۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کرخه رکوردار بارندگی دهه دوم فروردین ماه /حوضه‌های کم بارش بی آب می‌مانند؟

۲۳ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۰۶
کد خبر: 346300
کرخه رکوردار بارندگی دهه دوم فروردین ماه /حوضه‌های کم بارش بی آب می‌مانند؟

در دهه دوم فروردین ماه بیشترین میزان بارش ها در "کرخه" به ثبت رسیده است و در "رودخانه های بلوچستان"،" هامون، مشکیل" هیچ بارشی ثبت نشد.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ بیشترین بارندگی تجمعی کشور در دهه دوم فروردین ماه در حوضه آبریز "خلیج فارس و دریای عمان" با 46.6 میلی متر بارندگی ثبت شده است. پس از آن "دریاچه ارویمه" با 44 میلی متر بارندگی بیشترین میزان بارش های کشور را به خود اختصاص داده است.

در میان حوضه های آبریز اصلی کشور "مرزی شرق" با 1.2 میلی متر بارندگی کمترین میزان بارش های دهه دوم فروردین ماه را ثبت کرده است.

اما بیشترین بارندگی تجمعی کشور تا 20 فروردین ماه سال آبی جاری متعلق به "خلیج فارس و دریای عمان" با494.9 میلی متر بارندگی ثبت شده است. کمترین میزان بارندگی تجمعی کشور نیز به " مرزی شرق" با 69.2 میلی متر بارندگی تعلق دارد. "خلیج فارس و دریای عمان" در میان 6 حوضه آبریز رکورددار رشد بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز است.

بیشترین بارش تجمعی دهه دوم فروردین ماه زیرحوضه های آبریز دریای خزر در "تالش، مرداب انزلی" با 49.5 میلی  متر بارش به ثبت رسیده است. کمترین میزان بارش تجمعی نیز در " قره سو گرگان" با 18 میلی متر بارندگی ثبت شده است.

بیشترین بارش تجمعی دهه دوم فروردین ماه زیرحوضه آبریز دریای خزر در "کرخه" با 110 میلی متر بارش به ثبت رسیده است. پس از آن مرزی غرب با 93.6 میلی متر و سپس "کارون بزرگ" با 87.4 میلی متر بارندگی در جایگاه های بعدی قرار دارند.  در "رودخانه های بلوچستان" طی دهه دوم فروردین ماه هیچ بارشی ثبت نشده است. درصد اختلاف بارش "رودخانه های بلوچستان" همچنان نسبت به مدت مشابه 11 ساله و 50 ساله از یک رشد منفی برخوردار است.

در "فلات مرکزی" بیشترین بارندگی دهه دوم فروردین ماه در "دریاچه نمک" با 64.4 میلی متر بارش به ثبت رسیده است. کمترین میزان بارش تجمعی این حوضه آبریز نیز در "هامون، جازموریان" با 2.4 میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است. گفتنی است در این زیرحوضه نیز درصد اختلاف بارش ها نسبت به مدت مشابه 11 و 50 ساله از رشد منفی برخوردار است.

اما در "مرزی شرق"  زیرحوضه "پترگان خواف" تنها با 3.6 میلی متر بارندگی بالاتر از سایر زیرحوضه ها قرار گرفته است و در "هامون، مشکیل" هیچ بارشی ثبت نشده است. این زیرحوضه نیز درصد اختلاف بارش ها نسبت به مدت مشابه 11 و 50 ساله از رشد منفی برخوردار است. اگرچه بالاترین درص اختلاف بارشها در مقایسه با سایر حوضه های آبریز در سال آبی جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این زیرحوشه با 604 درصد رشد به ثبت رسیده است.

با توجه به اینکه "رودخانه های بلوچستان"، "هامون،جازموریان" و "هامون، مشکیل"  در دهه نخست فروردین ماه و به رغم شدت بارش ها در سراسر کشور، از کمترین میزان بارندگی ها برخوردار بوده اند، که نسبت به مدت مشابه 11 ساله و 50 ساله همچنان از رشد منفی برخوردار است، آیا شاهد تابستانی کم آب در این نواحی خواهیم بود؟