۰ نفر

عضو کمیسیون انر‍‍‍ژی به اقتصادآنلاین خبر داد؛

دست یاری بورس برای سیرافِ روی زمین مانده/ ارتقاء پالایشگاه‌ها در دوران تحریم حیاتی است

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۷
کد خبر: 352852
دست یاری بورس برای سیرافِ روی زمین مانده/ ارتقاء پالایشگاه‌ها در دوران تحریم حیاتی است

بورس اوراق بهادار با راه اندازی «صندوق تامین پروژه» به یاری صنعت پالایشگاهی کشور به منظور ارتقاء سطح کیفی محصولات و همچنین پایان دادن به عمر بلند طرح های نیمه کاره ای همچون پالایشگاه سیراف می‌شتابد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در سال های گذشته با به تاخیر افتادن ارتقاء کیفی سطح محصولات پالایشگاهی، تقریبا 50 درصد میزان تولیدات پالایشگاه ها به نفت کوره و محصولات با ارزش افزوده پایین اختصاص یافته است. از سویی دیگر به دلیل نبود سرمایه گذار در صنعت پالایشگاهی، برخی از این پروژه ها همچون طرح پالایشگاهی سیراف با گذشت بیش از 10 سال همچنان بصورت طرحی بر روی کاغذ باقی مانده اند. 

در این رابطه علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد تولیدات پالایشگاه ها به نفت کوره اختصاص دارد که این موضوع نشان از عدم ارتقا کیفی این صنایع دارد. وی در ادامه بیان داشت: از آنجا که ارزش اقتصادی نفت کوره بسیار کمتر از سایر محصولات پالایشگاهی است، لذا ادامه روند تولید این ماده اصلا توجیه اقتصادی ندارد. از سویی دیگر باید این موضوع را نیز در نظر گرفت از سال 2020 صادرات نفت کوره به شدت کاهش خواهد یافت. در نتیجه بسیار ضروری است که برای ارتقاء فنی پالایشگاه ها اقدامات گسترده ای صورت پذیرد تا کمترین نفت کوره تولیدی را داشته باشیم.

این عضو کمیسیون انرژی در ادامه گفت: از این رو از چند ماه پیش بروی طرح ارتقاء پالایشگاهی در سطح کشور، کارشناسی‌های وسیعی انجام شده است. در این بین اعضای کمیسیون انرژی طی جلسات متعدد با دولت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان بورس و اعضای کمیسیون بودجه طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها را مورد بررسی قرار دادند.

 بختیار همچنین به نقش پُررنگ بازار سرمایه در اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: تامین منابع مالی این طرح به دو صورت پیش بینی شده است. یکی از طریق صندوق توسعه ملی و دیگری تامین مالی از طریق بورس اوراق بهادار. به گفته این نماینده مجلس قرار است برای پیشبرد طرح مذکور، سرمایه های خرد افراد در سطح جامعه از طریق بورس جمع آوری شده و موتور محرک ارتقاء صنعت پالایشگاهی شود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص افزود: به جای آنکه سرمایه افراد به سمت بازارهای کاذب ارز و طلا  سوق داده شود، می توان از طریق بازار سرمایه، به بهترین نحو پول های خرد را به خدمت توسعه و پیشرفت صنعت پالایشگاهی گرفت. نکته دیگر مهمی که باید در خصوص اهمیت ارتقا این مجمتع ها به آن اشاره کرد، افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در شرایط تحریمی است. به گفته بختیار، با ارتقاء پالایشگاه ها می تواند بحران تحریم فروش نفت خام را به فرصتی برای تولید و صادرات فرآورده ای نفتی با کیفیت تر تبدیل کرد.

از این رو به عقیده نماینده گلپایگان، با اجرایی شدن تامین مالی از سوی بازار سرمایه، علاوه بر ارتقاء سطح کیفی پالایشگاه ها،با این طرح می توان به عمر دراز راه اندازی پروژه های روی زمین مانده‌ای همچون طرح پالایشگاهی سیراف خاتمه داد.

وی در پایان به موضوع جذاب نمودن طرح مذکور برای اهالی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مقرر شد برای جذاب شدن و به تعویق افتادن بازپرداخت به صندوق توسعه ملی، سهم این صندوق یک تا دوسال به تعویق بی افتد. این موضوع سبب افزایش IRR طرح های پالایشگاهی شده که سود هر سهم را در بازار سرمایه بالاتر می برد. 

گفتنی است تامین مالی برای این طرح ها از طریق بازار سرمایه و در قالب «صندوق تامین پروژه» عملیاتی خواهد شد.