۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قمار آمریکایی‌ها در توافق با عربستان و امارات/ آلودگی نفت روس‌ها، لغو معافیت را پیچیده کرد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۵۴
کد خبر: 349708
قمار آمریکایی‌ها در توافق با عربستان و امارات/ آلودگی نفت روس‌ها، لغو معافیت را پیچیده کرد

ایالات متحده رسیدن به هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران را برپایه همراهی عربستان و امارات استوار کرده است اما حساب باز کردن بر روی این توافق برای آمریکایی ها یک قمار است.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ مقابله با کاهش صادرات نفت ایران، یک از مشکلات اوپکی ها در چندماه گذشته بوده است، اتفاقی که با انتشار خبر آلودگی نفت روس ها، این تراژدی را برای اوپک دشوارتر کرد. 

درحالی که ترامپ قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، از طرفی در تلاش است تا قیمت بنزین را در این کشور پایین نگه دارد. اما کشف این نکته که روسیه نفت خام آلوده را صادر می کند، هر دو رویای ترامپ را بر باد می دهد. 

به گزارش بلومبرگ، ترامپ با تصمیم خود برای لغو معافیت تحریم هشت کشور منجر به جهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد، این اتفاق قیمت بنزین را نیز در آمریکا افزایش داده است. قیمت بنزین در ایالات متحده از ابتدای سال تاکنون بیش از 30 درصد رشد که بدون احتساب تابستان و افزایش سفرها و رشد تقاضای بنزین می باشد. 

حالا ترامپ تصمیم خود برای لغو معافیت ها را قطعی کرده است و تلاش کشورها برای تمدید معافیت نیز به  جواب دلگرم کننده ای از سوی کاخ سفید ختم نشده است. سه کشور ایتالیا، یونان و تایوان در ایام معافیت شش ماهه، واردات نفتی از ایران نداشتتند، در نتیجه هیچ تلاشی برای جلب رضایت آمریکایی ها نیز ندارند، اما چین و ترکیه که از مخالفان این تصمیم هستند، رایزنی های بسیاری کردند، هرچند مشخص نیست تا چه اندازه می توانند جلوی درخواست امریکا بایستند. 

درباره چین، توافق دوجانبه تجاری با آمریکا ممکن است پاشنه آشیلی برای پیشبرد اهدافش باشد و یا رئیس جمهور این کشور تصمیم به لغو تمامی توافقات در معامله تجاری با ایالات متحده بگیرد که چندان به نفع آمریکایی ها نیست. 

از طرفی اوپک نیز باید خروجی نفت خود را تقویت کند تا بتواند عرضه و تقاضا در تابستان را کنترل کند. ایالات متحده معتقد است این بار بازارهای نفتی برخلاف نوامبر به خوبی تامین می شود و برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است پیش بینی ها نشان می دهد عرضه جهانی نفت در سال 2019 بیش از اندازه است. البته این ادعا زمانی درست است که اوپک تولید خود را افزایش دهد و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است تولید اوپک در نیمه دوم سال جاری میلادی 250 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. 

از سویی ظرفیت ذخیره نفت عربستان در ماه های گذشته با کاهش تولید رشد کرده است، اما اگر سعودی ها بخواهند تعادل بازار را پس ازحذف ایران عهده دار شوند، باید از تمام این ظرفیت استفاده کنند.

ایالات متحده نیز رسیدن به هدف خود را برپایه همراهی عربستان و امارات استوار کرده است و وزارت امور خارجه در هفته گذشته با انتشار برگه ای مدعی شد سعودی ها و اماراتی ها جبران حذف نفت ایران از بازار را خواهند کرد. 

اما حساب باز کردن بر روی این توافق برای آمریکایی ها یک قمار است. پس از نادیده گرفتن تصمیم ترامپ در نوامبر، نباید انتظار داشت اوپکی ها به تولید بیشتر روی آورند، مگر اینکه شواهد قطعی از به صفر رسیدن صادرات ایران به دست آید. بعلاوه آنها باید جبران کاهش تولید ونزوئلا و لیبی را نیز در نظر داشته باشند. 

تعهدات ذکر شده توسط آمریکایی ها در تئوری قابل اجراست، اما اجرای این توافق از سوی عربستان و امارات می تواند منجر به اختلافاتی در این گروه شود و انجام این تعهد به ضرر سایر اعضای اوپک است. 

در روسیه نیز خطوط لوله نفت این کشور آلوده شده اند و وضعیت به اندازه کافی حساس و شکننده است. هفته گذشته پالایشگاه های اروپایی از دریافت نفت اورال روسیه خودداری کرده اند،  که به نظر می رسد صادرات از طریق ترمینال صادرات بالتیک در Ust-Luga را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق منجر به حذف یک میلیون و 500هزار  بشکه نفت از سطح بازار خواهد شد. 

در نتیجه عربستان قادر به پر کردن جای خالی نفت ایران و روسیه در بازار به طور همزمان نخواهد بود، سعودی ها در نهایت می توانند جبران نفت یکی از این کشورها را بر دوش بکشند و این کاهش عرضه تاثیر خود را بر حمل و نقل آمریکا نشان خواهد داد و رانندگان آمریکایی رشد قیمت ها را پرداخت می کنند.