۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واکنش‌ها درباره خبر لغو معافیت نفتی/ واکنش اوپک به یک بام و دوهوای سعودی‌ها چه خواهد بود؟

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۶
کد خبر: 348604
واکنش‌ها درباره خبر لغو معافیت نفتی/ واکنش اوپک به یک بام و دوهوای سعودی‌ها چه خواهد بود؟

پس از صدور بیانیه کاخ سفید مبنی بر لغو معافیت تحریم نفت ایران، کشورهای مختلف به ویژه خریداران نفت ایران نسبت به این تصمیم آمریکا واکنش های متفاوتی نشان دادند.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ شب گذشته لغو معافیت های تحریمی هشت کشور رسما از سوی کاخ سفید اعلام شد. اتفاقی که منجر به جهش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی نفت شد.

اما این اقدام آمریکا، واکنش های مختلفی از سوی مقامات کشورهای جهان به ویژه کشورهای معاف از تحریم از جمله ترکیه، چین، هند وکره جنوبی را به همراه داشته است. واردات نفت ایران به این کشورها در ماه مارس افزایش محسوسی داشته است.

مقامات کره جنوبی اعلام کرده اند مذاکره برای تمدید معافیت ها را در تمام سطوح با واشنگتن پیگیری خواهندکرد و تا زمان اتمام معافیت ها در تاریخ دوم می، به مذاکرات ادامه خواهند داد. کره جنوبی از ابتدای تحریم ها واردات خود از ایران را 5 برابر کرده است و نزدیک به 400هزاربشکه در روز واردات داشته است.

چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز با محکوم کردن اقدام واشنگتن اعلام کرد تحریم های تحمیلی یک طرفه علیه ایران را رد می کنیم.

چین نیز که طی ماه های گذشته با مقامات آمریکایی به منظور لغو معافیت های تحریمی به مذاکره پرداخته، با یک جانبه خواندن تحریم های آمریکا، مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارچه چین با مشروع خواندن معاملات چین و ایران، تاکید کرد از حقوق مشروع شرکت های چینی صیانت می کند. چینی ها یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران هستند و طی ماه مارس بیش از 600 هزار بشکه در روز از ایران واردات داشته است.

هندی ها که بر خلاف سایر کشورها صادرات خود را از ابتدای معافیت های تحریمی کاهش داده اند، اعلام کرده اند در حال بررسی تصمیم آمریکا هستند و بیانیه ای صادر خواهند کرد. مقامات هندی با اعلام این نکته که با سایر کشورهای نفت خیز تفاهم نامه همکاری دارند اعلام کردند، نگران امنیت انرژی خود نیستند و سیاست های انرژی هندی ها با تمامی سهامداران از جمله کمپانی های نفتی به مذاکره خواهد پرداخت.

ژاپن نیز اعلام کرده است لغو این معافیت تحریمی تاثیر محدودی دارد. وزیر صنعت ژاپن گفته است بازارهای جهانی را رصد و تغییرات را مشاهده و با شرکت های نفتی ژاپن مذاکره خواهیم داشت. ژاپن در ماه فوریه بیشترین واردات نفت ایران را پس از معافیت های تحریمی داشته است و در ماه مارس با کاهش واردات رقم واردات نفت از ایران را به 100هزار بشکه رسانده است.

روسها که از روز گذشته هنوز اظهارنظر رسمی در این باره نداشته اند، طی هفته های گذشته زمزمه توقف توافق خود با اوپک پلاس را اعلام و به نوعی با این تحرکات ساز همراهی را کوک کردند. روس ها نگرانی از قدرت گرفتن آمریکا در بازارهای جهانی نفت را بهانه خروج خود از توافق کاهش تولید بیان کردند که این اظهارات جدید، این بار واکنش سرسختانه سعودی را به همراه نداشت.

عربستان سعودی که در ماه های گذشته تلاش های بسیاری برای کاهش تولید اعضای اوپک انجام داده بود، از هفته های گذشته زمزمه افزایش تولید به منظور حفظ تعادل در بازار را مطرح کرد، و سرانجام مشخص شد سعودی ها مذاکراتی برای افزایش تولید پس از لغو معافیت های تحریمی داشته اند. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد کشورش تحولات بازار را به دقت دنبال می کند و با دیگر تولیدکنندگان نفت هماهنگی کافی را خواهد داشت تا از وجود نفت کافی در بازار اطمینان حاصل کند تا بازارهای جهانی نفت از تعادل خارج نشود.

آمریکا پس از رایزنی با مقامات امارات متحده عربی و عربستان سعودی، این دو کشور را به عنوان جایگزین فروش نفت ایران معرفی کرده است. باید منتظر ماند و دید اکنون که عربستان سعودی به رغم تلاش های چندماهه نسبت به کاهش تولید نفت اعضای اوپک و شماتت روس ها درباره عدم تعهد به توافقات خود هم سو با سیاست های آمریکا گام بر می دارد، واکنش اوپک نسبت به یک بام و دوهوای سعودی ها چه خواهد بود.