۰ نفر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور؛

نباید با طبیعت بجنگیم/ پل‌ها را براساس دبی جیبمان ساختیم نه دبی رودخانه

۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۰۹
کد خبر: 345050
نباید با طبیعت بجنگیم/ پل‌ها را براساس دبی جیبمان ساختیم نه دبی رودخانه

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ما خیلی طبیعت را دستکاری کرده‌ایم؛ پل‌هایی را که ساخته‌ایم براساس دبی جیبمان بوده نه دبی رودخانه.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، آغاز سال 98 برای ایران همراه با بارش‌های الهی بود که علی‌رغم رحمت و برکتی که داشت و کشور را از بحران کمبود آب خارج کرد ولی سیلاب‌ها مشکلاتی را ایجاد کرد و 24 استان کشور درگیر بارندگی‌ها و سیلاب شدند و بیش از 62 نفر جان خود را دست دادند و مزارع کشاورزی هم از بین رفت.

در همین خصوص با اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اقدامات صورت گرفته در حوادث سیلاب اخیر در کشور، اظهار داشت: در مدت اخیر سه سامانه بارشی سراسر کشور را فرا گرفته بود که سامانه اول قبل از ایام عید بود و در استان‌های شمالی اتفاق افتاد که از 25 اسفند سال گذشته هشدارهایی را در این خصوص دادیم و اطلاع‌رسانی از رسانه‌های ملی و محلی انجام شد و تمام تلاش ما این بود که در حادثه سیل جانباخته‌ای نداشته باشیم.

وی ادامه داد: سیلاب‌هایی که از سد گلستان به سمت شهرستان‌های مختلف از جمله آق‌قلا می‌آ‌مد بحث این بود که این آب عبور کند ولی متاسفانه تاکنون ماندگار است و خانه‌های زیادی زیر آب رفته است.

رودخانه گرگان رود لایروبی نشده بود

نجار گفت: سیلاب مازندران نیز سطح آب آن کمتر از گلستان نبود ولی به دلیل نزدیکی به دریا و شیب خیابان و برش عرضی جاده‌ها آب تخلیه شد و خسارت کمتری وارد شد ولی در گلستان ماندگاری آب به خاطر سطح شیب و رودخانه گرگان رود بود که لایروبی نشده بود.

1aulAFC5GvYH

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در سیلاب مازندران و گلستان در مجموع 4 نفر جان خود را از دست دادند که به دلیل ریزش ساختمان و ورود یک دستگاه ماشین به داخل سیلاب بود که تذکرات جدی در این خصوص  داده بودیم ولی متاسفانه این خودرو با دو نفر سرنشین قصد عبور از سیلاب را داشت که سیل گریبان‌گیرآنها شد و جانشان را از دست دادند.

خسارت سیلاب به مزارع کشاورزی

وی گفت: سیلاب اخیر موجب تخریب جاده‌ها و خسارت‌های سنگینی را به مزارع کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن وارد کرد.

نجار با تاکید بر اینکه برآورد اولیه از میزان خسارت‌ها انجام شده و به دولت نیز منعکس شده است، گفت: در حال حاضر با دستورات دولت بازسازی در بعضی از بخش‌ها آغاز شده  و مصوب شد که پرداختی‌هایی نیز دولت به مردم آسیب دیده داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: در گلستان و مازندران حدود 15 هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

2kQnSq5003tD

وی گفت: در بخش‌های مختلف اسکان موقت صورت گرفته است که این یک قلم از امدادرسانی‌های انجام شده است. مدیریت بحران حادثه سیلاب اخیر کار آسانی نبود و همه دستگاه‌های ذی‌ربط حضور داشتند. وزیر کشور نیز در بخش‌‌ها و استان‌های مختلف حضور یافتند و از نزدیک مراحل امدادرسانی و مدیریت بحران را مدیریت کردند.

نجار گفت: با تقسیم کار توانستیم اقدامات لازم را انجام دهیم البته مردم مشکلاتی داشتند و همچنان این مشکلات نیز ادامه دارد.

