۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد:

سومدیریت مهمترین عامل انفجارها در خطوط لوله گاز است

۲۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۴۹
کد خبر: 346342
سومدیریت مهمترین عامل انفجارها در خطوط لوله گاز است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه برخی حوادث ناشی از ضعف در هنگام اجرای پروژه بوده است گفت: گاهی هنگام لوله کشی جوشکاری آن بخش از خط لوله با دقت صورت نگرفته و کنترل کیفیت نیز ضعیف عمل کرده و مرور زمان باعث انفجار این لوله گاز شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی حوادث در حوزه نفت و گاز را ناشی از دلایل گوناگون دانست و گفت: باید یک تیم کارشناسی مسوول بررسی حادثه انفجار لوله گاز بشود و چنانچه ایراد یا اشکالی وجود دارد، با متخلفان احتمالی برخورد مناسب صورت بگیرد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نفت ما، جلال میرزایی  با ابراز تاسف شدید از حادثه ای که برای مسافران اتوبوس در نتیجه انفجار خط لوله گاز به وجود آمده گفت: ما به عنوان نماینده مردم انتظار داریم چنین حوادثی پیش نیاید تا شاهد جان باختن هموطنانمان باشیم.

وی با اشاره به گسترش تکنولوژی در صنعت نفت و گاز کشور گفت: وقتی برای گازرسانی به کشور از لوله کشی استفاده می شود، یعنی از سیستم سنتی گازرسانی فاصله گرفته ایم و در نتیجه انتظار داریم به صورت مستمر خطوط لوله گاز کنترل شود تا چنانچه عیبی متوجه این خطوط لوله شده، مشخص و البته رفع عیب بشود.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در نتیجه فرسودگی یا نشست زمین یا حوادث طبیعی امکان آسیب رسیدن به خطوط لوله وجود دارد گفت: اینکه از مسوولان شرکت گاز یا دستگاههای مرتبط انتظار کنترل مستمر داشته باشیم ، توقع زیادی نیست.

وی جان باختن تعدادی از مردم را غیر قابل جبران توصیف کرد و گفت: اکنون اگر سخن از درمان بگوییم، حرف بیهوده ای است زیرا عده ای از مردم جان باخته اند. بنابر این از مسوولان شرکت گاز انتظار داریم راهکاری بیندیشند تا در آینده شاهد چنین فجایعی نباشیم.

میرزایی خسارت های جانی را غیر قابل جبران توصیف کرد و گفت: هر کاری کنیم، این جان باختگان زنده نخواهند شد. بنابراین اکنون باید یک تیم کارشناسی تشکیل شود و دلایل انفجار را بررسی کنند تا هم مقصران اصلی شناسایی شود و هم پیشگیری از وقوع این قبیل حوادث را در آینده داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه این حادثه و نمونه های مشابه آن دلایل متعددی دارد گفت: باید مشخص شود این حادثه در نتیجه قصور بوده یا مسوولی کوتاهی کرده، عامل طبیعی باعث بروز این حادثه شده یا عوامل بیرونی در این حادثه نقش داشته و خلاصه اینکه دلایل گوناگونی می توان برای این حادثه توصیف کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه برخی حوادث ناشی از ضعف در هنگام اجرای پروژه بوده است گفت: گاهی هنگام لوله کشی جوشکاری آن بخش از خط لوله با دقت صورت نگرفته و کنترل کیفیت نیز ضعیف عمل کرده و مرور زمان باعث انفجار این لوله گاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید این تخلفات را به حال خود رها کرد گفت: در وهله اول باید یک تیم کارشناسی از سوی شرکت ملی گاز تعیین شود تا همه جوانب بررسی و مقصر یا مقصران شناسایی شوند و البته با مقصران به نحو شایسته برخورد لازم صورت بگیرد.

میرزایی احتمال سومدیریت را نیز پیش بینی کرد و گفت: شاید در قانون تعریف شده که باید به صورت مستمر و دوره ای کنترل صورت بگیرد و اکنون این مهم انجام نشده است. بنابر این باید مشخص شود که انتظار از مسوولان چه بوده و آنان تا چه اندازه به این انتظار عمل کرده اند.