۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

سیلاب تا 20روز آینده مهمان هویزه می‌ماند/ نقش لایروبی رودخانه‌ها در تشدید سیل خوزستان

۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۶
کد خبر: 345091
سیلاب تا 20روز آینده مهمان هویزه می‌ماند/ نقش لایروبی رودخانه‌ها در تشدید سیل خوزستان

شهرستان هویزه به دلیل قرارگیری در پایین دست سدهای خوزستان، با مشکل سیلابی شدن ناشی از سرریز سدهای بالادست روبروست و در جریان بارش های اخیر نیز از حجم بالای آورده سدها درامان نماند و تا امروز دستور تخلیه 17 روستای آن صادر شده است.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ وضعیت سیلابی شهرهای استان خوزستان، به ویژه شهرهای پایین دست سدهای این استان از جمله هویزه و دشت آزادگان با گذشت 12 روز از آغاز بارش ها در این شهر همچنان ادامه دارد. شهرهای پایین دست سدهای دز و کرخه  در پی بارندگی های بهمن ماه و شکستگی سیل بندها نیز به زیر آب رفته و مشکلات عدیده ای را برای مردم این شهرها به بار آورد. اما این شهرها از جمله هویزه باردیگر در معرض سیلابی قرارگرفتند که طبق گفته فرماندار هویزه به اقتصادآنلاین تا زمان فروکش کردن خروجی آب پشت سدهای دز و کرخه ادامه خواهد داشت.  

دستور تخلیه 17 روستای هویزه صادر شد

موسوی، فرماندار شهرستان هویزه با اشاره به دستور تخلیه 17 روستای این شهرستان به اقتصادآنلاین می گوید: تاکنون دستور تخلیه 17 روستا صادر شده است، و ستاد اسکان شهر هویزه، مکانی را برای استقرار ساکنین این روستاها مشخص کرده است. 

مشکل در سازمان آب و برق خوزستان است

او درباره وضعیت ترمیم سیل بندها در این شهرستان و اقداماتی که جهت مهیا کردن این شهر برای مقابله با سیلاب های احتمالی، پس از سیلاب بهمن ماه که منجر به زیرآب رفتن تعدادی از روستاهای این شهرستان شد می گوید: در حوزه کرخه در بخش نیسان با کمک دهیاران، بخشداران و شرکت نفت سیل بندها ترمیم شدند، اما مشکل اساسی در سازمان آب و برق است. اگر این سازمان که متولی امور رودخانه ها است، لایروبی رودخانه ها را انجام می داد، اکنون با این مشکلات روبرو نبودیم. 

عدم لایروبی رودخانه ها ظرفیت پذیرش آورده سدها را کاهش داده است

در سالیان گذشته، رودخانه ها به دلیل لایروبی، با ظرفیت ورود 1500مترمکعب برثانیه نیز، مشکلی برای حاشیه رودخانه های این استان ایجاد نمی کرد، اما اکنون با ظرفیت460 مترمکعب برثانیه، شاهد شکستن سیل بندها هستیم. 

فرماندار هویزه با اشاره به وضعیت نامناسب لایروبی رودخانه های این شهرستان گفت: لایروبی انتهای رودخانه هوفل از سمت دشت آزادگان و رودخانه نیسان از سوی رفیع، انجام نشده است، از طرفی خشکسالی پایین دست نیز منجر به تجاوز کشاورزان به حریم رودخانه ها شده است. اما سازمان آب و برق به عنوان متولی باید اقدام قانونی انجام می داد که هنوز اقدامی از سوی آنها صورت نگرفته است تا امروز نگران وضعیت جان و مال مردم نباشیم. 

او درباره بخش هایی که بیشتر در معرض تهدید هستند به اقتصادآنلاین می گوید: رودخانه کرخه نور از بخش نیسان بیش از سایر مناطق درمعرض خطر است. 

موسوی درباره زمان خروج هویزه از وضعیت بحرانی نیز می گوید: با توجه به اینکه تراز آب پشت سد کرخه اکنون به بالاتر از 2500 متر مکعب در ثانیه رسیده و ممکن است به بیش از 3000 متر مکعب در ثانیه نیز برسد، تا بیست روز آینده و کاهش آب پشت سدهای کرخه و کارون ممکن است این بحران ادامه یابد.

او درباره وضعیت قطعی آب و برق این شهرستان نیز گفت: برق سه روستای این شهرستان همچنان قطع است.