلادی بوقوع پیوسته است و  می توان گفت که شرایط فعلی این تالاب از نظر میزان آب موجود در آن، مشابه شرایط بیش از ۲۰ سال پیش است.

در تصویر بالا مقایسه پهنه آبی هورالعظیم در اردیبهشت سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ است که مساحت افزایش یافته با هاشور در آن مشخص شده است.