۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین آمارها از فروش نفت ایران/ در دور زدن تحریم‌ها موفق بودیم

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۶
کد خبر: 345734
آخرین آمارها از فروش نفت ایران/ در دور زدن تحریم‌ها موفق بودیم

در ماه اخیر، ایران یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز نفت و میعانات گازی صادر کرده است که به نظر می رسد سیاست های جدید شرکت ملی نفت ایران در فروش نفت با وجود شرایط تحریم موثر واقع شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طبق آخرین گزارش های منتشر شده از بلومبرگ، ایران در ماه مارس یعنی پنجمین ماه آغاز تحریم ها، بیش از 1.8 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر کرده است که از این میزان بالغ بر 1.3 میلیون بشکه مربوط به نفت خام است. از این رو باید گفت با وجود تحریم های سرسختانه آمریکا، استراتژی‌های مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت در فروش حداکثری و از دست ندادن سهم بازار نفت موثر واقع شده است.

گفتنی است چین بعنوان بزرگترین خریدار نفت و میعانات گازی ایران در ماه مارس بیش از 677 هزار بشکه در روز واردات داشته است. پس از چین، کره جنوبی با واردات روزانه 421 هزار بشکه و هند با 258 هزار بشکه در روزده دوم و سوم خریداران نفت و میعانات گازی ایران قرار دارند.

این گزارش همچنین به واردات روزانه 129 و 107 هزار بشکه نفت و میعانات گازی دو کشور ژاپن و ترکیه از ایران اشاره داشته که البته کاهش چشمگیری نسبت به ماه فوریه را اعلام می کند. اما اروپا همچون ماه فوریه هیچ خریدی از ایران نداشته و رقم واردات نفت و میعانات گازی صفر است.

این در حالی است که پلاتس در جدیدترین گزارش ها، ارقام متفاوتی را برای صادرات نفت ایران اعلام کرده است. براساس اطلاعات سیستم های حمل و نقل و تانکرهای ردیاب، ایران در ماه مارس، یک میلون و 640 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است که نسبت به صادرات یک میلیون بشکه ای ماه نوامبر بالاتر است.

براساس آنالیز پلاتس، محموله های ایران در سه ماهه سوم سال جاری میلادی،  به 950 هزار بشکه در روز کاهش می یابد و با مهلت بعدی معافیت های تحریمی آمریکا، به 800 هزار بشکه در روز برسد.

از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا شب گذشته نام سپاه پاسداران ایران را به صورت رسمی در لیست نهادهای تروریستی اعلام کرد. پس از این اقدام مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، شرکت هایی که هنوز با ایران همکاری دارند، از جمله 8 کشوری که با اجازه ایالات متحده معاملات نفتی با ایران را انجام می دهند، مجبورند تلاش بیشتری به خرج دهند.

به گزارش پلاتس، پمپئو به تصمیم ایالات متحده پس از اتمام معافیت شش ماهه به هشت کشور خریدار نفت ایران که تا کمتر از یک ماه دیگر به اتمام می رسد اشاره ای نکرد.

او در یک نشست مطبوعاتی در واشنگتن گفت تصمیم درباره ادامه این معافیت را با نزدیک شدن به دوم ماه می ( اوایل اردیبهشت ماه ) خواهیم گرفت. شفافیت پیرامون معاملات، نه تنها برای اروپایی ها، بلکه برای همه جهان ریسک هایی را ایجاد می کند.

اما معاملات آتی نفت خام در بازارهای جهانی که در روز گذشته بیشتر تحت تاثیر اتفاقات لیبی قرار داشت، به سخنان پمپئو واکنش نشان نداد و روند صعودی خود را حفظ کرد.