۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

لایروبی گرگان رود کافی نبود/ گمیشان همچنان در محاصره آب

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 347058
لایروبی گرگان رود کافی نبود/ گمیشان همچنان در محاصره آب

معاون استانداری گلستان با اشاره به تخلیه آب از معابر شهری و روستایی گلستان گفت اطراف شهرها به ویژه قمیشان همچنان در محاصره آب است.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ پس از گذشت یک ماه از سیل در استان های شمالی، شهرهای گلستان همچنان در کشمکش با سیلاب هستند. عبدالرضا چراغعلی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان گلستان یک ماه پس از این حادثه گفت: مرحله اول بحران سیل در گنبد، آق قلا، گمیشان، بندرترکمن و کردکوی به اتمام رسیده است و اکنون وارد مرحله جدید بحران در زمینه رسیدگی به آسیب دیدگان و ترمیم خسارات به تاسیسات زیربنایی و بهبود وضعیت معیشت حادثه دیدگان شدیم.

چراغعلی درباره وضعیت آبگرفتگی در شهرهای آق قلا و گمیشان پس از گذشت یک ماه از سیل گلستان گفت: شبکه های راه و معابر شهرها و روستاها اکنون زیر آب نیست، اما ماندابی آب در اطراف  شهرها همچنان وجود دارد و دورتادور شهرها  به ویژه شهرستان گمیشان در محاصره آب است.

او با اشاره به اینکه آب و برق تمامی شهرها و روستاهای گلستان وصل است گفت: برق در بعضی مناطق با توجه به جاری بودن آب در سطح شهر به دلیل حفظ ایمنی قطع بود که اکنون وصل شده است.

معاون استاندار گلستان درباره تشکیل کارگروه بررسی علت سیلاب گلستان  و تعیین علل آن گفت: عوامل موثر در سیلاب اخیر درحال بررسی است، اگرچه اصلی ترین عامل، میزان بارش بی سابقه در گلستان بود که در کمتر از 48 ساعت، دو سوم بارش سالانه را تجربه کرد. توجه به لایروبی مسیل ها و رودخانه ها، جلوگیری از ساخت  و ساز غیرمجاز در حاشیه رودخانه ها، رعایت ایمنی لازم برای سکونت گاه ها از لحاظ احداث کانال، اقداماتی بود که در این سیل به آن پرداخته شد اما اگر برنامه ای بود که از قبل به آن توجه شده بود، خسارات سیل کمتر بود.

او در ادامه درباره عوامل اثرگذار در تشدید سیل گلستان گفت: صحبت های زیادی درباره نقش سدها در سیلاب گلستان شده است، اما  شدت بارش ها علت اصلی سیلاب بود. اگر دریچه سدها هم باز بود، تنها چند ساعت سیل را به تاخیر می انداخت، از طرفی  سیلاب ایجاد شده تنها از مسیر سدها نبود و از هر راهی که امکان داشت آب به شهرها وارد شد.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند یکی از علت های شدت گرفتن سیلاب در شهرهای گلستان و سررریز آب به شهرهای پایین دست، بازگشایی دیرهنگام دریچه سدهای گلستان و بوستان بوده است و براساس بررسی های قبلی اقتصادآنلاین،اخطاریه های هواشناسی، 5 روز قبل از وقوع سیل صادر، امابازگشایی دریچه سدها در کوتاهترین زمان ممکن به بارش ها انجام شد و همزمانی بازگشایی دریچه سدها با آغاز بارش ها در این حادثه اثرگذار بوده است.

معاون استاندار گلستان در ادامه درباره لایروبی نشدن گرگانرود نیز گفت: در سال های اخیر بخش های قابل توجهی از گرگانرود لایروبی شد، اما مقدار این لایروبی کافی نبود که قابل پذیرش است، اما اطلاعات جزئی تر باید از سوی معاونت عمرانی استان گلستان منتشر شود.

او درباره وضعیت اقتصادی سیل زدگان نیز گفت: نگرانی اصلی اقتصاد مردم است، خسارت های وارده به زمین های کشاورزی و دامداری وضعیت سختی را برای مردم ایجاد کرده است.

چراغعلی با اشاره به تلاش و همراهی مردم منطقه، سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی در جریان سیل اخیر گفت: با توجه به تلاش موثر مردم محلی و سازمان های مردم نهاد در این سیل، در جلسه ای مقرر شد، سازمان های مردم نهاد با کمک دولت سازماندهی  و امدادرسانی مرحله دوم پیش رود.