۰ نفر

آق‌قلا دوباره زیر آب

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸
کد خبر: 349658
آق‌قلا دوباره زیر آب

دوباره سیل و دوباره خانه‌به‌دوشی. هنوز 40 روز از سیل اول نگذشته بود که باز هم سیلاب شهرشان را درنوردید و خانه‌ و کاشانه‌شان زیر آب رفت. تازه آب در همه محله‌ها فروکش کرده بود و مردم داشتند به زندگی عادی خود برمی‌گشتند که دو روز پیش مدیریت بحران استان گلستان با اعلام سرریزشدن سد کیسه‌ای شمال «یلمه خندان» در نزدیکی شهر آق‌قلا از آماده‌باش این شهر خبر داد و بار دیگر هول‌ ‌و ‌ولا به جان مردم سیل‌زده این منطقه افتاد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سمیرا حسینی در شرق نوشت؛ در روزهایی که نگرانی از سیلاب در جنوب استان خوزستان توجه‌ها را به خود جلب کرده، اعلام وضعیت اضطراری در آق‌قلا در استان گلستان خبری نبود که کسی انتظار شنیدنش را داشته باشد؛ اما با بارندگی‌های اخیر، ذوب‌شدن برف ارتفاعات و طغیان رودخانه‌های گلستان به‌ویژه گرگان‌رود، بخش‌هایی از شهرستان آق‌قلا مجددا در محاصره آب قرار گرفت. «امانگلدی‌ ضمیر»، فرماندار آق‌قلا، در‌این‌باره  می‌گوید «متأسفانه سیل‌بند در روز‌های گذشته در سه نقطه دچار شکستگی شد و حجم زیادی آب دوباره وارد شهر شد. در‌حال‌حاضر حدود 25 درصد از شهر یعنی محله‌های کل‌آباد، حکیم‌آباد، ایثار و ایرکا که در شمال شهر هستند، دوباره دچار آب‌گرفتگی شده است و برخی از این مناطق تا 80 سانتی‌متر زیر آب هستند؛ البته میزان سیلاب کمتر از دفعه پیش بود و حدود یک‌سوم از مناطق سیل‌زده دوباره دچار سیلاب شده‌اند. این مناطق پیش‌از‌این 25 روز داخل آب بودند و پس از اینکه آب فروکش کرد، در گل‌و‌لای بودند».

او ادامه می‌دهد «با توجه به افزایش بارندگی‌ها، با کمک مردم و گروه‌های جهادی سیل‌بندهایی را که ایجاد کرده بودیم، مستحکم کردیم؛ اما فکر نمی‌کردیم شرایط باعث شود سیل‌بند‌ها دچار شکستی شوند؛ اما متأسفانه این اتفاق افتاد و ما در حال ترمیم محل شکستگی هستیم تا جلوی ورود آب را بگیریم. البته دو روز پیش از این اتفاق به مردم هشدار‌های لازم داده شد و مردم پیش از ورود آب منطقه را ترک کردند».

هفته آخر فروردین برخی از داوطلب‌ها و مسئولان شهر آق‌قلا اظهار کرده بودند آب در بسیاری از مناطق شهر فروکش کرده است و مردم در حال پاک‌کردن گل‌ولای از منازل‌شان هستند. آن زمان فرماندار آق‌قلا گفته بود «وضعیت رو به عادی‌شدن است، با سنگربندی و چهار کیلومتر حفر کانال جلوی ورود آب به شهر آق‌قلا را گرفته‌ایم و آب موجود در شهر را نیز به بیرون از شهر هدایت کردیم. از طرف دیگر از طریق پمپ‌ها و ایجاد حفر کانال کوچک محله به محله مانداب‌ها را تخلیه می‌کنیم».

او این بار در پاسخ به این سؤال که چقدر از گل‌ولای در مناطق پاک شده بود و چه تعداد از مردم به خانه‌های‌شان بازگشته بودند، می‌گوید «وضعیت شهر عادی نشده بود و همه مردم به خانه‌های‌شان بازنگشته بودند. آنهایی که به خانه‌های‌شان بازگشته بودند، نیز پس از هشدار‌های لازم دوباره به کمپ‌های موقت بازگشتند. در‌حال‌حاضر نیز همه مردم این مناطق در کمپ موقت هستند». او همچنین درباره وضعیت خندق‌‌های حفر‌شده و اینکه چرا این‌ خندق‌ها نتوانست جلوی ورود سیل را به این منطقه بگیرد، می‌گوید «ما فکر نمی‌کردیم سیل‌بند‌ها شکسته شود و حجم آب زیادی وارد شهر شود؛ وگرنه این خندق‌ها آب را به بیرون از شهر هدایت می‌کرد. حالا نیز در حال عریض‌ترکردن خندق‌ها هستیم تا آب بیشتری به بیرون از شهر هدایت شود».