24 استان کشور درگیر بارش‌باران

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سامانه بارشی دوم که اتفاق افتاد خیلی مشکلی نداشتیم ولی در سومین بارش سنگین که از شنبه هفته گذشته از غرب کشور وارد شد 24 استان کشور را درگیر کرد و بیشترین بارندگی‌ها در  استان‌های کرمانشاه،‌ ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد بود.

وی گفت: از بین استان‌ها بیشترین درگیری ما و مشکلات در خوزستان و لرستان بود که در استان لرستان شهرستان‌های پلدختر و شهر معمولان خسارت سنگینی وارد شد و تمامی راه‌های منطقه از بین رفته بود و خسارت جدی وارد شده بود.

نجار ادامه داد: راه عبور بیش از 60 روستا قطع شده است و امدادرسانی به صورت هوایی در حال حاضر انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم که بزودی شهر به حال اولیه بازگردد.

EYSgHeUr3u8a

وی گفت: منطقه پلدختر، معمولان و خرم‌آباد نیز به بخش‌های مختلف از جمله شهرداری تهران، بنیاد مسکن،‌ارتش جمهوری اسلامی واگذار شده است تا در جهت پاکسازی گل و لای از داخل منازل و معابر اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در حال حاضر آب در بعضی از مناطق قطع شده است و در مناطقی که سیلاب و لوله‌های آب وجود دارد چندین بالگرد هلی‌برد کردند و امکانات لازم را ارائه دادند و آب پلدختر هم جمع‌آوری شده و وارد منابع شده است و از امروز بخش‌بخش وارد محله‌هایی که لوله‌کشی آسیب ندیده است می‌‌شود.

نجار گفت: در شهرستان معمولان نیز بسیاری از مسیرهای برق آسیب دیده و امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم نسبت به ترمیم لوله‌های آب و مسیرهای برق اقدام کنیم. وزیر ارتباطات نیز در چند روز اخیر در این  استان حضور پیدا کرد و در حال حاضر اینترنت معمولان و پلدختر وصل شده است.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی ما جاده‌های مواصلاتی است، گفت: تلاش می‌کنیم که جاده‌های مواصلاتی ترمیم شوند و عبور و مرور صورت گیرد و این اتفاق در بخشی از معمولان رخ داده و امیدواریم طی امروز و فردا در همه مسیرها انجام شود.

KByNAgDBld89

نجار ادامه داد: 6 پل شناور توسط ارتش جمهوری اسلامی وارد مناطق لرستان شده است و در صورتی که امکان نصب پل وجود داشته باشد نصب خواهد شد و عبور و مرور و امدادرسانی انجام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: دفترچه‌های امدادی توسط هلال‌احمر بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است و به صورت شبانه‌روز بسته‌های 72 ساعته و یکماه در اختیار آسیب دیدگان قرار می‌گیرد.

وی گفت: مردم همکاری خوبی در لرستان داشتند و مستحضر هستید که تمام ورودی آب آبریز کرخه ، دز و کارون به سمت خوزستان می‌رود و خروجی آب بسیار بالا است.

نجار ادامه داد: ما تلاش کردیم سدها و خروجی آب را متناسب با ورودی داشته باشیم و در این خصوص جلسات متعددی با وزیر نیرو و رئیس‌جمهور که به خوزستان سفر کرده بودند برگزار شد.

110 روستای خوزستان به زیر آب رفتند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: معاون اول رئیس‌جمهور نیز به کرمانشاه، خوزستان و ایلام نیز سفر داشتند و نهایت مدیریت شد که خروج آب در سدها با کمترین دبی باشد که به مردم و مزارع خسارتی وارد نشود. ولی متاسفانه به دلیل حجم بالای آب در سد دز مجبور شدند خروجی را افزایش دهند و متاسفانه تاکنون قریب 110 روستای خوزستان در مسیر سد کرخه و دز به زیر آب رفتند که البته مردم این روستا تخلیه شدند و به مکان‌های راهیان نور و مدارس رفتند و شب گذشته نیز دستور تخلیه چند شهر را دادند مانند شهرهای حمیدیه، سوسنگرد و رفُیع تخلیه شدند و مردم در این خصوص همکاری خوبی را داشتند. ما تلاش کردیم در مرحله اول کودکان، زنان و افراد کهنسال را منتقل کنیم و در زمان‌های مناسب‌تر دیگر افراد را منتقل کنیم.

uuuSvVDTjyKt

وی گفت: در حال حاضر خیلی از مزارع آسیب‌دیده است و دولت در صدد است بتواند خسارات را جبران کند و در این خصوص مقام معظم رهبری نیز ضمن تاکید بر پیشگیری حوادث تاکید به پرداخت خسارت نیز داشتند و موافقت کردند از صندوق توسعه ملی نیز کمک‌هایی صورت بگیرد تا مردم بیش از این دچار مشکل نشوند.

