۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه محدودیت در شبکه تامین و توزیع برق/ چرا وزارت نیرو با دانش‌بنیان‌ها همکاری نمی‌کند؟

۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبر: 347463
ادامه محدودیت در شبکه تامین و توزیع برق/ چرا وزارت نیرو با دانش‌بنیان‌ها همکاری نمی‌کند؟

درحالی خبر از تغییر ساعات اداری در تابستان 98 به منظور مدیرت مصرف برق در زمان اوج بار داده شد که به نظر می رسید با بارش های مناسب امسال، خبری از محدودیت و خاموشی نباشد.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ محمدرضا حقی فام در نشست خبری «تببین جزئیات افزایش تعرفه های برق» با اشاره به بارش های مناسب ماه اخیر در سطح کشور گفت: امیدواریم تابستان امسال کمترین خاموشی را داشته باشیم. سال گذشته حدود 4هزار و 500 تا 5هزار مگاوات به صورت پیوسته توانستیم از نیروگاه های برق آبی، برق تولید کنیم که این رقم امسال به 9500 تا10 هزار مگاوات خواهد رسید.

او با اشاره به اینکه نیروگاه های حرارتی غالبا تولید برق را انجام می دهند گفت: در تابستان 98  پیک مصرف 61 هزار مگاوات برآورد شده است  که قرار است 5هزار و 200 مگاوات برق از نیروگاه های حرارتی به شبکه اضافه خواهد شد. در نتیجه با ورود نیروگاه های حرارتی به مدار، تابستان را بدون مشکل سپری خواهیم کرد. 

او درباره محدودیت های احتمالی گفت: محدودیت های تابستان احتمالا شبکه ای خواهد بود. محدودیت های شبکه ای به ضعف در شبکه انتقال و توزیع برق در سراسر کشور بر می گردد.

در ادامه حقی فام در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره اعمال تعرفه های جدید در مناطق سیل زده گفت: برای مسائلی که پیش آمد شرایط مناطق سیل زده درنظر گرفته شد. به شرکت ها ابلاغ شده است میزان انرژی که به این مناطق داده می شود قرائت و شناسنامه دار شوند. توانیر به مناطقی که اسکان موقت دارند برق رسانی خواهد کرد و دستور داده شد تا قرائت مشترکین مناطق سیل زده متوقف و تا بازگشت به شرایط عادی ادامه خواهد داشت.

او در پاسخ به سوالی درباره افزایش تحریم ها با وجود تحریم ها گفت: افزایش تعرفه نسبت به تورم کشور عدد پایین تری است و بر روی مولفه های اقتصادی در شرایط تحریم اثر نمی گذارد.

او درباره مبنای نظام پلکانی تعرفه ها نیز گفت: بسته به میزان مصرف نرخ هرپله متفاوت است .اکنون به طور مساوی افزایش7 درصدی برای تمامی مشترکین و افرایش 16 درصدی برای پرمصرف ها درنظر گرفته شده است که مجموع تعرفه پرمصرف ها 23 درصد خواهد بود.

سخنگوی صنعت برق در مورد تغییر مجدد ساعات ادارات در زمان پیک مصرف تابستان 98 گفت: ما بحث مدیریت مصرف که یکی از بخش‌های آن تغییر ساعات اداری است را با قدرت انجام می‌دهیم. از همین رو این برنامه همانند سال گذشته بسته به رفاه هر استان اعلام خواهد شد تا خود را با آن تطبیق داده و اجرا کنند.

وی با اشاره به حد مصرفی مشترکین پرمصرف گفت: مصرف زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت مشترک در گروه خوش‌مصرف و بالای آن و دو برابر آن یعنی ۶۰۰ کیلو وات جزو پرمصرف است و اگر بالاتر از ۶۰۰ کیلو وات باشد آن موقع از روش های کنترلی استفاده خواهیم کرد.

حقی فام در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره همکاری نداشتن وزارت نیرو با شرکت های دانش بنیان با توجه به نامگذاری امسال به نام رونق تولید با اشاره به اینکه پژوهشگاه نیرو همکاری خوبی با شرکت های دانش بنیان دارد، اماپاسخ به این سوال را خارج از محوریت جلسه دانست و به جلسه ای دیگر موکول کرد.