۰ نفر

نماینده خوزستان در گفتگو با اقتصادآنلاین هشدار داد؛

نفتی‌ها اجازه ورود آب به هورالعظیم را نمی‌دهند/ سیل، نغمتی برای ما و نعمتی برای عراق

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۴۰
کد خبر: 345215
نفتی‌ها اجازه ورود آب به هورالعظیم را نمی‌دهند/ سیل، نغمتی برای ما و نعمتی برای عراق

درحالی این روزها مردم خوزستان با سیل دست و پنجه نرم می کنند که امیدوار بودند حداقل با مدیریت صحیح آب در انتهای رود کرخه و سیراب شدن تالاب هورالعظیم، تابستانی بدون ریزگرد را داشته باشند که البته وزارت نفت اجازه ورود آب به اغلب مناطق هور را نداده و این نعمت الهی به سمت عراق سرازیر شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ نزدیک به یک هفته از بحران سیل در استان خوزستان می گذرد و همچنان وضعیت سد کرخه بالاتر از نرمال است. از سویی دیگر باتوجه به نزدیک شدن به بارش های موسمی این منطقه پیش بینی می شود تا سه هفته آینده سیل مهمان خوزستان باشد. اما در تشریح وضعیت کنونی مناطق اصلی سیل زده قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: همچنان خروجی آب سد کرخه ۲۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه است که بسیار بیشتر از ظرفیت جذب مناطق پایین دست بوده اما به جهت پیش‌بینی های هواشناسی مبنی بر ادامه دار بودن روند بارش ها در روزهای آینده، تصمیم بر این شد تا میزان بیشتر آب از سد رها شود و ظرفیت خالی برای آینده ایجاد گردد.

از این رو دستور تخیله شهرستان های رفیع، بستان، سوسنگرد، هویزه و دشت آزادگان صادر شد. اهالی این شهرستان ها نیز بعضا با انتقال اموال خود به مکان های دیگر، اقدام به تخلیه نموده اند اما برخی دیگر که جا و مکانی برای نگهداری وسایل خود ندارند همچنان در شهر هستند.

این نماینده مجلس با اعتراض نسبت به عدم‌ پیش بینی دولت برای اسکان افراد از روزهای قبل تر گفت: دولت می بایست پیش از اینکه دستور اعلام تخلیه صادر می‌کردند، اردوگاه ها و امکانی را مجهز و تامین می کردند. اما جمعه شب به دلیل بحرانی شدن میزان آب پشت کرخه، دستور تخلیه سوسنگرد و‌ هویزه صادر شد.

از این رو اهالی مناطق یاد شده در اوج بلاتکلیفی هستند و اگر محل اسکانی در شهرهای دیگر داشته باشند اقدام به تخلیه می کنند در غیر این صورت حاضر به ترک منازل خود نیستند. اما موردی که به وضوح در این شرایط مشاهده می شود، وجود حس همدلی و کمک های خودجوش میان مردم و نهادهای مردمی این مناطق است که در اوج بلاتکلیفی سعی در یاری رساندن به یکدیگر دارند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص برآورد میزان خسارات وارده به مناطق سیل زده خوزستان گفت: تا کنون بالغ بر ۴۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیر آب رفته است. مورد نگران کننده دیگر از بین رفتن مراتع و مزارع تهیه علوفه برای احشام است که در حال حاضر دامداران در خصوص تامین علوفه برای دام خود دچار مشکل هستند. ساعدی همچنین افزود: ما در حال حاضر ناچار به تصمیم گیری میان بد و بدتر هستیم و هرجا که آب را رها می کنیم منتظر وارد آمدن خسارت هستیم. اما چاره ای جز انتخاب این راه ها نداریم.  

وی همچنین درباره شایعاتی مبنی بر شکسته شدن سد کرخه گفت: متاسفانه در روزهای اخیر برخی رسانه‌های کمتر حرفه ای اقدام به انتشار شایعات بی اساسی در خصوص ایجاد اشکالات اساسی در سد کرخه کرده اند که در واقعیت صحت نداشته و صرفا ایجاد نگرانی در میان مردم می کند. در نتیجه سد کرخه تا این لحظه هیچ مشکل فنی و کیفی نداشته و افزایش خروجی آب پشت سد صرفا برای ایجاد فضا گنجایش آب در روزهای آتی است.

چرا که باتوجه به بارش های گسترده غرب کشور که اغلب به سمت سد کرخه هدایت می شوند، میزان آب از وضعیت نرمال و گنجایش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب گذشته و به ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که باید حجم اضافه تخلیه شود.

ساعدی در پاسخ به این سوال که مدیریتی برای بهره برداری صحیح از سیل به منظور سیراب شدن تالاب هور العظیم انجام شده گفت: جای تاسف دارد که باتوجه به خساراتی که سیل به مردم منطقه وارد آورده،  این آب بصورت صحیح در انتهای رودخانه کرخه مدیریت نمی شود و آب به سمت عراق می رود. چرا که‌ وزارت نفت اجازه ورود آب به ۵۰ درصد از مناطق هورالعظیم که مخازن ۴ و ۵ نفت در آنجاست نمی دهد. گفتنی است این مناطق از اصلی ترین کانون های تشکیل ریزگرد استان خوزستان هستند. از این رو‌ مردم خوزستان ناراحتتد که با از بین رفتن زندگی شان در سیل، آب در هورالعظیم جای نمی گیرد و تابستان نیز با چالش ریزگرد مواجه خواهند بود.

وی در پایان تاکید کرد: ما در حال تدوین نامه ای برای دادستان کل استان هستیم که جلوی این موضوع گرفته شود و نفتی ها اجازه ورود آب به همه تالاب هورالعظیم را بدهند تا ما از این نعمت آب بعنوان ثروت ملی بهره مند شویم و چندین تابستان مردم خوزستان از آسیب ریزگردها در امان باشند.