۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلایل کوچک شدن سهم ایران از کیک تجارت جهانی گاز/ زنگنه در بهارستان پاسخ می‌دهد

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۳
کد خبر: 347193
دلایل کوچک شدن سهم ایران از کیک تجارت جهانی گاز/ زنگنه در بهارستان پاسخ می‌دهد

چرا خروج توتال از پارس جنوبی را برای دومین بار در اردیبهشت 97 تجربه کردیم واینکه به چه دلیل سهم ایران در تجارت گاز بعنوان سومین تولید کننده گاز در جهان در حال کاهش است؟ این‌ها سوالاتی هستند که زنگنه برای پاسخگویی امروز راهی بهارستان می شود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ ایران حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز اثبات شده یعنی چیزی بیش از 18 درصد از ذخایر جهان را در اختیار دارد و سومین تولیدکننده گاز جهان است، با این وجود نتوانسته در زمینه تجارت جهانی جایگاه قابل توجهی به دست آورد و اکنون سهم کشورمان در تجارت جهانی گاز تنها 1.5 درصد است.

به نظر می رسد که در سال های اخیر مسئولان وزارت نفت با تمرکز بر صادرات نفت خام، از بازارهای جهانی گاز به ویژه کشورهای همسایه غافل شده و ما در حال از دست دادن سهم از بازار ایران در تجارت گاز هستیم.

از سویی دیگر به نظر می رسد یکی از اصلی ترین عوامل دخیل در کند شدن صادرات گاز ایران به دنیا، تعلل در اجرای پروژه راه اندازی فازهای پارس جنوبی است. در این بین اما خاطره تلخ خروج غیرمترقبه شرکت فرانسوی توتال از پروژه فاز 11 پارس جنوبی، یکی از مواردی است که هنوز چندان واکاوی نشده است. در این بین منتقدان سوالات بسیاری از این فرار زودهنگام توتال با خروج امریکا از برجام دارند.

در این بین زنگنه برای پاسخ به سوالاتی از این دست امروز عصر در صحن علنی مجلس حاضر می شود.هدایت الله خادمی، عضوکمیسیون انرژی و طراح این سوالات به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: زمینه سوالات اغلب در خصوص سیاست های گازی وزارت نفت، عدم عدالت در گاز رسانی در بخش های دورافتاده کشور است. البته مهم ترین موضوع سوال به سرانجام قرارداد توتال بر  می گردد.

وی درباره قرارداد با توتال گفت: مشخصا سوال بنده از وزیر نفت در این است که چرا چندین بار فاز یازده پارس جنوبی معطل توتال ماند، کلی رفت و آمد انجام شد، اما توتال بدون هیچ پیشرفتی در کار، فقط وقت گذرانی کرد. متاسفانه از سمت ایران نیزدر زمان عقد قرارداد هیچ تضمینی از این شرکت برای اجرا به تعهدات گرفته نشد. وی همچنین مدعی شد حضور و وقت گذرانی توتال در ایران صرفا برای جمع‌آوری اطلاعات از فازهای پارس جنوبی بوده است.