۰ نفر

ساخت و ساز در حریم رودخانه عامل تشدید سیل در لرستان

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 345749
ساخت و ساز در حریم رودخانه عامل تشدید سیل در لرستان

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت پروژه های عمرانی برای مقابله با بلایای طبیعی گفت: متاسفانه بی توجهی به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها عامل تشدید سیل در استان لرستان بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، نشست ستاد بحران استان لرستان صبح امروز (سه شنبه 20 فروردین) با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس برگزار شد.

در این نشست محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به حجم بالای خسارت ها در استان لرستان در اثر وقوع بحران سیل گفت: متاسفانه با افزایش بارش باران در چند هفته اخیر، خسارت های بسیاری به کشور تحمیل شده که این مسئله تجربه تلخی محسوب می شود.

این نماینده مردم در مجلس با اعلام اینکه با توجه به تغییر اقلیم کشور در سال های آتی باید آماده بارش های سیل آسا باشیم، تصریح کرد: در این عرصه باید تلاش های بسیار بیشتری برای حمایت از مردم به ویژه در بحث تامین مایحتاج و کمک ها از جمله چادر، آذوقه و مسائل بهداشت و درمان صورت گیرد. همچنین باید ارزیابی دقیقی از خسارت ها به ویژه در بحث اراضی کشاورزی، جاده ها و پل ها انجام شود.

وی بیان کرد: یکی از عوامل اصلی بروز بحران سیل در استان لرستان موضوع عدم توجه به بستر و حریم رودخانه ها بوده، همچنین عدم اجرای پروژه های سدسازی در تشدید شدن سیلاب اثرگذار بوده است.

رضایی کوچی با بیان اینکه آزادسازی حریم رودخانه ها و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق براساس قانون برعهده وزارت نیرو است، گفت: به طور حتم اگر مسیر رودخانه های استان لرستان باز بود و تصرفات در این مناطق صورت نمی گرفت، خسارت های ناشی از سیل کاهش می یافت. از این رو در سال های آتی وزارت نیرو با همکاری دستگاه قضا باید با متخلفان و سازندگان در بستر و حریم رودخانه ها برخورد کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: یکی از مسائل مورد توجه در سیل اخیر، موضوع کیفیت پروژه های عمرانی است، از این رو شاهدیم که در اثر سیل، برخی از پل ها و جاده ها را به راحتی از دست داده ایم، از طرف دیگر براساس آمار وزیر راه و شهرسازی حدود 14 هزار کیلومتر جاده بر اثر سیل تخریب شده، بنابراین باید در آینده نگاه کیفی به مسئله ساخت و ساز و مسئله پروژه های عمرانی داشته باشیم. از طرف دیگر در بحث مدیریت بحران باید یک مدل و چارچوب مشخصی تعریف شود، زیرا شاهد بودیم که برخی تصمیمات صورت گرفته در این عرصه مقطعی و همراه با دستپاچگی بود.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در بحث مدیریت بلایای طبیعی از جمله سیل موضوع ارائه امکانات و کمک به مردم است، از این رو ما در گذشته به سازمان مدیریت بحران پیشنهاد دادیم که در 4 نقطه کشور اردوگاه و کمپ های امکانات برپا کنند تا با بروز بحران در هر نقطه از این امکانات استفاده شود، همچنین یکی دیگر از مسائل موضوع تخصیص نقدینگی و اعتبارات به مدیران اجرایی برای اجرای عملیات ها در زمان بحران است، زیرا در شرایط کنونی فرآیند تخصیص اعتبارات بسیار پیچیده و سخت است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس از تدوین گزارش این کمیسیون درخصوص دلایل و عوامل بروز بحران سیل خبر داد و گفت: این گزارش به صورت مجزا به هر استان می پردازد و در نهایت در صحن علنی مجلس قرائت می شود.

همچنین در این نشست مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سیل اخیر استان لرستان خسارت های گسترده و زیادی ایجاد کرده است، اظهار داشت: در صورت تخصیص مناسب اعتبارات، بازسازی و تکمیل زیرساخت های استان حدود 4 سال طول می کشد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت امدادرسانی و اسکان سریع سیل زدگان گفت: هلال احمر باید در کنار روستاها کمپ ایجاد می کرد و نحوه توزیع چادرها در چند وقت اخیر مناسب نبوده است، از این رو در هفته های اخیر امکانات خوبی به منطقه ارسال شده، اما مشکل در نحوه توزیع خدمات و امکانات است.

وی نسبت به بروز پدیده رانش زمین در برخی از نقاط استان لرستان هشدار داد و افزود: متاسفانه رانش زمین در برخی نقاط از جمله درود، ازنا و خرم آباد تشدید شده و جاده های روستایی و تاسیسات شهری در معرض تهدید قرار دارند.

