۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خودزنی نفتی مقامات آمریکا/ نوپک، تهدیدی علیه اقتصاد انرژی

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۶
کد خبر: 345231
خودزنی نفتی مقامات آمریکا/ نوپک، تهدیدی علیه اقتصاد انرژی

آنچه که دولت آمریکا نمی داند، این است که بازارهای انرژی ایالات متحده و اقتصاد این کشور به واردات نفتی نیاز دارد که فراهم کردن آن هنوز در داخل این کشور و توسط نفت شیل امکان پذیر نیست.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ واشنگتن با ادامه تهدیدهایش درباره تصویب قانون نوپک، خشم مقامات سعودی را برانگیخته است، و وزیر انرژی این کشور تهدید کرده است که دلار را از معاملات نفت حذف خواهد کرد. تصویب نوپک، چه تهدیدهایی برای اقتصادنفت آمریکا ایجاد خواهد کرد؟

سیریل ویدرشون، کارشناس بازارهای جهانی انرژی، معتقد است تصویب قانون NOPEC، ضربه بزرگی به همکاری های اوپک و آمریکا نه تنها در بازارهای جهانی نفت و گاز وارد می کند، بلکه بر روی روابط ژئوپولتیک چندین متحد آن کشور در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین اثرگذار خواهد بود. بدون شک، تصدیق چنین قانونی، اختیارات گسترده ای نه فقط برای شخص رئیس جمهور ترامپ، بلکه برای دولت واشنگتن رقم خواهد زد.

او در مصاحبه با اسپوتنیک می گوید: قانون نوپک، تاثیرات مخربی بر بازارهای جهانی نفت خواهد گذاشت. واشنگتن با برنامه اقدام علیه اوپک، که آنرا به عنوان یک کارتل می بیند، بازارهای جهانی نفت و گاز را از مسیر منحرف می کند.

این کارشناس حوزه انرژی معتقد است، تحریم و یا هرگونه اقدام قانونی علیه بازیگردانان جهانی عرصه نفت از جمله آرامکو،  SABICابوظبی،  INOCعراق  و یا NNPC نیجریه، جریان های جهانی نفت را تغییر خواهد داد و احتمالا منجر به خروج این شرکت ها از بازارهای آمریکا و حرکت به سمت آسیا و اروپا خواهد شد که این محدودیت بالقوه به نفع آمریکا و شهروندانش نخواهد بود.

آنچه که دولت آمریکا  و اعضای کنگره نمی دانند، این است که بازارهای انرژی ایالات متحده و اقتصاد این کشور به واردات نفتی  نیاز دارد که فراهم کردن آن هنوز در داخل این کشور امکان پذیر نیست. برخی از درجات نفت خام نیز، برای اینکه در پالایشگاه های ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرند باید با نفت شیل ترکیب شوند. یک مساله مهم این است که یکی از صاحبان اصلی پالایشگاه های آمریکایی، آرامکو عربستان است و در صورت نزاع با عربستان، این کشور می تواند بخش عمده ای از تولید در ایالات متحده را حذف کند که این اقدام برای صنعت نفت شیل اقدام مثبتی نخواهد بود.

او در ادامه می گوید: حتی اگر سیاستمداران آمریکایی، به قانون نوپک به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف این کشور استفاده کنند، تقاضا برای ورودی و خروجی نفت شیل چه در داخل و چه در خارج از ایالات متحده کمتر خواهد شد، زیرا این نفت نمی تواند بدون دیگر ترکیبات نفتی استفاده شود.

این کارشناس بین المللی حوزه انرژی معتقد است: با توجه به وضعیت فعلی بازار شیل در ایالات متحده، این اقدام نیازمند سرمایه گذاری اضافی خارجی در بخش نفت و گاز شیل برای بالا نگه داشتن تولید و حتی توسعه خواهد بود. بخش شیل آمریکا نیازمند هزینۀ نقدی است، که بخشی از طریق آرامکو و یا شرکت ADNOC امارات متحده عربی تامین می شود، و تصویب نوپک، این فرصت را از صنعت نفت آمریکا خواهد گرفت.