۰ نفر

سد کرخه پایدار و مستحکم است

۲۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷
کد خبر: 346351
سد کرخه پایدار و مستحکم است

نماینده مردم شوش در مجلس با بیان اینکه سد کرخه کاملاً پایدار و مستحکم است،گفت: مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و خبرها را صرفاً از خبرگزاری‌های رسمی و معتبر کشور دریافت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، سید راضی نوری   در خصوص وضعیت پایداری سد کرخه گفت: سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین سدهای ایران بوده که بر روی طولانی‌ترین رودخانه کشور و بین اندیمشک و شوش واقع شده است، ظرفیت اسمی سد کرخه بیش از 6 میلیارد متر مکعب بوده که در بارش‌های اخیر به 7 میلیارد متر مکعب نیز رسیده است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روز‌های اخیر به دلیل کاهش بارش باران، مقدار آب ورودی به سد کرخه نسبت به خروجی سد کمتر شده است، افزود: ورودی آب به سد کرخه 1400 مترمکعب بر ثانیه  و خروجی آن 1800 متر مکعب است. بازدیدی در حضور دکتر لاریجانی و استاندار خوزستان از سد کرخه داشتیم که کارشناسان وزارت نیرو پیرامون مسائل ظرفیتی و استحکامی سد توضیحاتی ارائه کردند. بر اساس توضیحات کارشناسان، سد کرخه از پایداری و استحکام قابل قبولی برخوردار بود، البته در گذشته نشتی‌هایی وجود داشته که با کارهای مهندسی مسئله کاملا رفع شده و سد کاملاً تحت کنترل است.    

رهاسازی آب سد کرخه برای کنترل سیلاب در روز‌های آینده

وی با بیان اینکه نیروها و کارشناسان عمران و سازه با مدرک و سند، اعلام کردند که هیچ خطری متوجه سد نبوده و کاملا پایدار است، گفت: حجم زیاد آب و سیلاب‌ ناشی از بارش باران در یک مدت کوتاه حجم محدود سد کرخه را پر کرده بود و برای آنکه بتوانند سد را برای بارش‌های روزهای آینده آماده کنند باید بخشی از آب ذخیره شده در پشت سد را رها سازی می‌کردند،اما متاسفانه این رهاسازی مشکلاتی را برای پایین دست سد ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس دهم اظهار کرد: متاسفانه حجم رهاسازی آب برای رودخانه‌هایی که لایروبی نشده‌اند بسیار زیاد بوده و همین موضوع نیز باعث طغیان رودخانه و سیلاب‌هایی در پایین دست شده است. اما از نظر استحکامی، سد کرخه بسیار پایدار بوده و می‌تواند آب بارش‌های جدید را بپذیرد.

نوری با بیان اینکه برخی از افراد در فضای مجازی با ایجاد موج منفی آرامش مردم به هم می‌ریزند،تصریح کرد: بنده موضوع عدم استحکام سد کرخه را تکذیب می‌کنم، این موضوع را کارشناسان در وزارت نیرو در حضور دکتر لاریجانی توضیح دادند و ما نیز تمام نکات گفته شده را مشاهده کردیم.  

از مردم انتظار داریم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و خبرها را صرفاً از پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های رسمی و معتبر کشور دریافت کنند. مهم ترین مسئله در این شرایط حفظ آرامش است

مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: ما از مردم انتظار داریم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و خبرها را صرفاً از پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های رسمی و معتبر کشور دریافت کنند. مهم ترین مسئله در این شرایط حفظ آرامش است، مسئولین شبانه روز پیگیر هستند تا مقدار آب ورودی و خروجی سد به خوبی مدیریت شود و در آینده مشکلی به وجود نیاید. نگرانی در مورد شکستن سد کرخه، بی‌معنی است، مهترین مسئله احتمال سرریزی آن در صورت تداوم بارندگی‌ها در بالادست بوده که قرار است سد سیمره که بالای کرخه قرار دارد، فعال‌تر شود تا از آب ورودی به سد کرخه کاسته شود.