کیانپور ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته به اسم ساماندهی رودخانه در بستر این مناطق، بتن ریخته شده و عملا با ساخت و سازهای صورت گرفته، اکوسیستم بهم خورده است، از این رو مجریان طرح ساماندهی رودخانه باید نسبت به عملکردشان پاسخگو باشند.

در این نشست همچنین محمدرضا ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد و دوره و عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در هفته های اخیر شاهدیم که مدیران استانی با دست خالی و شبانه روز به مردم سیل زده خدمت کرده اند، اما در شرایط کنونی برخی اقدامات به ویژه در حوزه مدیریت بحران دارای نقص و اشکال است که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: براساس آمارها تاکنون حدود 6 هزار تخته چادر اسکان اضطراری توزیع شده، اما عملاً حجم پایینی از این چادرها قابل مشاهده است و مشخص نیست امکانات به چه صورت توزیع شده، بنابراین این نقص باید برطرف می شد و پیش بینی ها صورت می گرفت، زیرا براساس توضیحات وزیر نیرو وقوع سیل را تا 4 ماه قابل پیش بینی است.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس از شکایت مجمع نمایندگان استان لرستان از وزارت نیرو خبر داد و گفت: مسئولان این وزارتخانه به دلیل 4 کوتاهی و سهل انگاری باید پاسخگو باشند؛ عدم لایروبی، عدم جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، عدم ساماندهی رودخانه ها و عدم اجرای پروژه های سدسازی از این موارد محسوب می شود.

همچنین شهرام غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بلایای طبیعی یک امر طبیعی است و می توان با انجام تمهیداتی نسبت به مقابله با آن اقدام کرد، حال تشدید بحران سیل، عوامل و مقصرانی دارد که قطعاً باید تمامی این مقصران مشخص شوند.

وی با اشاره به پایین بودن کیفیت برخی از پروژه های عمرانی اظهار کرد: در شرایط کنونی در مناقصات پروژه ها به کمترین قیمت واگذار می شوند، اما قطعاً این رویکرد و راهکار درست نیست و باید این مسئله اصلاح شود.

در ادامه علی رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در استان لرستان گفت: تمام حوادث اخیر نشان دهنده تبعیض دیدگاه وزارت نیرو است، از این رو اگر کمیسیون عمران مجلس تصمیمات مقتضی در بحث عملکرد این وزارتخانه اتخاذ نکند، در زمانی نه چندان دور مجدد شاهد بروز حوادث مشابه خواهیم بود.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف هلال احمر در توزیع امکانات و حمایت از سیل زدگان افزود: متاسفانه تاکنون 10 درصد روستاها توسط هلال احمر پوشش حمایتی داده نشده اند و امروز 90 درصد از روستاها دچار مشکل هستند.

 در این نشست سید موسی خادمی استاندار لرستان با بیان اینکه سیل لرستان در ۱۰۵۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است گفت حجم آب رودخانه های استان با تمام محاسبات موجود  منطبق نبود و ما فریب زیادی از خشکسالی خورده بودیم عملا با توجه به حجم سیل، با اقدامات نمی شد خسارت ها را به میزان زیاد کاهش داد.

وی ادامه داد: عوامل بسیاری در گسترش تخریب های استان لرستان در اثر سیل اثر گذار بوده که ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه و ساخت و ساز غیرفنی از این موارد است. به طوری که برخی پل ها با عمر فنی کم تخریب شده اند که این مسئله نشان دهنده ضعف فنی در اجرای پروژه است.

خادمی ادامه داد: براساس امارها، خروجی رودخانه های استان لرستان حدود ۵ هزار متر مکعب در ثانیه بوده اما ظرفیت رودخانه ها کمتر از حدود ۳ هزار متر مکعب در ثانیه است. از طرف دیگر بر اساس گزارش ها، دررزمان سیل تمام تاسیسات فنی ۶۶۰  روستا قطع شد اما خوشبختانه اکنون وصل شده است، همچنین یک هزار ابنیه  آسیب دیده اند.

استاندار لرستان تصریح کرد: متاسفانه در سالیان گذشته از لحاظ فنی بدکار کردیم و تمام تاسیسات زیربنایی از حاشیه رودخانه گذشته است و این مسئله موجب قطع تمام خدمات شد. از طرف دیگر بر اساس آمارها، حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی خسارت وارد شده است.

وی گفت: در شرایط کنونی برای اجرای پروژه ها و اقدامات نیازمند اصلاح بودجه هستیم تا اعتبارات لازم پرداخت شود، همچنین توسعه طرح های آبخیزداری و تخصیص اعتبارات برای اجرای آن ها ضروری است.