۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سیاست کاهش تولید اوپک ادامه می یابد؟/ اختلاف نظر روسیه و عربستان بر سر ذخایر نفت

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۱۷
کد خبر: 345560
سیاست کاهش تولید اوپک ادامه می یابد؟/ اختلاف نظر روسیه و عربستان بر سر ذخایر نفت

مقامات روسی اعلام کرده اند پس از ماه ژوئن احتمالا تولید نفت را به دلیل بهبود وضعیت بازار و سیر نزولی ذخایر افزایش دهند.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ سرپرست صندوق سرمایه‌گذاری نفتی روسیه، کریل دیمیترف، که از طراحان اصلی توافق روسیه با اوپک بر سر کاهش تولید نفت از سال 2016 تاکنون است، اعلام کرد شاید اوپک پلاس در نشست ماه ژوئن تصمیم گیرد سطح تولید را افزایش دهد. به گفته او وضعیت بازار نفت خام رو به بهبود است و اکنون سطح ذخایر سیر نزولی دارد. 

به گفته دیمترف، روسیه احتمالا تولید نفت را پس از نشست ماه ژوئن اوپک، با توجه به بهبود شرایط بازار و کاهش ذخایر افزایش خواهد داد. او که یکی از مهره های اصلی بازیگردانی حضور روس ها در توافق اوپک پلاس به رقم مخالفت شرکت های نفتی این کشور بوده است در ماه های اخیر اعلام می کرد هنوز هم برای مقابله با کاهش تولید زود است و مواضعی مشابه سعودی ها در پیش گرفته بود. 

اما این مقام روس، در جدیدترین اظهار نظرخود گفته است که از ماه ژوئن کاهش عرضه نفت امکان پذیر نیست. 

به گفته او با توجه به بهبود وضعیت بازار و کاهش ذخایر، اوپک و متحدانش می توانند در ماه ژوئن درباره توقف کاهش تولید و سپس افزایش تولید تصمیم گیرند. هرچند این تصمیم به معنی پایان دادن به توافق نخواهد بود و کشورهای حاضر در این توافق به همکاری های خود ادامه می دهند و تنها کاهش تولید  مساله مهم اوپک و متحدانش نیست و افزایش تولید نیز با توجه به شرایط بازار نیز حائز اهمیت است. 

از سوی دیگر، خالدالفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز در جدیدترین سخنان خود اعلام کرده است صحبت درباره تمدید توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیراوپک زود است، اما دیدار این تولیدکنندگان در ماه های آینده مهم خواهد بود زیرا تأثیر کاهش تولید فعلی تا آن زمان روشن‌تر می‌شود.

وزیر انرژی عربستان معتقد است ذخایر نفت بالاتر از میانگین معمول هستند و بازار در مسیر رسیدن به تعادل مجدد قرار دارد. این درحالی است که طبق نظر روس ها، سطح ذخایر نفت سیری نزولی گرفته است و در نتیجه می توان نسبت به کاهش تولید اقدام کرد.