۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کسری نفت با لغو معافیت‌ها/ نفت آمریکا جایگزین ایران نمی‌شود

۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴
کد خبر: 349026
کسری نفت با لغو معافیت‌ها/ نفت آمریکا جایگزین ایران نمی‌شود

تحریم صادرات نفت ایران، قیمت طلای سیاه را در حالت صعودی نگه خواهد داشت و با توجه کسری موجود در بازار و کاهش صادرات ایران این روند را تشدید خواهد کرد.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ قیمت نفت از اواسط هفته و پس از اعلام لغو معافیت های تحریمی ایران از سوی ایالات متحده روندی صعودی به خود گرفت. اما این رشد قیمت بدون ترمز نبود و اعلام افزایش‌ موجودی نفت آمریکا جلوی رشد قیمت ها را گرفت.

به نوشته اویل پرایس، اگرچه تحریم نفت ایران بازار را به طور قابل ملاحظه ای با محدودیت روبرو می کند، اما اوپک توانایی جبران شکاف های موجود را دارد. گزارش آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که فهرست ذخایر نفت ایالات متحده رشد کرده است و طبق توافق اوپک پلاس، ظرفیت اندک تولید جهانی 3میلیون و300هزار بشکه افزایش یافته است که 2میلیون و 200هزار بشکه آن مربوط به سعودی ها و مابقی امارات و عراق و کویت است. این اعلام افزایش ظرفیت تولید، شتاب رشد قیمت ها را کمتر کرد که جلوی این روند صعودی را از روز سه شنبه گرفت.

اگرچه اعضای اوپک به طور خودکار و طبق دستور ترامپ تولید را افزایش نخواهند داد، یک منبع آگاه در اوپک گفته است باید تاثیر قیمت بر  بازار و تقاضای مشتریان واقعی باشد و هر گونه افزایش عرضه احتمالا تا ماه ژوئن اتفاق نخواهد افتاد.

به گفته یک کارشناس انرژی، هنوز نمی توان افزایش تولید در آینده را پیش بینی کرد زیرا کاهش صادرات ایران هنوز مشخص نیست. اگرچه افزایش فهرست موجودی ایالات متحده نیز نشان می دهد، نیاز فوری برای افزایش تولید اوپک وجود ندارد.

با تمام این تحلیل ها در فضای واقعی بازار ، تحریم صادرات نفت ایران، روند قیمت ها را در حالت صعودی نگه می دارد. بازار در حال حاضر با  کسری روبروست و کاهش صادرات ایران این روند را بدتر خواهد کرد. اگرچه آمریکایی ها معتقدند موجودی نفت آنها به قدری فراوان است که جایگزین ایران خواهد شد، اما تحلیلگران مخالف این ادعا هستند. داده های اویل پرایس نشان می دهد مازاد نفت جهان در سه ماهه آخر سال 2018، 2 میلیون و 300هزار بشکه بوده است. اوپک پلاس از نگرانی کاهش چشمگیر قیمت ها در سال گذشته، نسبت به افزایش تولید به سرعت عمل نمی کند. در نتیجه با تحریم ایران، کسری نفت در بازار ادامه خواهد یافت.