۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بارندگی اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت/ کویر سیاهکو بی‌نصیب از بارش‌ها

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۲
کد خبر: 352593
بارندگی اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت/ کویر سیاهکو بی‌نصیب از بارش‌ها

کل بارندگی تجمعی ثبت شده کشور در اردیبهشت 7.3 میلی متر بوده است که نشان دهنده کاهش محسوس بارش های سطح کشور نسبت به فروردین ماه است.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ براساس گزارش دفتر مطالعات پایه وزارت نیرو، بیشترین بارش 20 روزه اردیبهشت سال جاری در حوضه آبریز "دریاچه ارومیه" با 34.9 میلی متر بارندگی ثبت شده است. پس از آن " دریای خزر" با 27.8 میلی متر در جایگاه دوم قرار دارد. کمترین بارندگی نیز در حوضه آبریز " مرزی شرق" با 1 میلی متر بارندگی ثبت شده است.

اما بیشترین بارندگی تجمعی حوضه های آبریز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون متعلق به "خلیج فارس و دریای عمان"  با 526.3 میلی متر بارندگی است. اگرچه این حوضه در 20 روز نخست اردیبهشت ماه، پس از "مرزی شرق" کمترین بارندگی را به میزان 4.3 میلی متر ثبت کرده است. کمترین بارندگی تجمعی ثبت شده از ابتدای سال آبی جاری نیز مربوط به " مرزی شرق" با 100.9 میلی متر بارندگی است.

کل بارندگی تجمعی ثبت شده کشور در این ماه، 7.3 میلی متر بوده است، که نشان دهنده کاهش محسوس بارش ها در سطح کشور نسبت به فروردین ماه است. بارش های اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز کاهش داشته است، به طوری که در سال گذشته در همین بازه زمانی 27.7 میلی متر بارندگی در سطح کشور ثبت شد.

وضعیت بارندگی در حوضه های آبریز درجه دو چگونه بود؟

در بین حوضه های آبریز درجه دو "دریای خزر" بیشترین میزان بارندگی به تالش و مرداب انزلی با41میلی متر بارش اختصاص دارد. کمترین میزان بارندگی نیز در ارس و اترک با میزان 18.9 میلی متر ثبت شده است.

در بین حوضه های آبریز درجه دو "خلیج فارس و دریای عمان" بیشترین  میزان بارندگی در "مرزی غرب" با 21.6 میلی متر بارندگی ثبت شده است. کمترین میزان بارندگی این حوضه نیز متعلق به "بندرعباس و سیرچ" با 0.2 میلی متر به ثبت رسیده است.

در حوضه های آبریز درجه دو "فلات مرکزی"  به "دریاچه نمک" با 9.7 میلی متر بارندگی، بیشترین میزان بارش تجمعی این حوضه را به خود اختصاص یافته است. در "کویر سیاهکو، ریگ زرین" نیز در 20 روز نخست اردیبهشت ماه هیچ بارشی ثبت نشده است.

در حوضه های آبریز درجه دو "مرزی شرق" نیز، بیشترین بارش ها در "پترگان، خواف" با 2.3 میلی متر و کمترین بارش نیز در "هامون، هیرمند" با 1.3 میلی متر بارش به ثبت رسیده است.

در حوضه آبریز "دریاچه ارومیه"  و "قره قوم" نیزدر این مدت به ترتیب 34.9 و 10.6 میلی متر بارش به ثبت رسیده است.

بدین ترتیب بیشترین بارندگی کشور در بین حوضه های آبریز درجه دو، طی 20 روز نخست اردیبهشت ماه متعلق به "تالش، مرداب انزلی" بوده است. کمترین بارندگی نیز در "کویرسیاهکو، ریگ زرین" بوده است، در این حوضه هیچ بارشی طی بیست روز اردیبهشت ماه به ثبت نرسیده است.

بارندگی