نجار یادآور شد: انصافاً مردم کشور ما یک همت والایی داشتند و در حال حاضر موکب‌های امام حسین (ع) که در مسیر نجف به کربلا در اربعین مستقر بودند در سطح مناطق آسیب دیده در لرستان مستقر شدند تا غذای گرم را در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سیل ضمن آنکه خانه‌ها را ویران می‌کند اثاثیه منزل را نیز از بین می‌برد که مقام معظم رهبری موافقت کردند 14 هزار بسته لوازم خانگی شامل یخچال، تلویزیون، فرش و لوازم پخت و پز را در اختیار افراد آسیب دیده قرار دهند.

وی بیان داشت: امیدواریم کمک‌های مردمی نیز ادامه داشته باشد و تمامی  دستگاه‌های اجرایی در سطح بخش‌های مختلف پای کار هستند و تلاش می‌کنند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهند.

نجار یادآور شد: وزیر کشور نیز دیروز در پلدختر حضور داشت دستورات لازم را دادند و قرار شد ارزیابی‌ها از میزان خسارت‌ها تهیه و به دولت ابلاغ شود و تصمیمات لازم را در پرداخت خسارت‌ها اتخاذ کنند و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با تمامی امکانات پای کار آمده است تا خانه‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن احداث کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به اینکه سیلاب اخیر در 100 سال گذشته بی‌سابقه بوده است نقاط ضعف را شناسایی کرده‌اید، گفت: ما باید نقاط ضعف را برطرف و به نقاط قوت‌مان اضافه کنیم و هر موقع حادثه‌ای ایجاد می‌شود باید اسیب‌شناسی کلی انجام دهیم تا نقاط ضعف نیز شناسایی شود.

QaDrdOX4LfNx

وی بیان داشت: نقاط ضعف همه مسئولیت آن پای دولت نیست و مربوط به دولت‌های 10 تا 20 سال قبل هم نیست، راه خرم‌آباد به منطقه پلدختر چه زمانی احداث شده است؟ و سالیان سال است که این راه برقرار بوده و طرح این پل 1200 تا 1300 سال قبل احداث شده است و نمی‌توان گفت که ضعف‌ها برای امروز است.

نجار بیان داشت: ما مدت‌ها است که در کشور خشکسالی داشته‌ایم و آب کم بوده است؛ بنابراین با توجه به کاهش بارش باران لایروبی رودخانه‌ها به درستی صورت نگرفته بوده است و بنابراین اکنون این حجمی که وارد رودخانه  می‌شود قابل کنترل نبوده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در هنگام حوادث در کوتاه‌ترین زمان اتفاقاتی می‌افتد که باید خسارت را کم کنیم و به داد مردم برسیم و در هنگام حادثه می‌توان گفت که امکانات، نفرات و تجهیزات زیادی حضور پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های کشور نیاز به مطالعات چندین ساله دارد و براساس مقررات مطالعات در حوزه سیلاب 50 ساله است ولی در کل باید هر حادثه‌ای اتفاق می‌افتد آسیب‌شناسی کنیم ولی این سیل با این حجم یک تجربه جدید برای کشور بود و امیدواریم نتیجه آن بسیار خوب در مدیریت بحران کشور باشد.

LYN1cWUT5qcp

نجار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با بارش‌های اخیر بحران آب نیز از کشور دور شده  است، گفت: خوزستان تا برج 8 سال گذشته با مشکل کم آبی و آب شرب و کشاورزی مواجه بودند و نمی‌دانستیم که چگونه آب مورد نیاز خوزستان را در تابستان سال 98 تامین کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: به هر حال بعضی موقع‌ها نیز پیش‌بینی‌ها بدرستی انجام نمی‌شود و ما باید تمامی راهکارهای پیش رو را برای اینکه مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند بررسی کنیم.

