۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بارش‌ها بحران آب‌های زیرزمینی را برطرف نکرد/ نبود زیرساخت برای بهره‌برداری از سیلاب

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۲۴
کد خبر: 348878
بارش‌ها بحران آب‌های زیرزمینی را برطرف نکرد/ نبود زیرساخت برای بهره‌برداری از سیلاب

کسری منابع آب های زیرزمینی کشور بسیار فراتر از حدی است که در این بازه زمانی کوتاه و در اثر بارندگی های اخیر جبران شود.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ فرونشست زمین با شدت گرفتن خشکسالی طی سال های گذشته به مساله ای بحرانی در کشور تبدیل شد. استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی رکورد فرونشست جهان را در اختیار ایران گذاشت و ایران کانون فوق بحرانی مساله فرونشست در جهان اعلام شد. 

 اما با حجم بارش های  رخ داده طی یک ماه گذشته در سطح کشور، باور عمومی بر این  است که بحران فرونشست زمین مرتفع خواهد شد. 

محمدمهدی رجبی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره تامین منابع آب های زیرزمینی پس از بارش های اخیر به اقتصادآنلاین می گوید: بحث آب های زیرزمینی که چند دهه است در ایران مطرح شده، به دلیل مشکلاتی که در مساله مدیریت آب های زیرزمینی ایجاد شد، طی چند سال اخیر عملا به یک پدیده بحرانی تبدیل شد. 

او با اشاره به اینکه در کشور ما بحران آب های زیرزمینی در نشست زمین و پیشروی آب های شور در آبخوان های ساحلی کشور نمود داشته است می گوید: از دست رفتن منابع آب زیرزمینی به یک مشکل مزمن و بلندمدت تبدیل شده است و به رقم بارش هایی که در کشور ثبت شده و انتظار می رود در برخی مناطق اثرات مثبتی داشته باشد، اما باعث حل مشکل آب های زیر زمینی نمی شود. 

رجبی در ادامه می گوید: کسری منابع آب های زیرزمینی کشور بسیار فراتر از حدی است که در این بازه زمانی کوتاه و در اثر بارندگی های اخیر  جبران شود. همچنین درصورتی که سازه های مناسبی برای سیلاب ها ایجاد نشود، منبع خوبی برای تغذیه آبخوان محسوب نمی شوند. زیرا این جریان آب عبور می کند و فرصت زیادی برای ورود به زمین ندارد، مگر اینکه زیرساخت های لازم برای نگه داشتن سیلاب و فرصت تغذیه ایجاد شده باشد.