او در حالی از عادی‌نشدن شرایط در این مناطق می‌گوید که به گفته آرش حزینی، یکی از داوطلبان جمعیت امام علی (ع)، وضعیت پیش از آب‌گرفتگی اخیر به حالت عادی برگشته بود. او که از پنجم فروردین در این مناطق حضور دارد، در‌این‌باره می‌گوید «نیرو‌های مردمی و دولتی تقریبا بیشتر مناطق را لایه‌روبی کرده بودند. در روز‌های گذشته همه کمپ‌ها تخلیه شده بود و مردم در حال برگشتن به روال عادی زندگی بودند و محله‌ها خشک شده بودند؛ اما بار دیگر آب وارد این مناطق شد و این مناطق باید دوباره لایه‌روبی شوند». این داوطلب درباره هشدار‌ها این‌طور می‌گوید: «مردم با توجه به تجربه قبلی که داشتند، زودتر منطقه را خالی کردند و به کمپ‌ها رفتند. هشدار‌های لازم داده شده بود؛ اما مسئولان گفته بودند حجم آب قابل کنترل است و کانال‌های احداث‌شده آب را به خارج از شهر هدایت می‌کند و آب وارد شهر نمی‌شود؛ اما ظاهرا دو نقطه شهر یکی پشت روستای «سقریلقر» که مردم دیوارچینی کرده بودند و دیگری «یلمه خندان» سیل‌بند دچار شکستگی می‌شود و شهر دچار آب‌گرفتگی شد. بارندگی‌ها در مقایسه با دفعه اول کمتر بود. شاید اگر به‌درستی مدیریت انجام می‌گرفت، آب بار دیگر وارد شهر نمی‌شد». محمد سقر، یکی از ساکنان آق‌قلا است. او نیز با تأیید این سخنان  می‌گوید «محله ما دچار آب‌گرفتگی نشده است؛ اما شمال آق‌قلا دچار آب‌گرفتگی شده است. فقط اعلام شد بارندگی شدید داریم؛ اما سیلی در راه نیست. خانه بسیاری از دوستان و آشناهای‌مان که در آن منطقه زندگی می‌کنند، دوباره خانه‌های‌شان به زیر آب رفته است. بسیاری از خانه‌های آن مناطق گل‌ولای و لجن داخل خانه‌های‌شان را پاک کرده بودند. مردم داشتند به زندگی عادی برمی‌گشتند که دوباره آب‌گرفتگی شد، بعضی مناطق آب تا یک متر و برخی تا نیم‌متر زیر آب هستند. یک ساعت پیش نیز از روستای پدری‌ام «سقریلقر» با ما تماس گرفتند و گفتند اینجا هم دچار آب‌گرفتگی شده است».

بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، روز گذشته درباره آخرین وضعیت سیلاب در شهرستان آق‌قلا با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان آق‌قلا در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد «اکنون آب در مناطقی که به دلیل لبریز‌شدن سد کیسه‌ای شمال یلمه خندان در شمال شرق آق‌قلا از دیروز جاری شده بود، فروکش کرده است. مناطقی مثل کل‌آباد و چند محله دیگر دچار آب‌گرفتی شده بودند که در‌حال‌حاضر دیوار حفاظتی که آب از آن لبریز شده بود، در حال ترمیم و آب در حال فروکش‌کردن است. همچنین مدراس این مناطق نیز تعطیل شدند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تخلیه آب در این مناطق ادامه داد «نیروهای ما در حال تخلیه آب در مکان‌هایی که آب‌گرفتگی رخ داده، هستند. سطح آب به نیم‌متر هم نمی‌رسد؛ البته به ساکنان دستور آماد‌ه‌‌باش داده شده؛ ولی تخلیه‌ای صورت نگرفته است؛ اما بهتر است که مردم احتیاط کنند و به طبقات بالا بروند».

موج اول سیل که این روزها همچنان در صدر اخبار ایران است، در اولین روزهای سال 98 استان گلستان و شهرهایی مثل گمیشان و آق‌قلا را درنوردید. سیل که به آق‌قلا آمد، حدود 70، 80 درصد شهر زیر آب رفت، در برخی مناطق آب به بالای دو‌و‌‌نیم متر هم رسید و قایق جای ماشین را در این شهر گرفت. هنوز غم و خسارت‌های سیل اول فروکش نکرد بود که سیلی دیگر آمد؛ این‌بار در مناطقی که بافت خانه‌ها به دلیل سیلاب قبلی سست شده است. اتفاقی که شاید با استفاده از تجربه قبلی و مدیریت درست، می‌توانست رخ ندهد و بار دیگر مردم این منطقه را آواره کمپ‌های موقت نکند.