وی بیان داشت: از برج 8 سال گذشته که پیش‌بینی‌ها قوی‌تر شد که بارندگی زیادی رخ خواهد داد استحکام بخشی‌ سدها در خوزستان انجام شد و این امکان فراهم شد که خروجی سدها را از دز، کارون با حجم بیشتری داشته باشیم و بیش از 500 ماشین‌آلات سنگین در 3-2 ماه اخیر در خوزستان کار کردند و وزارت نیرو نیز برنامه‌ریزی علمی لازم را انجام دادند و وزیر کشور نیز پیگیر خروجی و ورودی میزان آب به سدها را داشتند.

نجار تاکید کرد: با بارش رحمت الهی بحران کم‌آبی از کشور دور شد و بیش از 200 سد کشور پرآب شده است و بسیاری از رودخانه‌ها پرآب هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته مبلغ کلانی به وزارت نیرو پرداخت شد تا 8 هزار روستا را با تانکر آبرسانی کنند و کمبود آب نیز موجب کاهش تولید و مهاجرت به شهرها از روستاها شده بود و قطعا ما شاهد ریزگردها در سال آینده در استان خوزستان نخواهیم بود چرا که دیگر خشکسالی وجود ندارد.

doEpERm7gaLh

وی یادآور شد: تمام تلاش ما این بود که مردم خسارت کمتری را ببینند ولی متاسفانه حدود 62 نفر در این سیلاب جان خود را از دست دادند و خسارت‌های مالی بسیاری نیز بر جای گذاشته بود.

نجار خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در حال تغییر اقلیم هستیم و به عنوان مثال ما در قم، قم رود را داشته‌ایم که سالیان سال است خشک بوده و آن را تبدیل به جاده، مونوریل و یا پارکینگ کرده‌ایم که این اقدام غلط موجب شده است که دو بار سیل بیاید ولی خوشبختانه آسیب جدی نداشته‌ایم و یک بار هم چند نفر در قم‌رود جان خود را از دست دادند. آیا می‌شود در حال حاضر قم‌رود را به حالت اولیه بازگرداند.

با طبیعت نجنگیم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با  اشاره به اینکه طبیعت را باید به طبیعت بازگردانیم، گفت: ما نباید با طبیعت بجنگیم و طبعیت را دستکاری کنیم.

وی گفت: در حادثه شیراز نیز رودخانه‌ای در کنار دروازه‌ قرآن بوده که تبدیل به جاده شده و آبراهی که ایجاد کردند مناسب نبود و به دلیل اینکه خار و خاشاک از آبراه عبور نکند توری داشته است و ما شاهد یک اتفاق ناگوار بودیم.

نجار گفت: در حال حاضر در تهران 7 آبریز دارد که اگر بخواهد در هر حوزه این مقدار بارندگی داشته باشد با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد و چه کار می‌‌توانیم بکنیم آیا باید نصف تهران را تعطیل کنیم، آیا بزرگراه امام علی(ع) را باید ببندیم.

وی گفت: باید تلاش کنیم که باران بیاید ولی خسارتی وارد نشود، ما خیلی طبیعت را دستکاری کرده‌ایم. پل‌هایی را که ما ساخته‌ایم براساس دبی جیبمان بوده نه دبی رودخانه. به عنوان مثال برای یک رودخانه 100 متری یک دهنه پل 8 متری ساخته‌ایم که مشکلاتی ایجاد می‌کند.

نجار گفت: در حادثه زلزله سرپل ذهاب ساختمان‌های سالمی داریم که در کنارشان ساختمان‌های نوسازی تخریب شدند که نشان می‌‌دهد که ما ساختمان‌هایمان را براساس استاندارد نمی‌سازیم و معلوم است که نظارتی صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند روز است در آماده باش کامل قرار دارید، گفت: از  اولین روز عید آماده باش کامل هستم و تا الان دو ساعت هم زن و بچه‌ام را ندیده‌ام و وظیفه خود می‌دانم که در این حادثه اقدامات لازم را جهت کمک به هموطنان خود انجام بدهم.